Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_06184 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Stropstraat - correctie - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 13/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 10:38
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudy Coddens, schepen

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06184 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Stropstraat - correctie - Vaststelling 2024_CBS_06184 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Stropstraat - correctie - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, betreft uitsluitend een correctie van dit reglement. De gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummer 89 en huisnummers 93 tot en met huisnummer 95 worden verwijderd uit dit reglement als kostenbesparende maatregel (worden niet langer opgefrist). Op het terrein is deze belijning al jaren niet meer aanwezig. Op deze manier stemt het reglement overeen met de bestaande toestand op terrein.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 17 maart 2022 werden nieuwe maatregelen getroffen die kaderen binnen in de invoering van een fietsstraat over de as Lentestraat, Herfststraat, Sint-Coletastraat en Lucas De Heerestraat die aansluit op de reeds bestaande fietsstraat Stropkaai-Toemaattragel. Deze 4 straten zijn als primaire stedelijke fietsroute die Ledeberg verbindt met Gent-Sint-Pieters opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De route maakt eveneens deel uit van het Lokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (LFF-netwerk). Op de projectstuurgroep van 27 januari 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er een subsidie-aanvraag kon worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het zogenaamde Kopenhagenplan. Daarnaast werden er voor dit project ook subsidies aangevraagd bij de Provincie Oost-Vlaanderen via het LFF-netwerk.

    De Stad wenst hier een fietsstraat te maken. De as voldoet aan volgende fietsstraatcriteria:
    -Meer dan 125 fietsers per uur
    -Geen openbare vervoersassen in de straat
    -Tussen de 250 en 300 pae (personen auto equivalent)
    -De straat ligt op het Stedelijk Fietsroutenetwerk

    De maatregelen komen de leesbaarheid van de fietsstraat over de volledige as ten goede.
    De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten behalve wanneer ze de Zwijnaardsesteenweg kruist.
    In het Verkeersreglement werden een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdween o.a. het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en werd de fietsstraat op de as Toemaattragel, Stropkaai, Lentestraat, Herfststraat, Sint-Coletastraat en Lucas De Heerestraat met zonale borden gesignaleerd.
    Eveneens werden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

  • Bij collegebesluit van 13 januari 2022 worden volgende verkeersmaatregelen getroffen: het aanbrengen van een aslijn ter hoogte van huisnummers 143 t/m 147 om te voorkomen dat bestuurders richting het noorden op het linkergedeelte van de rijbaan rijden in deze scherpe bocht met slechte zichtbaarheid op tegenliggers alsook het aanbrengen van een parkeerhaak zodat voertuigen niet te dicht tegen de bocht parkeren en voertuigen noordwaarts ook veilig de bocht kunnen nemen.

  • Bij collegebesluit van 17 juni 2021 werd de plaats voor schoolbussen die kinderen ophalen en afzetten ter hoogte van het zwembad Strop geherpositioneerd. Daartoe werd een parkeerverbod ingevoerd dat geldig is op schooldagen van 8u tot 16u.

  • Bij collegebesluit van 10 november 2016 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 70 ingericht, vermits de aanvrager voldeed aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Stropstraat, goedgekeurd in zitting van 17 maart 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Stropstraat.