Terug
Gepubliceerd op 16/02/2024

2024_CBS_01297 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Franklin Rooseveltlaan - diverse parkeermaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 15/02/2024 - 09:02 Virtueel - via Microsoft Teams
Datum beslissing: do 15/02/2024 - 09:02
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Filip Watteeuw, schepen-voorzitter; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen-voorzitter
2024_CBS_01297 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Franklin Rooseveltlaan - diverse parkeermaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_01297 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Franklin Rooseveltlaan - diverse parkeermaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn ten eerste de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van de huisnummers 226-233A en 234B-234I gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Ten tweede wordt een bestaande voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische deelwagens gewijzigd naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 44-44L en 45-60. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 12 oktober 2023 werden 2 voorbehouden bewonersplaatsen gewijzigd naar een laad- en loszone van 15 meter ter hoogte van huisnummers 44-44L tot en met huisnummers 45-60 aan de oostelijke zijde van de weg. Aangezien de heraanleg van de omgeving van het stadskantoor uitgesteld wordt, waaronder een geplande laad- en loszone, is het noodzakelijk om in functie van belevering van deze omgeving nu al over te gaan tot het inrichten van een laad- en loszone.

  • Bij collegebesluit van 28 oktober 2021 werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummers 44-44L en 45-60 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 30 september 2021 werd een onderbord M12 bijgeplaatst bij de bestaande D1 ter hoogte van huisnummer 1 omdat fietsers, speedpedelecs en bromfietsen klasse A hier ook mogen afslaan naar de het Woodrow Wilsonplein naar de ventweg.

  • Bij collegebesluit van 18 maart 2021 werd Rechtsaf door Rood ingevoerd voor fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Muinklaan, na overleg en akkoord met Agentschap Wegen en Verkeer. Dit op basis van de beslissing in 2020 van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, mevrouw Lydia Peeters, om rechtsaf/rechtdoor door rood te regelen door middel van verkeersborden B22/B23 en niet door middel van verkeerslichten.

  • Bij collegebesluit van 23 april 2020 werd als maatregel getroffen, de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 91.

  • Bij collegebesluit van 31 oktober 2018 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 1.

  • Bij collegebesluit van 31 oktober 2017 werd de stopstreep ter hoogte van huisnummers 442-455 dichter naar het kruispunt met de Jules De Bruyckerdreef verplaatst. Dit om het mogelijk te maken voor de bussen van de Lijn om reglementair te stoppen voor het kruispunt en tegelijk de detectielus ter hoogte van het kruispunt te activeren.

  • Bij collegebesluit van 13 oktober 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en ter hoogte van de oversteekplaats ter hoogte van huisnummers 23-43 werd een verkeersbord D1 geplaatst om de gewenste rijrichting voor fietsers aan te geven.

  • Bij collegebesluit van 15 september 2016 werden de bestaande bewoners- en ultrakortparkeerplaatsen geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Franklin Rooseveltlaan, goedgekeurd in zitting van 12 oktober 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Franklin Rooseveltlaan.