Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_02489 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Leeuwstraat - diverse parkeer- en verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:18
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02489 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Leeuwstraat - diverse parkeer- en verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_02489 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Leeuwstraat - diverse parkeer- en verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, is ten eerste de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummer 1 (tegenover huisnummers 2-4, 6 en 8) gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

    Ten tweede worden de parkeerhaken bij de inrij van huisnummer 1 verwijderd aangezien deze overbodig zijn geworden.

    Ten derde worden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van de huisnummers 21-25, 27 en 29-33, aan de andere kant van de weg, gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

    Ten vierde wordt als gevolg van de vorige maatregel, de bebording over het begin van bewonersparkeren (E9a + onderbord 'BEWONERS' + Xa) verschoven van de straathoek naar een aparte opstelling ten zuiden van de nieuwe voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

    Ten vijfde worden in dit deel van de Leeuwstraat, namelijk tussen het kruispunt met de Tentoonstellingslaan en dat met de Olifantstraat, waar dus eenrichtingsverkeer geldt, de onderborden M2 bij C1 en M bij F19 gewijzigd door respectievelijk M11 en M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

    Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 23 december 2021 werden in kader van de toplaagvernieuwing volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste de wegmarkeringen van de parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van huisnummers 5U-5X en de wegmarkeringen van de CC-CD-parkeerplaats ter hoogte van huisnummer 62 werden geregulariseerd in dit reglement. Ten tweede werden verdrijvingsvlakken voorzien aan de overzijde van huisnummer 73 en huisnummer 77 om de toegang tot de inrij (ondergrondse parkeergarage) te vrijwaren. Ten derde werden de gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummer 44, de overzijde van huisnummer 12A en ter hoogte van huisnummer 84 tot 90 verwijderd, aangezien deze foutief zijn aangebracht langsheen een parkeerstrook en ze enkel een parkeerverbod inhouden op de rijbaan. Ten vierde werd de signalisatie met betrekking tot het bewonersparkeren ter hoogte van huisnummers 46 tot 58 gecorrigeerd, aangezien de huisnummer niet overeenkwamen met de signalisatie op het terrein. Ten vijfde werd de signalisatie bij de fietsenstallingen (verkeersborden E9a, M1 en D1) verwijderd, aangezien de fietsenstallingen opgesteld staan op het trottoir of in de parkeerstrook. Ten zesde werd het onderbord bij de CC-CD-parkeerplaats aangepast van 5 naar 6 meter, aangezien de parkeerplaats op het terrein een lengte heeft van 6 meter. Tenslotte werd een dubbel artikel met betrekking tot de voorrangssignalisatie (verkeersbord B1 en bijhorende markeringen) verwijderd uit dit reglement.

  • Bij collegebesluit van 8 oktober 2020 werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummer 84 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen (de parkeerplaats voor autodelen is reeds aanwezig). Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

  • Bij collegebesluit van 17 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 84 duidelijker gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 13 december 2018 werden twee nieuwe fietsenstallingen geplaatst, ter hoogte van huisnummer 84 en ter hoogte van huisnummer 90. Er heerst een zware fietsparkeerdruk op deze locatie. Het wordt dan ook nodig geacht om hier een fietsenstalling te voorzien. Dit dossier werd samengevoegd met het proefproject ‘Achterwaarts dwarsparkeren’, waarbij een bestaande fietsenstalling van locatie moet wijzigen. Bijkomend wordt er een extra fietsenstalling geplaatst. Voor deze bijkomende fietsenstalling zijn verkeerstechnische maatregelen nodig (het verkorten van de strook gele strepen die het parkeerverbod aantonen) om zo de stalling te plaatsen zonder een autoparkeerplaats te moeten innemen.
    Het voorzien van fietsenstallingen op deze locatie kadert in het wijkgerichte fietsparkeerplan. Hierbij worden wijk per wijk de noden in kaart gebracht, aangevuld met de suggesties die we ontvangen van de burgers en objectieve cijfers zoals o.a. de bevolkingsdichtheid. Op deze manier komen we tot een gebiedsdekkend Gents fietsparkeerplan.
    In totaal zijn deze voorstellen goed voor 10 nieuwe fietsparkeerplaatsen in Gent. Van de nieuwe fietsparkeerplaatsen zijn er 30 voor standaardfietsen en 0 voor niet standaardfietsen, waarbij 0 betalende en 0 niet betalende parkeerplaatsen en 0 bewonersplaats verloren gaan.
    Het is de bedoeling dat deze fietsrekken, na de goedkeuringsbeslissing door het college van burgemeester en schepenen, zo spoedig mogelijk door de EVA Fietsambassade worden geplaatst, naargelang de stock en de planning van uit te voeren werken.

  • Bij collegebesluit van 6 september 2018 werden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen, waarvan een parkeerplaats voorbehouden voor autodelen, ingericht ter hoogte van huisnummer 84.

  • Bij collegebesluit van 17 mei 2018 werd de onderbreking van de parkeerstrook ten behoeve van de toegang tot het gebouw van de Arteveldehogeschool ter hoogte van huisnummer 1 verplaatst naar een andere ingang.

  • Bij collegebesluit van 6 maart 2017 werd gestoken parkeren onder 30° aan één kant van de rijbaan ingevoerd. Dit om de rijweg terug te brengen tot 4 meter in de breedte en zo tegen te gaan dat de rijrichting genegeerd wordt tussen de Tentoonstellingslaan naar de Olifantstraat waar eenrichtingsverkeer van toepassing is. Deze maatregel wordt ingevoerd na herhaaldelijke klachten dat het eenrichtingsverkeer frequent en met hoge snelheid wordt genegeerd, wat gevaarlijke verkeersituaties veroorzaakt.

  • Bij collegebesluit van 15 september 2016 werden de bestaande bewonersplaatsen geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Leeuwstraat, goedgekeurd in zitting van 23 december 2021, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Leeuwstraat.