Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_06175 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Langestraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 13/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 10:32
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudy Coddens, schepen

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06175 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Langestraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_06175 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Langestraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt als nieuwe maatregel getroffen, het verplaatsen van de voetgangersoversteek zodat deze in de looplijn komt te liggen.

Daarnaast worden ook de onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer verder aangepast voor fietsers en speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 15 februari 2024 werd een nieuwe maatregel getroffen die kadert in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
     De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

  • Bij collegebesluit van 15 juni 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, het wijzigen van het onderbord M2 naar M11 bij het rechtsafslagverbod (C31b) ter hoogte van het kruispunt met de Van den Heckestraat, aangezien in deze laatste straat nu ook de onderborden gewijzigd worden bij de bebording van beperkt eenrichtingsverkeer.
  • Bij collegebesluit van 15 juni 2023 werden de noodzakelijk parkeersignalisatieborden voorzien bij de fietsenstalling, goedgekeurd door College van Burgemeester en Schepenen op  1 juni 2023.

Ook werd het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement omdat dit niet langer AR-plichtig is.

  • Bij collegebesluit van 22 december 2022 werden als nieuwe maatregelen getroffen, een regularisatie van de bestaande toestand nav het plaatsen van een fietsenstalling met signalisatie in de Langestraat ter hoogte van huisnummer 203 en tegenover huisnummer 103.
  • Bij collegebesluit van 2 december 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummers 205-207 in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 27 mei 2021 werd een verdrijvingsvlak voorzien aanliggend aan de te plaatsen fietsenstalling waarbij enerzijds beantwoord wordt aan de nood aan fietsenstallingen in de buurt en anderzijds een duidelijk 'einde' van de parkeerstrook wordt gecreëerd en de nodige ruimte wordt gecreëerd om de Langestraat in te rijden.
  • Bij collegebesluit van 15 april 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, het verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 233 wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
  • Bij collegebesluit van 7 juni 2018 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap verwijderd ter hoogte van huisnummer 60 wegens verhuis van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
  • Bij collegebesluit van 31 mei 2018 werden twee parkeerplaatsen voor autodelen ingericht van huisnummer 84 tot huisnummer 90.
  • Bij collegebesluit van 1 februari 2018 werd de heraanleg van het kruispunt van de Langestraat met de Steenhouwersstraat en de Driesstraat opgenomen. Hierbij werd een verhoogde inrichting voorzien ter hoogte van het kruispunt, werd een parkeerplaats voor personen met een handicap voorzien ter hoogte van huisnummer 37. Ter hoogte van de Ajuinmarktstraat werd een bord D1 + M2 'verplicht rechtdoor behalve voor fietsers' aangeduid om de verboden rijrichting in de Ajuinmarktstraat aan te kondigen. Ter hoogte van huisnummer 60 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap voorzien. Aan de overzijde van huisnummer 91 werden 2 gele onderbroken lijnen weggehaald omdat dit parkeerverbod niet meer nodig blijkt voor de school daar.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Langestraat, goedgekeurd in zitting van 15 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Langestraat.