Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_06176 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Weldadigheidstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 13/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 10:32
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudy Coddens, schepen

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06176 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Weldadigheidstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_06176 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Weldadigheidstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt als nieuwe maatregel getroffen, de aanpassing van de onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers en speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 23 juni 2022 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ter hoogte van huisnummers 67-69 en huisnummer 64 het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaatsen zullen gebruikt worden door een erkende autodeelorganisaties.
  • Bij Collegebesluit van 6 januari 2022 werd een voorbehouden parkeerplaats ingericht voor autodelen ter hoogte van het kruispunt met de Moriaanstraat in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 29 april 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden volgende nieuwe maatregelen getroffen: er werd een parkeerverbod ingevoerd door middel van een verkeersbord E1 over een lengte van 8 meter ter hoogte van de huisnummers 34-36. Daarnaast werd een parkeerhaak toegevoegd ter hoogte van huisnummer 32, dit ter ondersteuning van het parkeerverbod. Het parkeerverbod werd voorzien op vraag van Ivago, omdat de afdraai naar de Doorgangstraat niet mogelijk is voor de voertuigen van Ivago wanneer voertuigen (reglementair) geparkeerd staan in de Weldadigheidstraat. Tenslotte werdhet eindbord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) met onderbord M2 (uitgezonderd fietsers) verwijderd ter hoogte van de Langestraat, omdat een verkeersbord C1 niet op het einde van het wegvak of weggedeelte met verboden richting mag geplaatst worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Weldadigheidstraat, goedgekeurd in zitting van 23 juni 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Weldadigheidstraat.