Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_06179 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Loofblommestraat - vervolledigen signalisatie voorrangsregeling - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 13/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 10:34
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudy Coddens, schepen

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06179 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Loofblommestraat - vervolledigen signalisatie voorrangsregeling - Vaststelling 2024_CBS_06179 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Loofblommestraat - vervolledigen signalisatie voorrangsregeling - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt als maatregel getroffen, het vervolledigen van de voorrangssignalisatie.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 7 september 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, het verwijderen van twee van de vier parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van de parking. Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
  • Bij collegebesluit van 9 maart 2023 werd een voetgangersoversteekplaats aangebracht ter hoogte van het kruispunt met de Lauwstraat en een verdrijvingsvlak ter hoogte van huisnummer 75-77 om meer ruimte te geven aan de voetganger.
  • Bij collegebesluit van 10 november 2022 werden in kader van de heraanleg van de parking gelegen ter hoogte van de Pastorijdreef volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste werd een oversteekplaats voor voetgangers voorzien aan de overzijde van huisnummers 25-33. Ten tweede werden er 4 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingericht op de parking aan de overzijde van huisnummers 39-41-41A gezien hier twee publieke laadpalen vergund en geplaatst worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Hiermee wordt het aantal voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen verhoogd van 1 naar 4. Ten derde wordt het aantal autodeelplaatsen verlaagd van 2 naar 1, aangezien de bestaande voorbehouden parkeerplaats voor autodelen aan de laadpaal niet hernomen wordt. Tenslotte wordt het aantal parkeerplaatsen op deze parking voor personen met een handicap verhoogd van 3 naar 4.
  • Bij collegebesluit van 16 december 2021 werd de voorrang ten opzichte van diverse zijstraten gewijzigd, gesignaleerd door voorrangsborden B15. Door de selectie van de Loofblommestraat als belangrijke fietsas binnen het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) alsook het Stadsregionaal Fietsnetwerk Gent (SFRN) heeft de as een belangrijke verbindende functie voor fietsers en is het wenselijk dat bestuurders uit de zijstraten voorrang verlenen.
  • Bij collegebesluit van 18 februari 2021 werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van de overzijde van de huisnummers 41-41A en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van de overzijde van huisnummer 41 aangezien daar een publieke laadpaal werd vergund en geplaatst in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Daarnaast wordt nog een gewone voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van de overzijde van huisnummer 41 in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 9 april 2020 werden de signalisatie, wegmarkeringen en plateaus in de Loofblommestraat geregulariseerd. Tevens werd de afslagpijl ter hoogte van huisnummer 3 en de middenmarkering ter hoogte van huisnummer 95 verwijderd en was het aan de overzijde van huisnummer 33 enkel mogelijk om de parking van huisnummer 10 op te rijden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Loofblommestraat, goedgekeurd in zitting van 7 september 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Loofblommestraat.