Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_06180 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hoevestraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 13/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 10:35
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudy Coddens, schepen

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06180 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hoevestraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_06180 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Hoevestraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;

  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, kaderen in de verkaveling Hoevestraat (het geheel van fase 1 en 2) en betreffen ten eerste het invoeren van het woonerfstatuut tussen het kruispunt met de Vroonstallestraat en de nieuwe verkeersfilter, gevormd door een rij van IPOD3-FLEX paaltjes en gelokaliseerd op ongeveer 18 meter ten oosten van de tramspooroverweg. Ten tweede wordt het onderbord M3 gewijzigd door M11 bij het C3-bord om speed pedelecs toe te laten, gezien dit ook is doorgevoerd in de aangrenzende eenrichtingsstraten Gaverbulk en de Vroonstallestraat. De C3-opstelling wordt verschoven tot bij de nieuwe verkeersfilter.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 23 maart 2023 werden maatregelen genomen die kaderen in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes en en op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer (hier de Vroonstallestraat) werden hierbij aangepast voor fietsers en speedpedelecs (in de Hoevestraat betrof dit het onderbord M11 bij het rechtsafslagverbod C31b). Speedpedelecs worden namelijk zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M12 en M18, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

  • Bij collegebesluit van 23 december 2021 werden nieuwe maatregelen getroffen, kaderend in de invoering van een fietsstraat in de Vroonstallestraat. De Vroonstallestraat is een onderdeel van de lokale fietsroute in Wondelgem.
    De fietsstraat verbindt Vroonstalledries met de Liefkensstraat. Op deze manier verbindt ze twee fietssnelwegen of stadsregionale verbindingen met elkaar (F400 en FSW op Industrieweg). Aangezien DW hier een toplaagvernieuwing plant en Mobiliteitsbedrijf een fietsstraat wil, worden beide projecten op elkaar nu afgestemd.

  • Bij collegebesluit van 25 november 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, noodzakelijk om een veilig verloop van het verkeer te verzekeren, zijnde het verduidelijken van de voorrangssignalisatie door bijkomende wegmarkering omgekeerde driehoeken te voorzien. Anderzijds wordt het paaltje vervangen omdat dit niet conform IPOD III is.

  • Bij collegebesluit van 30 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden er geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Hoevestraat, goedgekeurd in zitting van 23 maart  2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Hoevestraat.