Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_02595 - Delegatie van de beslissingsbevoegdheid inzake het reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin - rapportering 2023 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:42
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Astrid De Bruycker

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02595 - Delegatie van de beslissingsbevoegdheid inzake het reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin - rapportering 2023 - Kennisneming 2024_CBS_02595 - Delegatie van de beslissingsbevoegdheid inzake het reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin - rapportering 2023 - Kennisneming

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Besluit van 28 oktober 2021 van het college van burgemeester en schepenen houdende de delegatie bij reglement van bevoegdheden inzake het Reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin aan de algemeen directeur.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Besluit van 28 oktober 2021 van het college van burgemeester en schepenen houdende de delegatie bij reglement van bevoegdheden inzake het reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin, artikel 2, § 4.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Op 25 oktober 2021 keurde de gemeenteraad een nieuw Reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin goed, dat op 1 november 2021 in werking trad.

In het college van burgemeester en schepenen van 28 oktober 2021 werd beslist de beslissingsbevoegdheid inzake artikel 13 §2 c van het Reglement voor het aanleggen en het beheren van een geveltuin en van een straattuin onder bepaalde voorwaarden te delegeren aan de algemeen directeur.

Volgende voorwaarden werden vastgesteld:

§1. Het college van burgemeester en schepenen delegeert de bevoegdheid om de aanvraag tot beheer van een straattuin goed te keuren of te weigeren, aan de algemeen directeur.

§2. Bij het uitoefenen van deze bevoegdheid wordt rekening gehouden met de voorwaarden zoals opgenomen in het Reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin.

§3. De aan de algemeen directeur gedelegeerde bevoegdheid kan het voorwerp uitmaken van een subdelegatie aan andere door haar te bepalen personeelsleden.

§4. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen over de uitvoering van deze bevoegdheid.

 

De subdelegatie werd gegeven bij besluit algemeen directeur van 28 oktober 2021. Daarbij werd de bevoegdheid doorgedelegeerd aan de directeur van de Groendienst, en plaatsvervanger, onder de volgende voorwaarden:

§1. Bij het uitoefenen van deze bevoegdheid wordt rekening gehouden met de voorwaarden zoals opgenomen in het Reglement voor het aanleggen en beheren van een geveltuin en van een straattuin.

§2. De directeur van de Groendienst, en zijn plaatsvervanger, rapporteren zesmaandelijks aan de algemeen directeur over de uitvoering van deze bevoegdheid.  

Deze subdelegatie trad in werking op 1 november 2021.

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

In de delegatie van college naar de algemeen directeur werd een jaarlijkse rapportering over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid voorzien.

Gedurende 2023 werden door de Groendienst 62 aanvragen toegestaan en 15 aanvragen geweigerd.

Activiteit

AC34741 Plannen, organiseren, opvolgen en evalueren van de dagelijkse werking van de administratie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van het bijgevoegde rapport van de door de Groendienst gedurende 2023 toegestane en geweigerde aanvragen voor het beheer van straattuinen.


Bijlagen

  • rapportering straattuinen 2023