Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_06178 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Eeklostraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 13/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 10:34
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudy Coddens, schepen

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06178 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Eeklostraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_06178 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Eeklostraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt als nieuwe maatregel getroffen, het uitstulpen van een parkeerplaats & ontharden van andere parkeerplaats. Daarnaast wordt er een fietsparkeervak ingevoerd, wordt de voetgangersoversteek verbreed en Andreashekkens verplaatst in kader van een optimalisatie van de schoolomgeving Basisschool Sint-Lievenskolegem.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 16 mei 2024 werden nieuwe maatregelen getroffen die kaderen binnen het veiliger maken van de schoolomgeving en omvatten de invoer van de Eeklostraat als voorrangsweg tussen de Groenestaakstraat en de Vijfhoekstraat en het aanbrengen van gele onderbroken belijning en rijstrookverdeling ter hoogte van de school 'De Wijze Eik' ter vervanging van het zonale parkeerverbod dat als onduidelijk werd beschouwd. Zowel de gele onderbroken belijning als de rijstrookverdeling impliceren een parkeerverbod dat op iedere plaats zichtbaar is.
  • Bij collegebesluit van 1 juni 2023 werden de volgende nieuwe maatregelen getroffen: De verbinding tussen de voet van de brug en de Eeklostraat wordt aangelegd als de doorgaande fietsloper in bruinrood asfalt. Dit traject krijgt de voorrang, de overige takken van het kruispunt worden ondergeschikt en dienen voorrang te verlenen. Deze ondergeschikte takken worden aangelegd in standaard asfalt. Om het kruisput te beveiligen worden de wegen maximaal ingesnoerd en loodrecht op elkaar aangesloten, het kruispunt wordt tevens verhoogd aangelegd met een zacht plateau.
  • Bij collegebesluit van 30 maart 2023 werd volgende maatregel getroffen: het inrichten van een extra oversteekplaats voor voetgangers in de schoolomgeving 'De Wijze Eik' (huisnummer 121), en dit na overleg met de school.
  • Bij collegebesluit van 23 februari 2023 werden maatregelen getroffen, kaderend binnen het veiliger maken van de schoolomgeving gelegen op de Eeklostraat nummer 121, en omvatten:
    - het vervangen van de haakse parkeerplaatsen naar langsparkeerplaatsen om de zichtbaarheid bij het verlaten van de parkeerplaats te verhogen;
    - de omgeving van de schoolpoort parkeervrij maken om de hier de autobewegingen te beperken;
    - het invoeren van een verkeersfilter ter hoogte van de schoolpoort om de zachte weggebruiker meer ruimte te bieden ten opzichte van gemotoriseerd verkeer; en
     - het verbreden van de oversteekplaats voor voetgangers gelegen aan de schoolpoort.
  • Bij collegebesluit van 10 november 2022 werd de invoering van 2 voorbehouden haakse parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen geannuleerd ter hoogte van huisnummers 121-121A, omdat het haaks parkeren hier op termijn zou verdwijnen. De voorziene parkeerplaatsen zijn immers gelegen in een schoolomgeving en haaks parkeren is hiermee niet verzoenbaar in kader van verkeersveiligheid.
  • Bij collegebesluit van 1 september 2022 werd 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummers 121-121A gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
  • Bij collegebesluit van 10 november 2021 werden het volgende getroffen: (1) het invoeren van voorrang tussen de fietsoversteek van het Gaardenierspad en de Groenestaakstraat, in lijn met de aanwezigheid van de fietspaden op een fietsroute die bovendien deel uitmaakt van het stedelijk fietsnetwerk; (2) op het doodlopende gedeelte Eeklostraat ter hoogte van huisnummer 10 werd een zebrapad ingericht.
  • Bij collegebesluit van 3 juni 2021 werd het parkeerverbod en het stilstaan- en parkeerverbod dat in het college van 12 december 2019 werd goedgekeurd aangepast. Door de gewijzigde haltes van het openbaar vervoer werd gevraagd om het parkeerverbod en stilstaan- en parkeerverbod opnieuw te bekijken. Het beginbord E3 (stilstaan- en parkeerverbod) wordt opgesteld aan huisnummer 51 en niet aan het kruispunt met de Damstraat, en dit loopt volledig door tot aan huisnummer 25 waar een eindbord opgesteld wordt. Het beginbord E3 aan huisnummer 27 wordt verwijderd. Tenslotte wordt het artikel gecorrigeerd met betrekking tot het verkeersbord E1. Op terrein staat dit verkeersbord met de onderborden (opgaande pijl, neergaande pijl en doorlopende pijl), dit op het deel tussen de Unescolaan en huisnummer 63 (onpare zijde) en op het deel tussen de Damstraat en huisnummer 33 (pare zijde).
  • Bij collegebesluit van 14 mei 2020 werd signalisatie voorzien bij het nieuw aangelegde plateau, waarbij het Gaardenierspad voorrang heeft. Verkeer op de Eeklostraat moet stoppen en voorrang verlenen.
  • Bij collegebesluit van 9 januari 2020 is het wijzigen van het onderbord M3 naar een onderbord M12 bij het verkeersbord D1 ter hoogte van het kruispunt met de Guldenroedestraat ingevoerd.
  • Bij collegebesluit van 12 december 2019 werden volgende maatregelen getroffen: het wijzigen van het parkeerverbod naar een stilstaan- en parkeerverbod, het uitbreiden van het bestaande parkeerverbod, het voorzien van rijbaankussens, het aanbrengen van de letters BUS bij de bushaltes en het verwijderen van de verkeersborden D7 aangezien er fietspadmarkeringen zijn.
  • Bij collegebesluit van 3 mei 2018 werd signalisatie voorzien voor het nieuwe fiets- en voetpad in het begin van de Eeklostraat en het aanpassen van de voorrangssignalisatie in de Eeklostraat ter hoogte van de Groenestaakstraat. Na de heraanleg wordt de Groenestaakstraat een voorrangsweg.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Eeklostraat, goedgekeurd in zitting van 16 mei 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Eeklostraat.