Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_00815 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Drongenplein - diverse maatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_00815 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Drongenplein - diverse maatregelen - Vaststelling 2024_CBS_00815 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Drongenplein - diverse maatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn ten eerste de wijziging van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 6. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

Ten tweede worden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 5 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

Ten derde wordt het artikel over de wegmarkering 77.5 voor de haakse parkeerplaatsen achter de Sint-Gerolfkerk geschrapt omdat deze wegmarkeringen binnen het beschermde monument van de Oude Abdij visueel storend zouden zijn volgens het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Bij collegebesluit van 15 juni 2023 werden de onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer aangepast voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Bij collegebesluit van 24 februari 2022 werd volgende maatregel genomen: het verduidelijken van de parkeersignalisatie op de parking achter de kerk en dit omdat deze parkeerplaatsen gelegen zijn op een verhoogde inrichting en parkeren er enkel mogelijk is mits plaatselijke reglementering. Daarom worden de borden E9a met symbool blauwe schijf en de onderborden Xa en Xb geplaatst.

Bij het collegebesluit van 18 maart 2021 werd beslist tot het toevoegen van het rechtsafslagverbod ter hoogte van het kruispunt met de Adolf Petitstraat omdat de opstelling van de verboden rijrichting in de Adolf Petitstraat niet voldoende zichtbaar is vanuit het Drongenplein. Deze maatregel kadert in de nazorg van het omdraaien van de enkele rijrichting in de Oude Abdijstraat en het Drongenplein.

Bij het besluit van 25 juni 2020 werd één voorbehouden parkeerplaats ingericht voor autodelen ter hoogte van huisnummer 5 in het kader van het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016 en één voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 6 in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten.

Bij collegebesluit van 12 december 2019 werden bromfietsers toegelaten in de tegenovergestelde richting op Drongenplein (in het gedeelte tussen de Vierhekkensstraat en de Adolf Petitstraat).

Bij collegebesluit van 31 oktober 2019 wordt de rijrichting op Drongenplein omgedraaid, in het gedeelte tussen de Vierhekkensstraat en de Adolf Petitstraat.

Bij collegebesluit van 28 maart 2019 werden 8 parkeerplaatsen met een beperkte parkeertijd (blauwe schijf - max. 30 minuten) ingericht. Er werden 4 parkeerplaatsen voorzien ter hoogte van huisnummer 1 en 4 parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 6-7.

Bij collegebesluit van 15 november 2018 werd het verkeersbord D1 en onderbord M2 verwijderd ter hoogte van de Adolf Petitstraat. Deze verwijdering gebeurt op vraag van de politie, aangezien dit voor verwarring zou kunnen leiden voor bestuurders die komen van de parking.

Bij collegebesluit van 27 september 2018 werden onderborden voorzien met daarop de parkeerschijf bij de bestaande verkeersborden E9e ter hoogte van de huisnummers 11/12 tot 14/14c en 16/16A tot 17.

Bij collegebesluit van 29 maart 2018 werd dit reglement genomen naar aanleiding van de heraanleg van Drongenplein. Na de heraanleg werd er eenrichtingsverkeer ingevoerd op Drongenplein (deel tussen Vierhekkensstraat en Adolf Petitstraat), met uitzondering voor fietsers en bussen. Er werd een verhoogde inrichting voorzien vanaf het kruispunt met de Adolf Petitstraat tot het kruispunt met de Domien Ingelsstraat. Er komen geen parkeerplaatsen op het plein zelf. Er werden haakse parkeerplaatsen voorzien achter de kerk, parkeerplaatsen op het trottoir en haakse parkeerplaatsen in het deel tussen de Domien Ingelsstraat en de Veerstraat. Er komen 4 parkeerplaatsen voor mindervaliden. Er komt een nieuwe oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van huisnummer 9 en huisnummer 4.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Drongenplein, goedgekeurd in zitting van 15 juni 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Drongenplein.