Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_06160 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hundelgemsesteenweg - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 13/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 10:21
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudy Coddens, schepen

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06160 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hundelgemsesteenweg - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_06160 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hundelgemsesteenweg - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt als nieuwe maatregel getroffen, het verplaatsen van de VOP zodat deze in de looplijn komt te liggen naar aanleiding van de recente toegankelijkheidsaanpassingen aan de tunnel onder de spoorlijn.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 30 mei 2024 werden volgende verkeersmaatregelen getroffen: het wijzigen van het onderbord aan het doorgangsverbod ter hoogte van huisnummer 125 naar de correcte termen en het aanduiden van een doorgangsverbod voor tweewielers en bromfietsen ter hoogte van huisnummers 169-171 zodat er zeker niet oostwaarts gebruik zou worden gemaakt van het enkelrichtingsfietspad dat niet geschikt is voor tweerichtingsverkeer.
  • Bij collegebesluit van 7 maart 2024 werd er een parkeerreglementering met parkeerschijf op vraag van de handelaars ingevoerd. De parkeertijd werd daarbij beperkt tot een maximumduur van 1 uur. Dit wordt aangeduid door de verkeersborden E9a met symbool van de parkeerschijf, onderbord ‘1 uur’ en onderborden Xc of Xa/Xb, dit ter hoogte van huisnummer 147, huisnummers 2-4 en van de Weldadigheidstraat tot en met huisnummer 157.  Met deze beslissing werd de beleidsvisie van de administratie uitzonderlijk niet gevolgd, waarbij getracht wordt om lokale afwijkingen van parkeerregimes te vermijden en we geen precedent wilden scheppen naar andere handelaars toe.
  • Bij collegebesluit d.d. 9 november 2023 werden in het kader van de bouw van een sporthal op huisnummer 30 onder de B401 en omgevingsaanleg door Farys deze maatregelen getroffen: het signaleren van de verplichte rijrichtingen, fietspaden en voorbehouden plaatsen voor voetgangers en fietsers, het signaleren van de voorrangssituatie en de rijstrook van een rijbaan met een strook voorbehouden voor autobussen, het signaleren van de maximumsnelheid op de site voor een veilig verloop van het verkeer, het signaleren van stilstand- en parkeerverboden teneinde parkeeroverlast tegen te gaan alsook het signaleren van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap nabij de ingangen en verboden rijrichtingen uitgezonder specifieke doelgroepen. Voor deze maatregelen werd eind september 2023 akkoord verkregen van Farys.
  • Bij collegebesluit van 28 september 2023 werd het volgende rechtgezet via een wijzigingsbesluit: bij het collegebesluit van 7 september 2023 'Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hundelgemsesteenweg - nieuwe-anti-parkeermaatregel - Vaststelling' werd per vergissing het plan, P-410241, niet vastgesteld.
  • Bij collegebesluit van 7 september 2023 werden volgende maatregelen getroffen: ten eerste het voorzien van een verkeersbord E1 met onderbord Xb ter hoogte van huisnummer 158. Op terrein geldt een parkeerverbod vanaf huisnummers 42-72, gesignaleerd door een verkeersbord E1 met onderbord Xa, maar het eindbord ontbreekt. Ten tweede het voorzien van een parkeerverbod, gesignaleerd door een verkeersbord E1 met Xa en Xb van huisnummer 218A tot het kruispunt met Eindeke, aan de kant van de pare huisnummers. Dit omdat het niet gewenst is dat er voor en na de brug ter hoogte van de E17 geparkeerd wordt.
  • Bij collegebesluit van 25 mei 2023 werden in kader van de heraanleg van de Hundelgemsesteenweg en de Jozef Vervaenestraat nog een aantal verkeersmaatregelen aangepast naar de nieuwe verkeerssituatie.
  • Bij collegebesluit van 11 mei 2023 werden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ter hoogte van huisnummer 125 ingericht in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 13 april 2023 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 258 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 19 januari 2023 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 269 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 15 september 2022 werd een extra voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummers 95-95A ingericht en dat in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Daarnaast worden er op vraag van verschillende burgers 2 extra parkeerplaatsen voor personen met een handicap voorzien aan het dienstencentrum De Knoop, ter hoogte van huisnummer 125. Om de parkeerruimte optimaal te benutten en toch voldoende ruimte voor elke PPMV te voorzien, zullen 3 gewone parkeerplaatsen omgevormd worden tot 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
  • Bij collegebesluit van 18 augustus 2022 werd beslist tot het inrichten van een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 42-72 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 16 december 2021 werden diverse nieuwe verkeersmaatregelen getroffen in het kader van een toplaagvernieuwing tussen de Pieter Lachaertstraat en opening van het nieuwe parkeergebouw aan de zijde van de even huisnummers. Door de komst van het parkeergebouw en om de doorstroming van de vele buslijnen op die locatie te garanderen, moet er een afslagstrook worden voorzien voor het verkeer komende van het zuiden en moet er voor worden gezorgd dat uitrijdende wagens zeker naar het zuiden wegrijden. Volgende nieuwe verkeersmaatregelen werden getroffen: inrichten van een afslagstrook, voorzien van verdrijvingsvlakken voor een goede geleiding van het verkeer, geboden om de verplichte rijrichting aan te duiden.
  • Bij collegebesluit van 28 oktober 2021 werd er enerzijds een voetgangersoversteek aansluitend op het nieuwe fietspad ter hoogte van het Hospicepad ingericht alsook een gearceerd vak om de zichtbaarheid en veiligheid van het overstekend verkeer te garanderen. Daarnaast werd het artikel geschrapt uit dit reglement met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten (verkeersborden F111 en F113). In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en zou de fietsstraat op de Hundelgemsesteenweg vermelden met zonale borden moeten worden gesignaleerd. Er werd geen overgangsperiode voorzien voor de steden en gemeenten om deze aanpassing door te voeren. Om een aanpassing te kunnen doen aan het bestaande aanvullend reglement van de Hundelgemsesteenweg vermelden was het noodzakelijk om dit artikel te verwijderen.
  • Bij collegebesluit van 8 juli 2021 werden in functie van de heraanleg van de Hundelgemsesteenweg tussen de Binnenweg en de Jozef Vervaenestraat volgende nieuwe verkeersmaatregelen getroffen: het signaleren van voorrangsregelingen door middel van verkeerslichten en voorrangsborden, verboden om sneller dan 30 km/u te rijden, in een bepaalde richting te rijden voor alle of bepaalde bestuurders alsook geboden om het enkel- en dubbelrichtingsfietspad te gebruiken en inrichtingen langs een bepaalde richting voorbij te rijden. Ook signaleren markeringen waar voetgangers en (brom)fietsers moeten oversteken,waar bestuurders moeten voorrang verlenen en waar bestuurders al dan niet de aslijn mogen links mogen overschrijden.
  • Bij collegebesluit van 28 januari 2021 werd het verbod om sneller dan 40 km/u te rijden van het kruispunt met de Cameliastraat tot het kruispunt met het Sente Clarenhof in de richting van het kruispunt met het Sente Clarenhof verwijderd. Zodoende geldt er ook richting de Jozef Vervaenestraat in beide richtingen een verbod om sneller dan 50 km/u te rijden ten gevolge van de ligging binnen de bebouwde kom. Ter hoogte van de ventweg in de fietsstraat op de Hundelgemsesteenweg wordt de C1-M2-F19-M4 vervangen door een C1-M12-F19-M18. Op de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 178 - 190; ter hoogte van huisnummer 218 A; ter hoogte van huisnummer 220; ter hoogte van huisnummer 12 aan de overzijde van Jules de Cocklaan; ter hoogte van huisnummer 236 en ter hoogte van huisnummer 471-473 werd er een arcering voor het zebrapad voorzien zodat er beter zicht is tussen de voetganger en autobestuurder op dit complex kruispunt.
  • Bij collegebesluit van 26 november 2020 werden er twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ter hoogte van huisnummers 95-95A ingericht en dat in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Daarnaast werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 125 vervangen door een parkeerplaats voor autodelen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 4 juli 2019 werd de C1-M2-F19-M4 vervangen door een C1-M12-F19-M18 in de fietsstraat ter hoogte van de ventweg op de Hundelgemsesteenweg. Op de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 178 - 190; ter hoogte van huisnummer 218 A; ter hoogte van huisnummer 220; ter hoogte van huisnummer 12 aan de overzijde van Jules de Cocklaan; ter hoogte van huisnummer 236 werd de arcering 77.4 aangebracht om de veiligheid van overstekende voetgangers te verhogen.
  • Bij collegebesluit van 4 juli 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 415 verwijderd wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
  • Bij collegebesluit van 7 februari 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 415 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 13 december 2018 werd, op vraag van het lokaal dienstencentrum De Knoop, de parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen verplaatst naar het andere uiteinde van de parkeerstrook.
  • Bij collegebesluit van 29 november 2018 werden twee ultrakortparkeerplaatsen ingevoerd ter hoogte van huisnummer 55.
  • Bij collegebesluit van 1 maart 2018 werden drie parkeerplaatsen voor autodelen en twee parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummer 125.
  • Bij collegebesluit van 30 november 2017 werd een fietsstraat ingevoerd ter hoogte van de ventweg op de Hundelgemsesteenweg. Deze maatregel werd genomen om aan de laad- en los problematiek ter hoogte van het OCMW ' De Knoop' tegemoet te komen. Daarnaast gaat het hier om een druk bezette fietsroute wat de keuze voor een fietsstraat ook verantwoord. Op vraag van het OCMW 'De Knoop wordt ook in bijkomende fietsenstallingen voorzien.
     Anderzijds wordt de Hundelgemsesteenweg heraangelegd ter hoogte van huisnummer 243 tot huisnummers 247-249 en van huisnummer 189 tot het kruispunt met de Loskaai.
  • Bij collegebesluit van 16 november 2017 werd er een parkeerplaats voor autodelen toegevoegd aan de zes reeds bestaande parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen.
  • Bij collegebesluit van 25 augustus 2016 werd een nieuwe parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 147 ten behoeve van het wijkgezondheidscentrum.
  • Bij collegebesluit van 7 april 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden er aan de 5 bestaande voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen 1 nieuwe toegevoegd.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Hundelgemsesteenweg, goedgekeurd in zitting van 30 mei 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Hundelgemsesteenweg.