De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn uitsluitend correcties van dit reglement. Enerzijds worden de parkeerhaken ter hoogte van huisnummer 7 en van huisnummers 9-11 verwijderd uit dit reglement als kostenbesparende maatregel (worden niet langer opgefrist). Op het terrein is deze belijning al jaren niet meer aanwezig. Anderzijds worden de artikels aangepast wat betreft de parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap. Deze is gelegen van huisnummer 15 t.e.m. huisnummer 11 i.p.v. huisnummer 15 t.e.m. huisnummer 13. Op deze manier stemt het reglement overeen met de bestaande toestand op terrein.
Bij collegebesluit van 15 februari 2024 werd een actieplan opgenomen in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
De nadruk lag op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens werden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.
Daarnaast werden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer werden hierbij aangepast voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.
Bij collegebesluit van 31 mei 2018 werd als nieuwe maatregel getroffen, een circulatiemaatregel zodat de parking van het Claragoed bereikbaar wordt vanuit de Rijkeklarenstraat. Dit op vraag van de buurtbewoners.
Bij collegebesluit van 19 februari 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd. Er werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.
De Auguste Van Ooststraat maakt deel uit van de zone 30 (buiten de R40 Stadsring).
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Auguste Van Ooststraat, goedgekeurd in zitting van 15 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.