Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_02487 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gemeenteplein - diverse maatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:18
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02487 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gemeenteplein - diverse maatregelen - Vaststelling 2024_CBS_02487 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gemeenteplein - diverse maatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn: ten eerste het voorzien van een verdrijvingsvlak ter hoogte van de overzijde van huisnummer 2 op vraag van de politie in functie van de doorstroming van het openbaar vervoer. Geparkeerde voertuigen belemmeren of bemoeilijken de doorgang van de bussen van De Lijn. Naar analogie met de andere locaties op het Gemeenteplein wordt een verdrijvingsvlak voorzien. Daarnaast wordt, als gevolg van het nieuwe verdrijvingsvlak, de parkeerbelijning vanaf huisnummer 2 (kant zebrapad) tot huisnummer 2 (kant verdrijvingsvlak) verwijderd. De derde maatregel is uitsluitend een correctie van dit reglement. De verdrijvingsvlakken ter hoogte van de overzijde van huisnummer 3 en ter hoogte van de overzijde van huisnummer 7 worden toegevoegd aan dit reglement. Op terrein is deze belijning aanwezig. De vierde maatregel is ook louter een correctie van dit reglement. De parkeerplaatsen voorbehouden voor politie en technische dienst op het middenplein, naast de parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap, worden verwijderd uit dit reglement. Op terrein is deze signalisatie al jaren niet meer aanwezig. Op deze manier stemt het reglement overeen met de bestaande toestand op terrein.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 10 november 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werd op vraag van De Lijn op 3 plaatsen een anti-parkeermaatregel ingevoerd, m.n. het aanbrengen van een antiparkeerpaal en dit met oog op het verbeteren van de doorstroming van de bussen van De Lijn. Na onderzoek ter plaatse was gebleken dat de signalisatie op het Gemeenteplein verkeerstechnisch niet correct is. Signalisatie voor een rotonde samen met signalisatie voor een kruispunt. De situatie is aangepakt en het Gemeenteplein is nu een duidelijke rotonde aangeduid d.m.v. de borden D5 (voorrang wie op de rotonde zit) en B1 (voorrang geven aan het verkeer op de rotonde).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gemeenteplein, goedgekeurd in zitting van 10 november 2016, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Gemeenteplein.