Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_02510 - OMV_2023112620 R - dossier in beroep - Weigering omgevingsaanvraag voor het herverdelen van lot 1 en 2 in 3 loten bestemd voor 2 halfopen eengezinswoningen en 1 gesloten eengezinswoning na het slopen van de bestaande bebouwing - met openbaar onderzoek - Deinsesteenweg, 9031 Gent - ongunstig advies

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:24
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02510 - OMV_2023112620 R - dossier in beroep - Weigering omgevingsaanvraag voor het herverdelen van lot 1 en 2 in 3 loten bestemd voor 2 halfopen eengezinswoningen en 1 gesloten eengezinswoning na het slopen van de bestaande bebouwing - met openbaar onderzoek - Deinsesteenweg, 9031 Gent - ongunstig advies 2024_CBS_02510 - OMV_2023112620 R - dossier in beroep - Weigering omgevingsaanvraag voor het herverdelen van lot 1 en 2 in 3 loten bestemd voor 2 halfopen eengezinswoningen en 1 gesloten eengezinswoning na het slopen van de bestaande bebouwing - met openbaar onderzoek - Deinsesteenweg, 9031 Gent - ongunstig advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 59 en 60.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen geeft ongunstig advies

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

LKDE BV met als contactadres Voskenslaan 82, 9000 Gent heeft een aanvraag (OMV_2023112620) ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 25 augustus 2023.

De aanvraag werd op 7 december 2023 in eerste aanleg door college van burgemeester en schepenen weigering.

 

Tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen werd in beroep gegaan door  aanvrager, persoon. Op 31 januari 2024 werd het beroep volledig en ontvankelijk verklaard.

 

De omgevingsvergunningsaanvraag voor een bijstelling van een vergunde verkaveling handelt over:

• Onderwerp: het herverdelen van lot 1 en 2 in 3 loten bestemd voor 2 halfopen eengezinswoningen en 1 gesloten eengezinswoning na het slopen van de bestaande bebouwing

• Adres: Deinsesteenweg 16, 9031 Gent

• Kadastrale gegevensafdeling 27 sectie C nrs. 880/2 H, 882R en 888C 

 

 

De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 31 januari 2024.

 

ADVIES

 

Overeenkomstig artikel 34 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015  tot uitvoering van het omgevingsvergunningen-decreet bevat het advies van het college van burgemeester en schepenen, minstens volgende gegevens:

1° de stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn op de percelen waarop de vergunningsaanvraag betrekking heeft;

2° de beschrijving van de bestemming die aan de omgeving in een straal van 500 meter rond het project is gegeven conform de plannen van aanleg en de ruimtelijke uitvoeringsplannen;

3° een gemotiveerde beoordeling van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening;

4° in voorkomend geval, een gemotiveerde beoordeling van de aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichting of activiteit op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu;

5° in voorkomend geval, de voorwaarden die het college nuttig acht;

6° in voorkomend geval, een gemotiveerde beoordeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

 

Deze gegevens zijn reeds opgenomen in de collegebeslissing van 7 december 2023 in eerste aanleg. Deze beslissing is bijgevoegd als bijlage en maakt integraal deel uit van het huidige advies.

 

In het (de) beroepschrift(en) staan volgende relevante elementen en/of argumenten:

 

Bij de beroepsdocumenten werden nieuwe plannen toegevoegd, weliswaar niet via een officiële PIV. Op deze nieuwe plannen werd de verharding van lot 4 ingetekend nl. een gemeenschappelijke toegang met parkeerhaven. Lot 4 wordt volgens het voorstel 230 m² verhard, wat 55% van de zone bedraagt. Er wordt 1 autostaanplaats per woning voorzien. Het groene karakter wordt in de voorschriften opgelost door een haag van 2,5 m te voorzien op de rooilijn.

 

De bijkomende parkeergelegenheid in de private voortuinen is geschrapt alsook de mogelijkheid om een kelder met inrit te voorzien. De te rooien bomen zijn toegevoegd aan de plannen. Er worden 8 bomen gerooid waarvan 6 ter hoogte van de verharding voorzien op lot 4 en 2 bomen ter hoogte van kavel 1.

 

Aangezien in het beroepschrift nieuwe elementen worden toegevoegd, voegt het huidige advies volgende aanvullingen toe op de argumentatie in de collegebeslissing in eerste aanleg die in het huidige advies integraal bevestigd en hernomen wordt:

 

Het is positief dat de bijkomende parkeermogelijkheden in de voortuin geschrapt zijn. Enkel de strikt noodzakelijke verharding wordt toegestaan.

 

De verharding die men voorziet op lot 4 ten dienste van de gemeenschappelijke parkeerhaven kan niet als compact worden beschouwd. De verharding wordt verspreid over de gehele breedte van het perceel waardoor ongeveer 55% van de zone verhard wordt. De parkeeroplossing kan meer compact voorzien worden waarbij de bundeling van de parkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij de inrit moet worden voorzien. Als voorbeeld zouden de voortuinstroken kunnen worden ingekort in de diepte waardoor de parkeerplaatsen (ongeveer) in de lengte van de inrit kunnen voorzien worden.

 

Er moet steeds zo boomsparend mogelijk ontworpen worden. Hoe de verharding op lot 4 nu ingetekend is, getuigd dit niet van boomsparend ontwerpen. De meerderheid van de bomen die moeten gerooid worden, staan op de ingetekende parkeerplaatsen. In het kader van beroep verkaveling werden de kroonprojecties van de bomen nog steeds niet duidelijk opgenomen op de plannen. Hierdoor is een correcte beoordeling omtrent het rooien van de bomen moeilijk. Door het compacter voorzien van de verharding op een meer ruimtelijk inpasbare wijze, kunnen meer bomen gespaard blijven.

 

Het voorzien van een haag van 2,50 m hoog ter hoogte van de rooilijn/de perceelsgrenzen zorgt niet voor het groene karakter aan de straat. Dergelijke hoogte is niet toelaatbaar omwille van de verkeersveiligheid. Het kan niet de bedoeling zijn dat de hoeveelheid verharding ‘verstopt’ wordt achter een hoge haag. In de voortuin/op de rooilijn worden gesloten afsluitingen tot 1 m hoog als aanvaardbaar beschouwd.

 

Het voorstel komt op vlak van de bomen, de verharding op lot 4 en het groene karakter aan de straat niet tegemoet aan de weigeringsgronden. Bijkomend werd het nieuwe voorstel niet op de correcte manier aangeleverd onder een nieuwe PIV.

 

Concluderend wordt opnieuw ongunstig geadviseerd.


CONCLUSIE 

Huidig advies herneemt integraal de inhoud en de motieven van de collegebeslissing in eerste aanleg, met dien verstande dat op de nieuwe elementen in het beroepschrift aanvullend advies is gegeven in dit advies.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over de omgevingsvergunningsaanvraag in beroep die bij de college van burgemeester en schepenen werd ingediend.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen brengt ongunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het herverdelen van lot 1 en 2 in 3 loten bestemd voor 2 halfopen eengezinswoningen en 1 gesloten eengezinswoning na het slopen van de bestaande bebouwing van LKDE bv, gelegen te Deinsesteenweg 16, 9031 Gent