Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_02497 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Lange Violettestraat - diverse parkeermaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:20
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02497 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Lange Violettestraat - diverse parkeermaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_02497 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Lange Violettestraat - diverse parkeermaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn: ten eerste de wijziging van een bestaande voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische deelwagens naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 285-285A. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

    Ten tweede worden de 3 schuine parkeerplaatsen ter hoogte van de huisnummers 297-321 en 323 niet meer voorbehouden voor bewoners (zie verder maatregel 3 en 4) geschrapt. Deze worden gecompenseerd in de Brusselsepoortstraat ter hoogte van de huisnummers 1-35.

    Ten derde wordt een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummers 297-321 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

    Ten vierde worden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ingericht ter hoogte van huisnummer 323 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 7 december 2023 werden 2 ultrakortparkeerplaatsen naar 2 parkeerplaatsen met parkeersensoren omgevormd door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc ter hoogte van huisnummers 2-4 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de ‘shop & go zone’ werd een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen worden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd'. De Stad zal starten met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven. Daarnaast wordt een verdrijvingsvlak voorzien ter hoogte van huisnummer 2 op de restruimte, aangezien deze ruimte te klein is om te parkeren. Tenslotte wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.

  • Bij collegebesluit van 25 juni 2020 werd één bijkomende voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummers de 289/287-287A in kader van het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. Daarnaast werd het betalend karakter van de voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen aan de overzijde van huisnummers 287/287A opgeheven. Tenslotte werd de signalisatie van de voorbehouden parkeerplaats voor autodelen aan de overzijde van huisnummers 285/285A geregulariseerd in het reglement.

  • Bij collegebesluit van 17 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 285-285A en huisnummers 287-287A duidelijker gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 13 december 2018 werd een asverschuiving gerealiseerd tussen huisnummer 116 en huisnummer 128 en worden fietsenstallingen geplaatst ter hoogte van huisnummer 128. Er heerst een zware fietsparkeerdruk op deze locatie. Het wordt dan ook nodig geacht om hier een fietsenstalling te voorzien. De verkeerstechnische maatregelen op deze locatie zijn nodig om de fietsenstalling te kunnen plaatsen, zonder dat hierbij een autoparkeerplaats moet worden ingenomen.

  • Bij collegebesluit van 16 augustus 2018 werden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen, waarvan één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen, ingericht ter hoogte van huisnummers 287-287A.
    Het voorzien van fietsenstallingen op deze locatie kadert in het wijkgerichte fietsparkeerplan. Hierbij worden wijk per wijk de noden in kaart gebracht, aangevuld met de suggesties die we ontvangen van de burgers en objectieve cijfers zoals o.a. de bevolkingsdichtheid. Op deze manier komen we tot een gebiedsdekkend Gents fietsparkeerplan. In totaal zijn deze voorstellen goed voor 10 nieuwe fietsparkeerplaatsen in Gent. Van de nieuwe fietsparkeerplaatsen zijn er 30 voor standaardfietsen en 0 voor niet standaardfietsen, waarbij 0 betalende en 0 niet betalende parkeerplaatsen en 0 bewonersplaats verloren gaan. Het is de bedoeling dat deze fietsrekken, na de goedkeuringsbeslissing door het college van burgemeester en schepenen, zo spoedig mogelijk door de EVA Fietsambassade worden geplaatst, naargelang de stock en de planning van uit te voeren werken.

  • Bij collegebesluit van 31 mei 2018 werd ter hoogte van het kruispunt met de Tweebruggenstraat het verkeersbord B1 vervangen door een verkeersbord B5 met onderbord 'fietsers in 2 richtingen' om de veiligheid van de fietsers op de fietsstraat te verhogen.

  • Bij collegebesluit van 1 februari 2018 werd het verplaatsen van de parkeerplaats voor personen met een handicap naar vlak na het gedeelte voor ultrakortparkeren goedgekeurd. De parkeerplaats voor personen met een handicap wordt verplaatst van huisnummer 10 naar huisnummer 4-6 ter verduidelijking van de parkeersituatie.

  • Bij collegebesluit van 7 december 2017 werd een bijkomende parkeerplaats voor autodelen ingericht.

  • Bij collegebesluit van 15 september 2016 werden de bestaande bewonersplaatsen geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Lange Violettestraat, goedgekeurd in zitting van 7 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Lange Violettestraat.