Samenstelling
Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Hafsa El-Bazioui
Aanwezig
Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter;
Filip Watteeuw, schepen;
Sofie Bracke, schepen;
Tine Heyse, schepen;
Astrid De Bruycker, schepen;
Sami Souguir, schepen;
Bram Van Braeckevelt, schepen;
Isabelle Heyndrickx, schepen;
Hafsa El-Bazioui, schepen;
Rudy Coddens, schepen;
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur;
Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur
Verontschuldigd
Evita Willaert, schepen
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Sofie Bracke, schepen
2024_VB_00386 - Arbeidsreglement voor diensten onder toepassingsgebied RPR Stad en OCMW Gent - toevoeging deeltijds uurrooster bijlage 1 tot en met 3 - Goedkeuring
Motivering
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
- Arbeidsreglement Stad - OCMW, artikel 5, § 1.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
- Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
- Arbeidswet van 16 maart 1971;
- Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
- Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector;
- KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
- Gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2022 houdende invoering van flexibele uurregelingen en tijdsregistratie.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?
Op 25 januari 2016 hebben de gemeente- en OCMW-raad het arbeidsreglement goedgekeurd dat geldt voor het stads- en OCMW-personeel dat onder het toepassingsgebied valt van de rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent. Het arbeidsreglement is een gedeeltelijk verwijsdocument naar de rechtspositieregeling en het basisdocument voor alles rond arbeidsduur.
De gemeenschappelijke uurroosters voor het Stads- en OCMW-personeel worden gebundeld in drie bijlagens van het gemeenschappelijk arbeidsreglement:
- bijlage 1 uurroosters glijtijd Stad en OCMW
- bijlage 2 uurroosters uurregeling zonder stamtijden
- bijlage 3 uurroosters tijdsonafhankelijk werken
Waarom wordt deze beslissing genomen?
Op 28 mei 2024 verleenden de drie vakorganisaties unaniem positief advies bij de toevoeging van een deeltijds uurrooster aan deze drie bijlagen zoals voorzien in de toelichting bij deze aanpassing.
Adviezen
Hoog Overlegcomité
Gunstig advies
Activiteit
AC34627 Bieden van juridische ondersteuning HR en voeren van sociaal overleg
Besluit
Het vast bureau beslist:
Artikel 1
Keurt de toevoeging van een deeltijds uurrooster goed aan de bijlagen :
- bijlage 1 bij het gemeenschappelijk arbeidsreglement Stad en OCMW Gent met de dag-en uurroosters voor de glijdende uurregeling
- bijlage 2 bij het gemeenschappelijk arbeidsreglement Stad en OCMW Gent met de dag- en uurroosters voor de uurregeling zonder stamtijden
- bijlage 3 bij het gemeenschappelijk arbeidsreglement Stad en OCMW Gent met de dag- en uurroosters voor het tijdsonafhankelijk werken