Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_02584 - OMV_2022070214 - aanvraag omgevingsvergunning voor het exploiteren van een inrichting voor metaalbewerking en een industriële lakkerij van metalen onderdelen (IIOA en SH) + bijstelling - met openbaar onderzoek - Eddastraat, 9042 Gent - Advies

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:40
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Tine Heyse

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02584 - OMV_2022070214 - aanvraag omgevingsvergunning voor het exploiteren van een inrichting voor metaalbewerking en een industriële lakkerij van metalen onderdelen (IIOA en SH) + bijstelling - met openbaar onderzoek - Eddastraat, 9042 Gent - Advies 2024_CBS_02584 - OMV_2022070214 - aanvraag omgevingsvergunning voor het exploiteren van een inrichting voor metaalbewerking en een industriële lakkerij van metalen onderdelen (IIOA en SH) + bijstelling - met openbaar onderzoek - Eddastraat, 9042 Gent - Advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijk gunstig advies.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

De heer Dorsan De Buysscher met als contactadres Helmweg 10, 8300 Knokke-Heist en MALMAR BVBA met als contactadres Eddastraat 41, 9042 Gent hebben een aanvraag (OMV_2022070214) ingediend bij de deputatie op 29 juni 2023.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:

Onderwerp: het exploiteren van een inrichting voor metaalbewerking en een industriële lakkerij van metalen onderdelen (IIOA en SH) + bijstelling

• Adres: Eddastraat 41, 9042 Gent

Kadastrale gegevens: afdeling 13 sectie B nr. 120X3

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 25 oktober 2023.

De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 26 oktober 2023.

De aanvraag volgde de gewone procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 7 maart 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

 

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

De aanvraag betreft een gecombineerde omgevingsvergunningsaanvraag met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Het projectgebied is ten noordoosten van Gent gelegen, in het industrieterrein Skaldenpark. In het oosten grenst het projectgebied aan de Eddastraat, in het noorden aan de Zwijndonkloop. De aanvraag staat in teken van het uitbreiden van de activiteiten van Malmar, een metaalverwerkingsbedrijf.

 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

Met deze aanvraag wil Malmar BV een vergunning bekomen voor zijn toekomstige activiteiten als industriële lakkerij van metalen onderdelen in de Eddastraat 41 te Gent (Desteldonk). Hiervoor wordt het bestaande gebouw, dat momenteel als warehouse gebruikt wordt, licht aangepast. Naast dit bestaande gebouw wordt een nieuwbouw opgetrokken die dienst zal doen als warehouse.

 

De aanvraag betreft

-       het bouwen van een loods nieuwe loods met een opp. van 4419 m² (60,50 m op 72,50 m) met een hoogte van 21 m. De loods wordt opgetrokken uit een dragend skelet en grijze glad bekiste betonpanelen. Het dak is opgevat als een lichte structuur bestaande uit geprofileerde staalplaten, dampscherm, isolatie en dakdichting. Het volledige dak wordt vol gelegd met zonnepanelen.

-       het verbouwen van de bestaande loods, in het bijzonder het plaatsen van een nieuwe poort in de voorgevel en het vergroten van een bestaande poort in de zijgevel.

-       de aanleg van de bijhorende wegenis.

-       het kappen van een 30-tal bomen.

 

Op vandaag zijn er 28 autoparkeerplaatsen wat ruim voldoende is voor het 10-tal werknemers dat er momenteel werkzaam is. Met de bouw van de nieuwe loods zal het aantal werknemers stijgen naar ongeveer een 30-tal. In het nieuw ontwerp zal voorzien worden in 36 parkeerplaatsen alsook komt er een overdekte, afsluitbare fietsenstalling voor een 7-tal fietsen in hoog-laag opstelling.

Er wordt een afwijking gevraagd op het voorgeschreven aantal fietsenstallingen van 54 plaatsen aangezien het totale aantal werknemers uiteindelijk rond de 30 zal schommelen.

 

Beschrijving van de aangevraagde inrichtingen of activiteiten

Het betreft het exploiteren van een inrichting voor metaalbewerking en een industriële lakkerij van metalen onderdelen + bijstelling.

 

Met voorliggende aanvraag wenst Malmar bv een vergunning te bekomen voor zijn activiteiten als industriële lakkerij van metalen onderdelen. Hiervoor wordt het bestaande gebouw dat momenteel als warehouse gebruikt wordt licht aangepast. Naast dit bestaande gebouw wordt een nieuwbouw opgetrokken die dienst zal doen als warehouse.

 

Op het perceel van voorliggende aanvraag is een vergunning gekend op naam van Malmar nv, dat een ander ondernemingsnummer heeft dan Malmar bv. Deze vergunning dateert van 26 maart 2009 en hierin zijn de lakkerij-activiteiten opgenomen maar deze werden nooit uitgevoerd. De vergunning met bijhorende rubrieken is daarom van rechtswege vervallen en wordt met voorliggende aanvraag opgeheven. Met voorliggende aanvraag wordt een nieuwe vergunning aangevraagd op naam van Malmar bv.

 

Volgende rubrieken worden aangevraagd:

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

3.6.1.

afvalwaterzuiveringsinstallatie (+ lozen  effluentwater en ontwateren slibproductie) voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, ander dan afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³ per jaar | Het behandelen van ander huishoudelijk afvalwater dan dat afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van 0,7 m³/uur, 5,5 m³/dag en 1.200 m³/jaar. | klasse 3 | Nieuw

1200 m³/jaar

4.2.

inrichtingen voor het aanbrengen van bedekkingsmiddelen door indompeling | KTL-systeem voor het aanbrengen van bedekkingsmiddelen door indompeling in een bad met een volume van 25.000 liter. | klasse 2 | Nieuw

25000 liter

4.3.c)2°i)

andere inrichtingen voor het mechanisch, pneumatisch of elektrostatisch aanbrengen van bedekkingsmiddelen dan de inrichtingen, vermeld in a) en b), met een geïnstalleerde totale drijfkracht van: meer dan 25 kW tot en met 200 kW, als de inrichting volledig is gelegen in een industriegebied | Twee poederspuitcabines met een totaal vermogen van 35 kW. | klasse 2 | Nieuw

35 kW

4.4.

inrichtingen voor het thermisch behandelen (bij 100° C of meer) van voorwerpen bedekt met bedekkingsmiddelen - inwendig volume van de ovens > 0,25 m³ | Twee moffelovens met een totaal inwendig volume van 1.280 m³, die werken bij 200 °C. | klasse 2 | Nieuw

1280 m³

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 l tot en met 50.000 l | Opslag van 200 liter oliën en 200 liter afvalolie.Totaal: 400 liter. | klasse 3 | Nieuw

400 liter

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA | Transformator met een vermogen van 1.200 kVA. | klasse 2 | Nieuw

1200 kVA

15.1.1°

stallen van 3 tot en met 25 autovoertuigen en/of aanhangwagens, andere dan personenwagens | Stallen van 7 bedrijfsvoertuigen. | klasse 3 | Nieuw

7 voertuigen

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioningsinstallaties (van 5 kW tot en met 200 kW) | Twee compressoren met een vermogen van 2 x 22 kW en drie airco’s met een totaal elektrisch vermogen van 5 kW. Totaal: 49 kW. | klasse 3 | Nieuw

49 kW

17.3.7.1°a)

op lange termijn gezondheidsgevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS08 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton, als de inrichting volledig is gelegen in industriegebied | Opslag van 500 kg producten met een GHS08-pictogram. | klasse 3 | Nieuw

0,5 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van de opslagplaatsen, vermeld in rubriek 48, en producten, gekenmerkt door gevarenpictogram GHS01, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 l en 5000 kg of 5000 l | Opslag van 850 kg gevaarlijke producten in kleine recipiënten. | klasse 3 | Nieuw

850 kg

19.6.1°c)

opslag van hout e.d. volledig gelegen in industriegebied - andere dan rubriek 48 en 19.8 (meer dan 400 m3 in een lokaal) | Opslag van 600 m³ hout in een lokaal. | klasse 2 | Nieuw

600 m³

23.3.1°a)

opslag van kunststoffen en van voorwerpen uit kunststoffen, volledig gelegen in een industriegebied (meer dan 10 ton tot en met 200 ton in een lokaal) | Opslag van 30 ton kunststoffen in een lokaal. | klasse 3 | Nieuw

30 ton

24.4.

laboratoria waar geen afvalwater eigen aan de laboratoriumtechnieken wordt gegenereerd | Een laboratorium voor kwaliteitscontrole. | klasse 3 | Nieuw

1 labo

29.5.2.1°a)

smederijen (andere dan rubriek 29.5.1) en mechanisch behandelen van metalen en vervaardigen van voorwerpen uit metaal, volledig gelegen in een industriegebied (van 5 kW tot en met 200 kW) | Diverse metaalbewerkingsmachines met een totaal vermogen van 31 kW. | klasse 3 | Nieuw

31 kW

29.5.4.1°a)

fysisch behandelen van metalen of voorwerpen uit metaal of stralen met zand of andere producten, volledig gelegen in industriegebied - uitgezonderd stralen van een gebouw of  vaste constructie (van 5 kW tot en met 200 kW) | Stralen van metalen voorwerpen door middel van shot-blasting, met een vermogen van 120 kW. | klasse 3 | Nieuw

120 kW

29.5.5.3°

oppervlaktebehandeling van metalen door middel van een elektrolytisch of chemisch procédé (meer dan 5 000 l) voor een andere installatie dan die vermeld in punt 4 | Oppervlaktebehandeling van metalen met een totaal volume van 13.600 liter. | klasse 1 | Nieuw

13600 liter

33.4.1°a)

opslag voor papierdeeg, papier, karton en voor waren uit papier en karton - andere dan rubriek 48 (meer dan 20 ton tot en met 200 ton in een lokaal, volledig gelegen in industriegebied) | Opslag van 30 ton papier en karton in een lokaal. | klasse 3 | Nieuw

30 ton

43.1.2°a)

stookinstallaties (meer dan 2 000 kW tot en met 5 000 kW) wanneer het een inrichting betreft vermeld in sub 1°, a) of b) | Vier stookinstallaties met een totaal thermisch vermogen van 2.326 kW. | klasse 2 | Nieuw

2326 kW

60.1°

geheel of gedeeltelijk opvullen van groeven, graverijen, uitgravingen en andere putten, met inbegrip van waterplassen en vijvers met een capaciteit van 1000 tot en met 10.000 m³ | Dempen van de folievijver en natuurlijke vijver met een totaal volume van 8.520 m³. | klasse 2 | Nieuw

8520 m³

 

Volgende bijstelling van de sectorale voorwaarden wordt aangevraagd:

 

Omschrijving:

Er wordt een afwijking gevraagd van de bepalingen waarin vermeld staat dat er geen rustverstorende werkzaamheden mogen plaatsvinden op werkdagen van 19 uur tot 7 uur alsmede op zon- en feestdagen. Deze beplaingen zijn opgenomen in de artikels 5.4.3.1.4 §5, 5.4.4.2 §7, 5.15.0.6 §1, 5.19.1.3, 5.33.0.4 en 5.60.3 §3 van Vlarem II.

 

Motivatie:

Op termijn, wanneer de uitbreidingen gerealiseerd zijn en het KTL-systeem in gebruik genomen is, zal er in 3 shifts per dag gewerkt worden. Dit wil zeggen dat er dus voor 7 uur ’s ochtends en na 19 uur ’s avonds activiteiten uitgevoerd zullen worden. In het weekend zullen er echter geen activiteiten plaatsvinden.

 

Voorstel:

Alle machines staan binnen opgesteld en er zal met gesloten deuren en poorten gewerkt worden. Op die manier wordt het geluid naar de omgeving beperkt. Malmar is bovendien gelegen in industriegebied volgens het gewestplan. De dichtstbijzijnde woningen zijn gelegen op  ongeveer 200 m, aan de achterkant van Malmar, zodat zij weinig tot geen hinder ondervinden van Malmar.

 

2.       HISTORIEK

Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

Stedenbouwkundige vergunningen

-       Op 06/06/1996 werd een vergunning afgeleverd voor het oprichten van een bedrijfsgebouw met kantoren, het aanleggen van 2 vijvers, een omheining en het rooien van bomen. (1996/90013)

-       Op 19/08/1999 werd een vergunning afgeleverd voor het uitbreiden van kantoren en technische ruimten en het bouwen van een zuiveringsinstallatie. (1999/50091)

-       Op 22/09/2005 werd een vergunning afgeleverd het oprichten van een bedrijfsgebouw, het aanpassen van een bestaand bedrijfsgebouw en het rooien van bomen. (2005/50108)

-       Op 09/02/2006 werd een vergunning afgeleverd voor het bouwen van een bedrijfsgebouw en het aanpassen van een bestaand bedrijfsgebouw inzake de inplanting en uitbreiding van een bestaand bedrijfsgebouw (wijziging van een goedgekeurde stedenbouwkundige vergunning nr. 2005/50108). (2005/50255)

-       Op 17/01/2008 werd een vergunning afgeleverd voor het wijzigen van een goedgekeurde vergunning voor uitbreiding van bestaand bedrijfsgebouw en een bijkomende uitbreiding van de bedrijfshal. (2007/50241)

-       Op 19/06/2008 werd een vergunning verleend voor het bijbouwen van burelen en aanpassing gevels en structuur van de goedgekeurde vergunning voor uitbreiding van bedrijfshallen. (2008/50101)

-       Op 25/07/2013 werd een vergunning afgeleverd voor de oprichting van 7 windturbines in het skaldenpark haven gent. (2013/50064)

-       Op 04/06/2015 werd een vergunning afgeleverd voor het vellen van 9 bomen naar aanleiding van onderhoud en brandveiligheid. (2015/01063)

 

Milieuvergunningen

Op 26/03/2009 werd door de deputatie een vergunning afgeleverd voor het verder exploiteren en veranderen door wijziging en uitbreiding van een metaalbewerkingsbedrijf. (4970/E/3)

 

3.       WIJZIGINGSAANVRAAG

Op 24 november 2023 werd een wijzigingsverzoek ingediend. Dit wijzigingsverzoek werd niet geëvalueerd.

 

Op 9 februari 2024 werd een wijzigingsverzoek ingediend. Op 15 februari 2024 werd dit wijzigingsverzoek aanvaard en er werd beslist dat er een nieuw openbaar onderzoek gevoerd moest worden. De uiterste beslissingsdatum werd hierdoor verlengd met 60 dagen.

Aanvankelijk was een ongunstig advies verleend door OVAM, de VMM en het Mobiliteitsbedrijf van de stad Gent. In het Omgevingsvergunningendecreet is het principe van de wijzigingslus voorzien (art.30 van het omgevingsvergunningsdecreet), waarbij de bouwheer binnen de lopende procedure wijzigingen kan aanbrengen aan zijn aanvraag, vb. om tegemoet te komen aan externe adviezen.

 

BEOORDELING AANVRAAG

 

4.       EXTERNE ADVIEZEN

Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.

 

5.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

 

5.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

Het project ligt in gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven volgens het gewestplan

'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 28 oktober 1998).

Dit gebied is uitsluitend bestemd voor zeehaven- en watergebonden bedrijven, distributiebedrijven, logistieke bedrijven en opslag- en overslaginrichtingen evenals toeleveringsbedrijven en synergiebedrijven van de watergebonden bedrijven en de bestaande  gevestigde productiebedrijven. In dit gebied worden ook de volgende dienstverlenende  bedrijven toegelaten, voor zover zij complementair zijn met de voornoemde bedrijven: bankagentschappen, benzinestations en collectieve restaurants ten behoeve van de in de  zone gevestigde bedrijven. Er wordt een bufferzone aangelegd aan de grens met de omliggende gebieden. In deze bufferzone worden geen handelingen en werken toegelaten die afbreuk doen aan de bufferfunctie, of aan de bestemming en/of de ruimtelijke kwaliteiten van het aangrenzend gebied. Het gebied en de bufferzone die het omvat, kunnen slechts worden gerealiseerd en beheerd door de overheid. 

 

Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening Zeehavengebied Gent -

Inrichting R4-oost en R4-west' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 15 juli 2005),

maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.

 

5.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

 

5.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022, van kracht sinds 21 november 2022. 

 

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (zie waterparagraaf).

 

Gewestelijke verordening toegankelijkheid

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

 

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

 

Gewestelijke verordening voetgangersverkeer

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

 

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

 

5.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste havenweg.

 

5.5.   Archeologienota

Het dossier bevat een archeologienota ‘Vooronderzoek Gent Eddastraat’ (ID 26408 raadpleegbaar via https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/26408). Deze nota is bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 24/06/2023.

 

De archeologienota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden. Op basis van het bureauonderzoek kan gesteld worden dat er een archeologisch potentieel aanwezig is voor het aantreffen van vindplaatsen uit de protohistorie t.e.m. de middeleeuwen. Er kan echter ook gesteld worden dat een ophoogpakket aanwezig is van 3 – 4,5 m dikte. Eventueel aanwezige archeologische sporen en vondsten kunnen dan ook nog goed bewaard zijn onder dit pakket. De geplande werken gaan voornamelijk slechts ca. 50 cm diep. Indien archeologische resten aanwezig zijn zullen deze dan ook niet verstoord worden. Enkel ter hoogte van de palen zal men door het ophoogpakket gaan en eventuele archeologische resten verstoren. Het gaat echter om zeer lokale en beperkte ingrepen die weinig kenniswinst zouden opleveren. Er wordt dan ook geen bijkomend onderzoek geadviseerd.

 

6.       WATERPARAGRAAF

De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:

 

1. Ligging project

Het project situeert zich in het afstroomgebied van een waterloop van derde categorie (beheer: Polder Moervaart en Zuidlede). Het ligt niet in de nabije omgeving van de waterloop.

 

Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:

-       niet gelegen in een overstromingsgevoelige gebied voor zeeoverstroming.

-       niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).

-       niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal).

-       niet gelegen in een signaalgebied.

 

Het terrein is momenteel bebouwd met twee loodsen.

 

2. Verenigbaarheid van het project met het watersysteem

 

2.1 Droogte

Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater getoetst.

 

Algemene geplande toestand

 

Grondverhardingen

Niet waterdoorlatende kws-verharding: 8.182,8 m²

-       Bestaand: 3.585,44 m²

-       Nieuw: 4.607,36 m²

 

Gebouwen of constructies

-       Dakoppervlakte nieuwe loods: 4.419 m²

-       Dakoppervlakte bestaande loods: 5.483 m²

-        

Hemelwaterput

240.000 l

 

Infiltratievoorziening

Volume: 456.000 l

Oppervlakte: 552 m²

 

Toetsing aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening (GSV) en het algemeen bouwreglement van de stad Gent (ABR) inzake hemelwater.

 

Verharding

Omwille van de aard van het verkeer (zwaar transport) is het niet wenselijk om gebruik te maken van waterdoorlatende verharding. De verharding mag aangelegd worden in niet-waterdoorlatende verharding met aangepaste fundering.

 

Het hemelwater vanop deze verharding wordt via afvoergeulen afgeleid naar de infiltratievoorziening.

 

Hemelwaterput en groendak

Er wordt een hemelwaterput met een inhoud van 240.000 liter voorzien. Het aangetoond nuttig hergebruik wordt geschat op 240.000 liter/maand (= 4.800 m² aan verharde dakoppervlakte wordt gecompenseerd).

 

Het hemelwater wordt hergebruikt in het productieproces. De hemelwaterput wordt voorzien van een operationeel pompsysteem dat hergebruik mogelijk maakt.

 

Volgens het ABR moeten alle platte en licht hellende daken (hellingsgraad tot 15°) die niet gebruikt worden voor de opvang en hergebruik van hemelwater als groendak aangelegd worden. Op die manier worden toch inspanningen geleverd om water zoveel mogelijk vast te houden aan de bron met een verbetering van de waterhuishouding als gevolg.

 

De vrijgestelde dakoppervlakte in functie van het aangetoond nuttig hergebruik is 4.800 m². De volledige dakoppervlakte wordt aangesloten op de hemelwaterput. Er dient geen groendak aangelegd te worden.

 

De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op de infiltratievoorziening

 

Infiltratievoorziening

De infiltratievoorziening dient gedimensioneerd te worden op volgende verharde oppervlakten:

Nieuwe verharde oppervlakten (dak + grond) + bestaande verharding nog niet aangesloten op voorziening (= aan nieuwbouw grenzend dak, beperkt tot oppervlakte nieuwbouw en grondverharding, beperkt tot oppervlakte nieuwe grondoppervlakte)

De totale oppervlakte komt hierdoor op 17.030,80 m².

 

Via de aanstiplijst vraagt de bouwheer om de infiltratievoorziening te mogen verkleinen, daar er een groot hergebruik is van hemelwater.

Volgens de rekentool die verstrekt wordt door het CIW kan met een aangesloten dakoppervlak van 4.419 m², een hemelwaterput van 240.000 l en een ANG van 12.000 l/dag een oppervlakte van 4.291 m² in mindering gebracht worden. Dit is de oppervlakte die wordt toegestaan om in mindering te brengen.

 

De infiltratievoorziening dient bijgevolg gedimensioneerd te worden op 12.739,8 m². De infiltratievoorziening dient een inhoud te hebben van 318.495 liter en een oppervlakte van 509,59 m².

De geplande extra infiltratievoorziening heeft een volume van 456.000 l en een oppervlakte van 552 m². De infiltratievoorziening is correct gedimensioneerd volgens de GSV.

 

De infiltratievoorziening is bovengronds en bestaat uit een wadi. Om infiltratie toe te laten dient de gemiddelde hoogste grondwaterstand idealiter dieper gelegen te zijn dan de infiltratievoorziening. De eventuele overloop moet boven de gemiddelde hoogste grondwaterstand gelegen zijn, aangezien de infiltratievoorziening anders als drainage fungeert.

 

Indien de wadi niet dieper dan 30 cm wordt aangelegd mag de volledige oppervlakte van de infiltratiekom worden ingerekend als infiltratieoppervlakte. Wordt de wadi dieper dan 30 cm aangelegd dan kan de bodem worden meegeteld onder voorwaarde dat de infiltratievoorziening bij een volledige vulling binnen de 72 uur wordt geledigd en indien er een onderhoudsprogramma wordt uitgevoerd waardoor de doorlatendheid van de bodem wordt behouden. Zo niet worden alleen de wanden in rekening gebracht.

 

2.2 Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

 

2.3 Overstromingen

Het projectgebied is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig. Er wordt geen effect op het overstromingsregime verwacht.

 

2.4 Waterkwaliteit

Het project heeft geen hierop geen betekenisvolle impact.

 

3. Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat voorliggende aanvraag de watertoets doorstaat.

 

7.       OPENBAAR ONDERZOEK

Een tweede openbaar onderzoek werd gehouden naar aanleiding van een wijzigingslus van 23 februari 2024 tot 23 maart 2024.

Gedurende dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.

 

8.       OMGEVINGSTOETS

 

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Deze aanvraag voorziet in het verder aansnijden van de industriële gronden van Malmar BV. De werken staan in teken van de functionering van dit bedrijf.

De aanvraag is ruimtelijk en stedenbouwkundig te verantwoorden binnen het industriële landschap van de Gentse zeehaven. Zowel qua schaal als materiaalgebruik integreert de uitbreiding zich binnen zijn omgeving. Bij de nieuwe projectinhoudsversie werd er rekening gehouden met de opmerkingen over het mobiliteitsaspect op de site.

 

Mobiliteit en bereikbaarheid

De geografische ligging van het perceel heeft zijn impact op de bereikbaarheid. Voor voetgangers en fietsers zijn in de straat zelf geen specifieke voorzieningen aanwezig. Vanaf de Skaldenstraat kan wel gebruik gemaakt worden van het fietspad. Het openbaar vervoer in de nabijheid is gelinkt aan de stads- en streeklijnen 70, 71, 737 & 738. De bereikbaarheid voor gemotoriseerd vervoer is degelijk want er is een korte link richting de R4.

 

Op vlak van mobiliteit is er één groot gekend probleem in de buurt: Het vrachtwagen parkeren (of stilstaan) op de openbare weg. Dit is nefast voor de algemene veiligheid. De inrichting van het privéterrein houdt hier rekening mee en biedt plaats aan vrachtwagens om stil te staan en een keerbeweging te maken. Bijgevolg wordt weinig hinder op het openbaar domein verwacht. De aansluiting op het openbaar domein lijkt ook voldoende zichtbaarheid te garanderen, waardoor de veiligheid niet in het gedrang komt.

 

Parkeren

Het fietsparkeerluik blijft ook na de wijzigingslus weinig kwalitatief uitgewerkt.

De bouwheer geeft zelf aan dat ongeveer de helft van de medewerkers met die fiets naar het werk komt. Voor 40 werknemers zijn er dus 20 fietsparkeerplaatsen nodig. In de nieuwe plannen worden slechts 14 fietsparkeerplaatsen voorzien. De afmetingen van de fietsenberging (6 m x 3 m) laten daarbovenop niet toe om 14 fietsparkeerplaatsen op een kwalitatieve manier te voorzien. Als voorwaarde voor een gunstig advies vragen we dus om een fietsenberging te voorzien waarin op een 20 fietsparkeerplaatsen kunnen ingericht worden die in overeenstemming zijn met de stedelijke ontwerprichtlijnen. Concreet wil dit zeggen dat de fietsenberging afmetingen moet hebben van 8 m x 4 m. Deze afmetingen garanderen voldoende plaats voor 20 fietsparkeerplaatsen volgens een hoog-laagysteem (met een as-op-asafstand van 0,40 m) en voldoende circulatieruimte.

De parkeersituatie voor auto’s is aanvaardbaar.

De duidingsnota geeft correct aan dat er volgens de parkeerrichtlijn van stad Gent er voor de bedrijfsvloeroppervlakte (extensief gebruik) van ongeveer 9000 m² minstens 36 parkeerplaatsen voor auto’s nodig zijn. Gelet op het beperkte aantal werknemers is het voorziene aanbod van 31 parkeerplaatsen echter voldoende. 26 parkeerplaatsen zullen in functie van de werknemers staan en 5 in functie van bezoekers.

 

Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten

Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.

 

CONCLUSIE

De gevraagde omgevingsvergunning is mits voorwaarden stedenbouwkundig en planologisch verenigbaar met de onmiddellijke omgeving, bijgevolg is het verslag voorwaardelijk gunstig.

 

Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.

 

De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

Niet van toepassing.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen brengt voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het exploiteren van een inrichting voor metaalbewerking en een industriële lakkerij van metalen onderdelen (IIOA en SH) + bijstelling van de heer Dorsan De Buysscher en MALMAR bvba, gelegen te Eddastraat 41, 9042 Gent.

Artikel 2

Verzoekt de deputatie om volgende voorwaarden voor de geplande werken op te nemen:

Bomen

De regels inzake compensatie van ontbossing van 26 november 1999 (BS 11december 1999 en wijzigingen) worden nageleefd, waarbij de aanvrager een compensatievoorstel moet indienen dat werd goedgekeurd door het Agentschap voor Natuur en Bos.

 

Fietsen:

De fietsenberging moet groter uitgevoerd worden en minimaal 8 m x 4 m meten.

 

Artikel 3

Er worden geen aandachtspunten meegegeven.