Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.
Het college van burgemeester en schepenen geeft ongunstig advies.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
VOLVO GROUP BELGIUM NV met als contactadres Smalleheerweg 31, 9041 Gent heeft een aanvraag (OMV_2023152107) ingediend bij de deputatie op 20 december 2023.
De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:
• Onderwerp: het veranderen van een vrachtwagenfabriek (IIOA + SH)
• Adres: Smalleheerweg 29-31, 9041 Oostakker
• Kadastrale gegevens: afdeling 17 sectie B nrs. 766H, 766E, 766G, 766F, 853/2 _, 853B2, 853S, 853Y, 853X, 881A, 882Y, 882T, 882Z, 884K, 884G, 884F, 887A, 891C, 895D, 907_, 909B, 912A, 913D2, 913C2, 916H, 961R, 961S, 971B, 982H en 982C
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 19 februari 2024.
De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 19 februari 2024.
De aanvraag volgde de vereenvoudigde procedure.
Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 7 maart 2024.
OMSCHRIJVING AANVRAAG
1. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT
De aanvraag betreft een gecombineerde omgevingsvergunningsaanvraag met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit.
Het doel van de aanvraag is het uitbreiden van een bestaande loods op de bedrijfssite van ‘VOLVO trucks’ aan de Smalleheerweg in Oostakker. Dit is een industriële site waar vrachtwagens geassembleerd worden. Deze grootschalige industriële site ligt net ten noorden van de Dwight Eisenhowerlaan (R4). De onmiddellijke omgeving heeft een industrieel karakter.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een opslagruimte tot productielijn voor de assemblage van modules voor vrachtwagenbatterijen met bijhorende opslagruimtes, technische ruimtes en sociale accommodatie, met de projectnaam “P4275 BMMG” (Battery Module Manufactoring Ghent).
Het te verbouwen warehouse is op de plannen aangeduid met de benamingen Crossdock VLC2 en VLC3. VLC2 is de oostelijke vleugel en heeft een grootte van benaderend 144 m x 80 m. VLC3 is de westelijke vleugel en heeft een grootte van benaderend 75,50 x 22,90 m.
De nieuwbouw bevindt zich ten zuiden van VLC2 een heeft een lengte van 100 m en diepte van 23 m.
Van deze 23 m omvat de eerste 8 m in hoofdzaak kleedruimtes, rustruimtes, kantoren, technische ruimtes. De achterliggende 15 m is een uitbreiding van de ruimte binnen VLC2.
Links van deze uitbreiding wordt een tent opgericht voor de duur van 2 jaar.
Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere werken zoals het verplaatsen van een rokersruimte, het verplaatsen van een buitentrap die toegang verschaft naar het dak, het aanbouwen van een kantoor voor de ontvangst van goederen en technische ruimtes ten noorden van de bestaande laadkade tegenaan de westgevel van VLC3.
Om dit te realiseren worden de parkeerplaatsen of wachtzone voor de vrachtwagens rondom de loodsen herschikt en verminderd van ca. 92 naar 50 plaatsen.
Beschrijving van de aangevraagde inrichtingen of activiteiten
De Zweedse Volvo Group is één van de toonaangevende producenten van trucks, bussen, grondverzetmachines, motoren en aandrijvingen voor plezier- en bedrijfsvaartuigen evenals industriële toepassingen. De Gentse site is de grootste vrachtwagenfabriek van Volvo Group ter wereld.
Volvo‘s volledige Europese gamma van zware vrachtwagens wordt er geproduceerd en geëxporteerd.
De Gentse site is ook de thuisbasis van meerdere logistieke activiteiten. Daarnaast vind je er Europese services terug zoals bijstand en pechverhelping voor chauffeurs en technische ondersteuning voor dealers.
De Gentse vestiging stelt ongeveer 3.200 personen te werk en kan in grote lijnen opgesplitst worden in volgende afdelingen:
• E&BM: assembleren van trucks, cabines, wielen (Fitting Centrum) en batterijmodules. Hier worden de verschillende onderdelen bijeengebracht tot de volledige truck.
• SML: opslaan en verdelen van onderdelen; verlenen van pechverhelping aan Volvo klanten; organiseren van goederentransporten;
• VGRE (Volvo Real Estate): toelevering van water, elektriciteit en warmte voor de site Gent, facilitaire diensten, beheer en onderhoud van de gebouwen van VGB;
Batterijmodule-assemblage
Momenteel worden op de Gentse site aangeleverde batterijmodules samengevoegd tot batterijpacks. Deze packs worden gemaakt voor de Volvo truckfabriek in Tüve in Zweden en voor de eigen productie in Gent.
Voorliggende aanvraag betreft het assembleren van batterijmodules; waarbij lithiumbatterijcellen in de Gentse vestiging worden samengebouwd tot batterijmodules op een volledig ge-automatiseerde wijze.
Batterijcellen worden aan elkaar geconnecteerd, het aluminium frame wordt CMT-gelast en gelijmd tegen de batterijcellen. De connecties van batterijcellen worden verbonden door laser-welding. De koelplaat van de volledige module wordt gelijmd en gedrukt tegen het celpakket. De module wordt verder afgewerkt adhv. verschroeving.
Op het einde van de modulelijn worden deze functioneel getest (voltage test, weerstand & capaciteits test, isolatie test, koelcircuit lekdetectie). De modules worden in trays verpakt en opgeslagen alvorens naar de batterijpack afdeling getransporteerd te worden. De modules worden in die verdere stap samengevoegd tot batterijpacks en worden daarna als aandrijfunit (ESS) gebruikt bij de assemblage van E-mob trucks.
OP basis van de huidge kennis zijn de producten die gebruikt worden bij de verlijming niet ingedeeld volgens de CLP-richtlijn en ook niet volgens Vlarem II.
Eén modulelijn heeft een capaciteit van 360 000 modules/jaar; in een 3-shift regime (= 3 x 25 à 30 extra werknemers).
Aanvankelijk wordt 1 modulelijn voorzien (2de helft 2026), met een optie tot een 2de lijn. Voor de 2de lijn is de exacte termijn momenteel nog onbekend gezien deze beïnvloed wordt door de transitiesnelheid en de marktvraag naar elektrische trucks.
De batterijmodule assemblage wordt mits de nodige aanpassing ondergebracht in een bestaand gebouw van ca. 12.000 m²; bijkomend wordt een uitbreiding voorzien met kantoorruimte en sociale voorzieningen.
Hiervoor wordt verwezen naar het stedenbouwkundige luik van de omgevingsvergunningsaanvraag.
Voorliggende aanvraag heeft invloed op:
• het toekomstig energieverbruik (> 10 TJ extra)
De energiestudie is momenteel nog in opmaak maar zal binnen de 30 (kalender)dagen na indiening van deze OVA nagestuurd worden en aldus gemeld aan de dienst vergunning van de provincie (mevr. Ann Vandenbroecke).
• in rubriek 12.2.2°: 3 extra transfo’s (12 KV / 0,4 KV) 2x 3150 KVA + 1x 1600 KVA
• rubriek 17.1.2.2.3°: extra opslagtank voor Argon-gas (lasrobots) – 6 m3 waterinhoud
• rubriek 16.3.2°b):
o toename van de airco’s en warmtepompen voor verwarming of conditionering van het module-gebouw
o 3 extra persluchtcompressoren: 3x 45 KW – 7 bar
o met voorliggende aanvraag worden tevens de actualisatie en regularisatie (rechtzetting) aangevraagd van de bestaande persluchtcompressoren.
Voorliggende aanvraag heeft geen betrekking op de bijlage I, II of III van het MER-besluit. Er dient geen MER of MER-screening opgemaakt te worden.
Opmerking:
Naast de voorliggende aanvraag is een 2° OVA-procedure lopende (plaatsen stikstoftank; OMV referentie: 2023092285, vereenvoudigde aanvraag). Voor de rubriekenlijst in de voorliggende aanvraag is – na afstemming met dienst vergunningen, Provincie Oost-Vlaanderen (mevr. Ann Vandenbroecke) - uitgegaan van de gecoördineerde toestand na goedkeuring van dit dossier.
Volgende rubrieken worden aangevraagd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA | Toevoegen van 3 transformatoren (nieuw): 2x 3150 KVA; 1x 1600 KVA | klasse 2 | Verandering | 7900 kVA |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioningsinstallaties (meer dan 200 kW) | Actualisatie en toevoegen nieuwe aircosystemen, warmtepompen en persluchtcompressoren in gebouw voor de modulelijn (BTY). Regularisatie en actualisatie van bestaande persluchtcompressoren. | klasse 2 | Verandering | 1917 kW |
17.1.2.2.3° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 10000 liter | Toevoegen van opslag van argon in een bovengrondse opslagtank met een waterinhoud van 7,8m3 | klasse 1 | Verandering | 7800 liter |
Volgende rubrieken zijn ongewijzigd:
3.4.2° | het lozen van max. 15 m3/u, 150 m3/d en 35.000 m3/j bedrijfsafvalwater in de openbare riolering | 15 m³/uur
4.3.b)3° | diverse inrichtingen voor het mechanisch, pneumatisch of elektrostatisch aanbrengen van bedekkingsmiddelen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 768 kW als volgt: 2 spuitcabines chassisherstel en wax (45 kW en 85 kW) inclusief 3 ovens (3 x 7,5 kW); 1 herstelspultcabine: 122,5 kW; 3 spuitcabines overspuiten trucks: 3 x 152 kW; 2 spuitcabines verfherstel: 2 x 7,5 kW; 3 voorbereidingszones intern schilderen: 3 x 7,5 kW | 768 kW
6.2.2°a) | de opslag van 380 ton houtpellets op een oppervlakte van max. 1 hectare | 1 ha
6.4.2° | de opslag van 1.887 m³ brandbare vloeistoffen als volgt: 64 m³ brandbare vloeistoffen in vaste houders BTN; 1.800 m³ brandbare vloeistoffen in opslagzones vatenopslag WH5 en paintstoren WH1; 23 m³ brandbare vloeistoffen op diverse locaties | 1887000 liter
6.5.2° | 13 brandstofverdeelslangen voor motorvoertuigen | 13 brandstofverdeelslangen
15.1.2° | 3.448 stalplaatsen voor autovoertuigen en/of aanhangwagens, andere dan personenwagens (heftrucks, vorkliften, vrachtwagens, trailers,…) | 3448 voertuigen
15.2. | drie werkplaatsen voor het herstellen en onderhouden van motorvoertuigen | 3 werkplaatsen
15.4.1° | twee inrichtingen voor het wassen van voertuigen en hun aanhangwagens waarin 10 of meer voertuigen en hun aanhangwagens per dag worden gewassen | 2 wasinrichtingen
17.1.1.2° | de opslag van 14.000 l aërosolen (12.500 l in de paintstore WH1, 1.250 l in E&BM en 250 l in SML) | 14000 liter
17.1.2.1.3° | de opslag van diverse gassen in verplaatsbare recipiënten, met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 11.642 l | 11642 liter
17.3.1.1° | de opslag van 25 kg ontplofbare stoffen (springstoffen airbags) | 25 kg
17.3.2.1.1.2° | de opslag van 83,02 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen: 82,32 ton in vaste opslagtanks; 25,2 ton diesel in een ondergrondse, dubbelwandige houder van 30.000 l; 50,4 ton witte diesel in een bovengrondse enkelwandige houder van 60.000 l; 6,72 ton rode diesel in een bovengrondse enkelwandige houder van 8.000 l; 0,7 ton in diverse recipiënten | 83,02 ton
17.3.2.1.2.2° | de opslag van 51,7 ton overige ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 3 in diverse recipiënten, waarvan: 40 ton in paintstore SML; 6 ton in BTN-GSP opslag; 3,5 ton BTF-verfmagazijn; 2,2 ton op diverse locaties | 51,7 ton
17.3.2.2.3°b) | de opslag van 128 ton ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 in diverse recipiënten, waarvan 90 ton in paintstore SML; 3,4 ton in BTN-GSPopslag; 5,2 ton in BTF-verfmagazijn; 27,5 ton in vaste opslagtanks; 1,9 ton op diverse locaties | 128 ton
17.3.4.1°a) | de opslag van 18,9 ton bijtende vloeistoffen en vaste stoffen in diverse recipiënten, waarvan: 2,3 ton in paintstore SML; 7,7 ton in vatenzone SML; 7,0 ton in BTN-GSP-opslag; 1,9 ton op diverse locaties | 18,9 ton
17.3.6.3° | de opslag van 1.067,7 ton schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen in diverse recipiënten waarvan: 230 ton in paintstore SML; 770 ton in vatenzone SML; 21 ton in BTN-GSP-opslag; 8,3 ton in BTF-verfmagazijn; 32,3 ton in vaste opslagtanks; 6,1 ton op diverse locaties | 1067,7 ton
17.3.7.3° | de opslag van 793,3 ton vloeistoffen en vaste stoffen die op lange termijn gevaarlijk zijn voor de gezondheid, in diverse recipiënten waarvan: 200 ton in paintstore SML; 550 ton in vatenzone SML; 17,7 ton in BTN-GSP-opslag; 22 ton in vaste opslagtank; 3,6 ton op diverse locatie | 793,3 ton
17.3.8.2° | de opslag van 83,9 ton milieugevaarlijke stoffen in diverse recipiënten | 83,9 ton
17.4. | de opslag van 3.600 kg vloeistoffen en vaste stoffen in kleine recipiënten | 3600 kg
19.6.1°b) | de opslag van 660 ton (550 m³) hout of producten uit hout | 550 m³
23.3.1°a) | de opslag van 50 ton kunststoffen en voorwerpen uit kunststoffen | 50 ton
29.5.2.1°a) | diverse metaalbewerkingstoestellen met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 108 kW | 108 kW
29.5.7.2°a)1) | het ontvetten van metalen of voorwerpen van metaal d.m.v. organische oplosmiddelen in baden met een inhoudsvermogen van 400 l (2 x 200 l) | 400 liter
36.4.1° | de opslag van 2.000 ton rubber en rubberen voorwerpen | 2000 ton
38.3.2° | de opslag van 25 kg springstoffen | 25 kg
39.1.2° | één stoomgenerator met een individuele inhoud van 4.900 l | 4900 liter
39.1.3° | drie stoomgeneratoren met een individuele inhoud van resp. 19.000 l, 16.030 l en 15.929 l | 50959 liter
39.2.1° | één stoomvat met een individuele inhoud van 4.170 l | 4170 liter
39.4.1° | 21 warmtewisselaars met een individuele inhoud van resp. 1 x 20l, 1 x 30 l, 1 x 50 l, 1 x 57 l, 3 x 75 l, 1 x 120 l, 1 x 130 l, 1 x 186 l, 1 x306 l, 1 x 318 l, 1 x 345 l, 1 x 400 l, 1 x 800 l, 1 x 810 l, 1 x 815 l, 2 x 855 l, 1 x 1.350 l en 1 x 1.820 l | 9492 liter
42.1. | een vrachtwagenfabriek met een totaal geïnstalleerd vermogen van 10.178 kW en een productiecapaciteit van 170 trucks per dag, met een technische maximumcapaciteit van 200 trucks per dag | 10178 kW
43.1.3° | vier stookinstallaties met een thermisch vermogen van resp. 2.600 kW, 2 x 5.000 kW en 8.000 kW | 20600 kW
43.3.1° | vier stookinstallaties met een thermisch vermogen van resp.2.600 kW, 2 x 5.000 kW en 8.000 kW | 20,6 MW
2. HISTORIEK
Volgende relevante vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:
Omgevingsvergunningen
Milieuvergunningen
BEOORDELING AANVRAAG
3. EXTERNE ADVIEZEN
Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.
Geen advies advies van Vlaamse overheid afgeleverd op 21 februari 2024 onder ref. -:
Er wordt geen advies uitgebracht.
Gunstig advies van Fluxys NV afgeleverd op 21 februari 2024 onder ref. TPW-OL-2024001556:
Advies Fluxys
Voorwaardelijk gunstig advies van Agentschap Wegen en Verkeer afgeleverd op 23 februari 2024 onder ref. AV/411/2024/00273:
Zie bijlage
Voorwaardelijk gunstig advies van Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken afgeleverd op 27 februari 2024 onder ref. 2023152107:
Beslissing/Advies Veiligheidscommissie ASTRID.
Motivatie, zie bijlage.
OPGELET: De voorwaarde/motivatie dient expliciet te worden opgenomen in de voorwaarden NA besluit in de vergunning!
Zo niet, zal de VCA een beroep indienen tegen de verleende vergunning!
4. TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN
4.1. Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg
Het project ligt in industriegebied het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).
Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de ander industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.
Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening grootstedelijk gebied Gent' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 16 december 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.
4.2. Vergunde verkavelingen
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
4.3. Verordeningen
Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.
Het ontwerp is niet in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement, het wijkt af op volgende punten:
- Artikel 3.8 – Groendak
Bij nieuwbouw, herbouw en bij verbouwing (al dan niet met uitbreiding) moet elke nieuwe dakoppervlakte met een hellingsgraad tot 15 graden aangelegd worden als een groendak.
De nieuwe platte daken worden niet als groendak aangelegd.
Mits het wordt aangetoond in de aanvraag, vervalt de verplichting om een groendak te plaatsen voor bedrijfsgebouwen en -constructies en voor gemeenschapsvoorzieningen, in volgende gevallen:
1° voor die dakoppervlakte die ingenomen wordt door energieopwekkende systemen, zoals zonnepanelen of - collectoren. Dit enkel onder de voorwaarde dat eerst alle andere dakoppervlakte binnen de aanvraag die buiten de toepassing van de groendakverplichting valt, daartoe maximaal wordt benut.
2° voor dakdelen boven transformatoren
3° silo’s
4° daken van bedrijfsgebouwen of gemeenschapsvoorzieningen met grote overspanningen
en groter dan 3.000 m², op voorwaarde dat deze daken ingezet worden voor zonnepanelen of – collectoren
Er werd geen afwijking gevraagd voor het niet plaatsen van groendak. Bijgevolg kan er niet akkoord gegaan worden met een afwijking op dit artikel.
- Artikel 3.12 – Bijlagen en extra informatie
Onverminderd de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering betreffende de dossiersamenstelling van de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, moet het aanvraagdossier aangevuld worden met de volgende bijkomende documenten of gegevens:
In afwachting van de aanpassing van artikel 3.8 aan de nieuwe voorschriften van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater van 2023 hebben we een voorlopig Groendakformulier (formulier ‘toetsing Groendak’) voorzien. Dit vervangt de huidige aanstiplijst hemelwater.
Dit formulier werd niet toegevoegd aan de aanvraag.
Gewestelijke verordening hemelwater
De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)
Zie waterparagraaf.
Gewestelijke verordening toegankelijkheid
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.
Gewestelijke verordening voetgangersverkeer
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.
4.4. Uitgeruste weg
Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gemeente- en gewestweg.
5. WATERPARAGRAAF
De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:
Toetsing gewestelijke verordening (GSV) en algemeen bouwreglement stad Gent (ABR) inzake hemelwater
Hemelwaterput
De aanstiplijst hemelwater is foutief ingevuld:
- Vraag 6: bestaande dakoppervlaktes ontbreken
- Vraag 10: totale dakoppervlakte klopt niet
- Er wordt verkeerdelijk gesteld dat er een grotere hemelwaterput wordt aangelegd dan nodig cfr. de verordening
- Dimensies infiltratievoorziening cfr GSV zijn niet ingevuld
- …
Er wordt een uitzondering gevraagd voor de aanleg van een hemelwaterput.
In een nota wordt aangehaald dat er reeds een hemelwaterput van 130.000 liter aanwezig is. Een referentieoppervlakte van 7.254 m² stem overeen met een hemelwaterput van 725.400 liter. Het benodigde extra volume aan hemelwaterbuffering bedraagt dan 595.000 liter. Het niet voorzien van een bijkomend volume wordt niet verantwoord.
Groendak
Volgens het ABR moeten alle nieuwe (= geen heraanleg en verticale uitbreiding) platte en licht hellende daken (hellingsgraad tot 15°) die niet gebruikt worden voor de opvang en hergebruik van hemelwater als groendak
Er worden geen groendaken aangelegd.
Het formulier ‘toetsing groendak’ om de aanvraag te kunnen toetsen aan artikel 3.8 van het nieuwe Algemeen Bouwreglement is niet toegevoegd.
Deze ‘toetsing groendak’ is een verplicht onderdeel van de dossiersamenstelling bij elke aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij er gewerkt wordt aan een overdekte constructie (verbouwing, uitbreiding, nieuwbouw of herbouw).
Infiltratievoorziening
De voorziening noodzakelijke inhoud en oppervlakte van de infiltratievoorziening volgens de GSV worden niet opgegeven.
De bouwheer vraagt op basis van artikel 12 van de GSV een uitzondering op de verplichting om een infiltratievoorziening te plaatsen.
Volgens het gemotiveerd verzoek, toegevoegd aan het dossier, kan de uitzondering niet toegestaan worden. Er wordt met verkeerde oppervlaktes gewerkt om bij toepassing van de CIW-tool.
Er wordt momenteel niet voldaan aan de GSV en het ABR. Het dossier bevat foutieve en onvoldoende informatie om een gunstig advies voor de waterparagraaf te kunnen formuleren.
6. BEKENDMAKING
De aanvraag volgt de vereenvoudigde procedure en moest dus niet aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.
7. OMGEVINGSTOETS
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Er wordt momenteel niet voldaan aan de gewestelijke verordening hemelwater en het Algemeen Bouwreglement. Het dossier bevat foutieve en onvoldoende informatie om een gunstig advies voor de waterparagraaf te kunnen formuleren.
Bijkomend is het onduidelijk welke impact het verwijderen van ca. 40 parkeerplaatsen voor vrachtwagens heeft op de werking van de site. Alle parkeerbehoeften moeten op eigen terrein opgevangen kunnen worden zodat er hierdoor zeker geen hinder op openbaar domein wordt veroorzaakt.
Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten
Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.
CONCLUSIE
De gevraagde omgevingsvergunning is milieuhygiënisch, stedenbouwkundig en planologisch NIET verenigbaar met de onmiddellijke omgeving, bijgevolg is het verslag ongunstig.
De aanvraag voldoet niet aan de gewestelijke verordening hemelwater en de daarmee gekoppelde artikels in het Algemeen Bouwreglement van de stad Gent. Ook de impact op de circulatie en het parkeren rond de loods wordt onvoldoende in kaart gebracht.
Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen
De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).
WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?
Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.
Niet van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen brengt ongunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het veranderen van een vrachtwagenfabriek (IIOA + SH) van VOLVO GROUP BELGIUM nv, gelegen te Smalleheerweg 29-31, 9041 Oostakker.
Er worden geen aandachtspunten meegegeven.