Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_02542 - OMV_2023040125 R - aanvraag omgevingsvergunning voor de afwatering van Rieme Noord in functie van realisatie nieuw industrieterrein - met openbaar onderzoek - Kuhlmannlaan, 9042 Gent - Advies

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:30
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02542 - OMV_2023040125 R - aanvraag omgevingsvergunning voor de afwatering van Rieme Noord in functie van realisatie nieuw industrieterrein - met openbaar onderzoek - Kuhlmannlaan, 9042 Gent - Advies 2024_CBS_02542 - OMV_2023040125 R - aanvraag omgevingsvergunning voor de afwatering van Rieme Noord in functie van realisatie nieuw industrieterrein - met openbaar onderzoek - Kuhlmannlaan, 9042 Gent - Advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijk gunstig advies.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

North Sea Port Flanders NV PR met als contactadres John Kennedylaan 32, 9042 Gent en De heer Peter Van Parys met als contactadres John Kennedylaan 32, 9042 Gent hebben een aanvraag (OMV_2023040125) ingediend bij de deputatie op 21 december 2023.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen handelt over:

Onderwerp: de afwatering van Rieme Noord in functie van realisatie nieuw industrieterrein

• Adres: Kuhlmannlaan 1, 9042 Gent

Kadastrale gegevens:  sectie A nrs. 122A2, 124L, 124X, 124Y, 124T, 124M, 124W, 124Z, 155/2 H, 155K, 155R, 155A, 155L, 155/2 G, 156A, 902N, 902P, 902M, afdeling 14 sectie X nrs. 662F, 662C en 662B

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 1 februari 2024.

De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 1 februari 2024.

De aanvraag volgde de gewone procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 7 maart 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

Het project Kuhlmannsite (in opdracht van North Sea Port) omvat de infrastructuurwerken die nodig zijn voor de realisatie van een nieuw industrieterrein in het noordwestelijke deel van de Gentse Kanaalzone, op de linkeroever van het kanaal Gent-Terneuzen. Het terrein heeft een totaaloppervlakte van ca. 56 ha en is gelegen tussen het kanaal in het zuiden en in het oosten, de spoorlijn in het noorden en de bedrijven Fuji en Oleon in het westen.

Het project is gelegen op grondgebied van de stad Gent en de gemeente Evergem, ter hoogte van Riemekaai-Kuhlmannkaai (N474) en Kuhlmannlaan, op de linkeroever van Kanaal Gent-Terneuzen.

De bestaande constructies worden verwijderd en de verontreinigde bodem wordt gesaneerd tot niveau industrie (niet in voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag). Nadien zal het braakliggende terrein ontwikkeld worden.

Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag omvat een eerste fase in bovenstaande project en behelst de afwatering van Rieme-Noord. Dit houdt in dat het bestaande grachtenstelsel wordt uitgebreid, kruist onder de spoorweg en vervolgens via inbuizingen onder de toekomstige wegenis van de Kuhlmannsite in het kanaal Gent-Terneuzen wordt geloosd. 

 

Voor deze infrastructuurwerken dienen drie bomen te worden gerooid, waarvan één vergunningsplichtig. Bijkomend zal ook een uitstroomconstructie voorzien ter hoogte van het kanaal Gent-Terneuzen.

 

Volgende stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd:

-          Het rooien van Hoogstammige bomen

-          De aanleg van rioleringen op privaat domein

-          Werken aan bevaarbare waterloop

2.       HISTORIEK

Volgende relevante vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

 

Omgevingsvergunningen

* Op 23/06/2022 werd een aktename afgeleverd voor de exploitatie van een mobiele breekinstallatie in functie van opbraak van funderingen en verhardingen (OMV_2022079807).

 

 

BEOORDELING AANVRAAG

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

Het project ligt in gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 28 oktober 1998).
Dit gebied is uitsluitend bestemd voor zeehaven- en watergebonden bedrijven, distributiebedrijven, logistieke bedrijven en opslag- en overslaginrichtingen evenals toeleveringsbedrijven en synergiebedrijven van de watergebonden bedrijven en de bestaande gevestigde productiebedrijven. In dit gebied worden ook de volgende dienstverlenende bedrijven toegelaten, voor zover zij complementair zijn met de voornoemde bedrijven: bankagentschappen, benzinestations en collectieve restaurants ten behoeve van de in de zone gevestigde bedrijven.
Er wordt een bufferzone aangelegd aan de grens met de omliggende gebieden. In deze bufferzone worden geen handelingen en werken toegelaten die afbreuk doen aan de bufferfunctie, of aan de bestemming en/of de ruimtelijke kwaliteiten van het aangrenzend gebied. Het gebied en de bufferzone die het omvat, kunnen slechts worden gerealiseerd en beheerd door de overheid.

 

Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening Zeehavengebied Gent - Inrichting R4-oost en R4-west' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 15 juli 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.

De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

4.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)

Zie waterparagraaf.

4.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gewestweg en gemeenteweg (havenweg).

4.5.   Archeologienota

De maatregelen in de archeologienota bekrachtigd op 30/10/2018 met referentienummer 8956 moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma in die bekrachtigde archeologienota, de voorwaarden bij de bekrachtiging, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013. 

5.       WATERPARAGRAAF

De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:

 

Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag omvat een eerste fase en behelst de afwatering van Rieme-Noord. Dit houdt in dat het bestaande grachtenstelsel wordt uitgebreid, kruist onder de spoorweg en vervolgens via inbuizingen onder de toekomstige wegenis van de Kuhlmannsite in het kanaal Gent-Terneuzen wordt geloosd.

Het project werd voorbesproken met de waterloopbeheerders (MOW - Afdeling Maritieme Toegang, Polder de Burggravenstroom).

6.       OPENBAAR ONDERZOEK

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 9 februari 2024 tot 9 maart 2024.
Gedurende dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.

7.       OMGEVINGSTOETS

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Inplanting

De voorziene werken houden rekening met de bestaande bebouwing langs het tracé, het gebruik van de weg, de bestaande aanplantingen en overige betekenisvolle elementen langs het tracé. De werken binnen voorliggend projectgebied zullen dus geenszins afbreuk doen aan het huidige uitzicht van de omgeving.
In bestaande toestand zijn reeds afwateringsgrachten aanwezig. De uitbreiding van de bestaande grachten heeft dus beperkte ruimtelijke impact. Omdat gebruik gemaakt zal worden van natuurlijke materialen zal er quasi niets veranderen aan het karakter van de omgeving. De rioleringswerken passen in de ruimtelijke context aangezien het om ondergrondse werken gaat. Enkel de inspectieputten zijn zichtbaar maar deze komen gelijk met het maaiveld.

Bomen

Er is vanuit groenoogpunt geen bezwaar tegen de aanleg van deze aangevraagde afwateringsinfrastructuur van Rieme-Noord.

Hiervoor dienen drie bomen geveld te worden. In de beschrijvende nota staat dat slechts één boom daarvan ‘vergunningsplichtig is, omdat de andere twee bomen een stamomtrek hebben kleiner dan 1 m op één meter stamhoogte (namelijk diameter 25 cm of zo’n 75 cm stamomtrek). In Gent zijn echter alle bomen vergunningsplichtig vanaf 50 cm stamomtrek op één meter stamhoogte. Bijgevolg zijn de drie bomen vergunningsplichtig. Het verwijderen van deze bomen is onvermijdelijk om het tracé aan te leggen.

Op het plan ‘nieuwe toestand’ is ook verkeerdelijk een contour van een te ontbossen zone aangeduid. Deze contour is foutief en diende voor het huidig dossier niet toegevoegd te zijn. In de tweede fase (aanleg wegenis en grachten) zal wel een ontbossing met bijhorende boscompensatiedossier toegevoegd moeten worden (verwachte indiendatum maart 2024).

 

Water en bodemkwaliteit

Het project wordt voorzien in verschillende verontreinigde bodems en zones waarin het grondwater verontreinigd is.

Een grondwaterbemaling kan noodzakelijk zijn voor de bouwkundige werken of de aanleg van de openbare nutsvoorzieningen. Bij bemaling moet volgens Vlarem minstens een melding van de activiteit gebeuren. Ze kan evenwel vergunningsplichtig zijn en zelfs merplichtig naargelang de ligging, de diepte van de grondwaterverlaging en het opgepompte debiet. De akte of vergunning moet verleend zijn door de bevoegde instantie vooraleer de bemalingswerken kunnen gestart worden.

In een aanvraagdossier voor een vergunning of melding moeten steeds de effecten naar de omgeving onderzocht worden, op basis van de gemodelleerde debieten en het bemalingsconcept, en moet steeds vermeld worden op welke manier zal omgegaan worden met het opgepompte bemalingswater (toepassing van de bemalingscascade). De bemalingsinstallatie dient geplaatst te worden door een erkend boorbedrijf.

De milderende maatregelen uit de ontheffingsnota MER moeten toegepast worden o.a.:

- Ter hoogte van de oppervlakkige grondwaterverontreinigingen dienen maatregelen genomen te worden zodat er geen voeding van de gracht door verontreinigd grondwater plaatsvindt. Dit kan bv. zijn de gracht minder diep uitgraven, of de gracht lokaal ondoorlatend aan te leggen, of in te buizen.

- Ter hoogte van de zone van Resilium mag er bv. geen bemaling toegepast worden.

 

Afval

De verplichting om selectief te slopen, renoveren en/of te ontmantelen staat in artikel 4.3.3 van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema).

Het dossier bevat een sloopopvolgingsplan. De specifieke aandachtspunten en aanbevelingen uit het plan dienen opgevolgd te worden (o.a. aanwezigheid asbest).

Elke afvoer van afvalstoffen moet gedocumenteerd worden met een identificatieformulier of een afgiftebewijs. De uitvoerder van de bouw-, infrastructuur-, sloop- en ontmantelingswerken bezorgt deze documenten aan de houder van de omgevingsvergunning. Deze dienen 5 jaar bijgehouden te worden.

 

Stofemissies

De uitvoerder van bouw-, sloop- en infrastructuurwerken moet de emissie van stof zo laag mogelijk houden en moet hiertoe maatregelen treffen.

De verplichte maatregelen staan opgesomd in hoofdstuk 6.12 van Vlarem II.

De aandacht wordt gevestigd op artikel 6.12.3 van deze regelgeving. Dit artikel vermeldt vier concrete maatregelen om stofemissies te voorkomen:

1. afscherming met doeken of zeilen,

2. beneveling van de locatie waar de werken worden uitgevoerd,

3. bevochtiging ter hoogte van de apparatuur,

4. rechtstreekse stofafzuiging op breekhamers, polijstmachines, slijpschijven, boormachines, freesmachines en schuurmachines.

Minimaal één van deze vier maatregelen moet genomen worden.

Als er visueel waarneembare stofverspreiding optreedt kan bijkomende verneveling verplicht zijn.

 

Er kan dus besloten worden dat de voorliggende aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, alsook met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.

 

CONCLUSIE

Voorwaardelijk gunstig, mits voldaan wordt aan de bijzondere voorwaarden is de aanvraag in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

 

De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

Niet van toepassing.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen brengt voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor de afwatering van Rieme Noord in functie van realisatie nieuw industrieterrein van North Sea Port Flanders nv pr en de heer Peter Van Parys, gelegen te Kuhlmannlaan 1, 9042 Gent.

Artikel 2

Verzoekt de deputatie om volgende voorwaarden voor de geplande werken op te nemen:

Water en bodemkwaliteit

Het project wordt voorzien in verschillende verontreinigde bodems en zones waarin het grondwater verontreinigd is.

Een grondwaterbemaling kan noodzakelijk zijn voor de bouwkundige werken of de aanleg van de openbare nutsvoorzieningen. Bij bemaling moet volgens Vlarem minstens een melding van de activiteit gebeuren. Ze kan evenwel vergunningsplichtig zijn en zelfs merplichtig naargelang de ligging, de diepte van de grondwaterverlaging en het opgepompte debiet. De akte of vergunning moet verleend zijn door de bevoegde instantie vooraleer de bemalingswerken kunnen gestart worden.

In een aanvraagdossier voor een vergunning of melding moeten steeds de effecten naar de omgeving onderzocht worden, op basis van de gemodelleerde debieten en het bemalingsconcept, en moet steeds vermeld worden op welke manier zal omgegaan worden met het opgepompte bemalingswater (toepassing van de bemalingscascade). De bemalingsinstallatie dient geplaatst te worden door een erkend boorbedrijf.

De milderende maatregelen uit de ontheffingsnota MER moeten toegepast worden o.a.:

- Ter hoogte van de oppervlakkige grondwaterverontreinigingen dienen maatregelen genomen te worden zodat er geen voeding van de gracht door verontreinigd grondwater plaatsvindt. Dit kan bv. zijn de gracht minder diep uitgraven, of de gracht lokaal ondoorlatend aan te leggen, of in te buizen.

- Ter hoogte van de zone van Resilium mag er bv. geen bemaling toegepast worden.

 

Artikel 3

Verzoekt de deputatie om volgende aandachtspunten op te leggen aan de aanvrager:

Afval

De verplichting om selectief te slopen, renoveren en/of te ontmantelen staat in artikel 4.3.3 van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema).

Het dossier bevat een sloopopvolgingsplan. De specifieke aandachtspunten en aanbevelingen uit het plan dienen opgevolgd te worden (o.a. aanwezigheid asbest).

Elke afvoer van afvalstoffen moet gedocumenteerd worden met een identificatieformulier of een afgiftebewijs. De uitvoerder van de bouw-, infrastructuur-, sloop- en ontmantelingswerken bezorgt deze documenten aan de houder van de omgevingsvergunning. Deze dienen 5 jaar bijgehouden te worden.

 

Stofemissies

De uitvoerder van bouw-, sloop- en infrastructuurwerken moet de emissie van stof zo laag mogelijk houden en moet hiertoe maatregelen treffen.

De verplichte maatregelen staan opgesomd in hoofdstuk 6.12 van Vlarem II.

De aandacht wordt gevestigd op artikel 6.12.3 van deze regelgeving. Dit artikel vermeldt vier concrete maatregelen om stofemissies te voorkomen:

1. afscherming met doeken of zeilen,

2. beneveling van de locatie waar de werken worden uitgevoerd,

3. bevochtiging ter hoogte van de apparatuur,

4. rechtstreekse stofafzuiging op breekhamers, polijstmachines, slijpschijven, boormachines, freesmachines en schuurmachines.

Minimaal één van deze vier maatregelen moet genomen worden.

Als er visueel waarneembare stofverspreiding optreedt kan bijkomende verneveling verplicht zijn.