De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is het corrigeren van dit reglement m.b.t. de parkeerbelijning (wegmarkeringen artikel 77.5 Wegcode). Ter hoogte van huisnummer 59 van de Korhoenstraat is een parkeerplaats voor personen met een handicap aanwezig. Deze parkeerplaats is momenteel op terrein afgebakend met een belijning, maar deze ontbreekt in dit reglement. Op deze manier stemt het reglement overeen met de bestaande toestand op terrein.
Bij collegebesluit van 25 mei 2023 werden verkeersmaatregelen getroffen n.a.v. de Ekkergemonderdoorgang die langs beide zijden aansluit op een toekomstige fietsstraat. De volledige route ligt op een primaire fietsroute dus daarom kiezen we er voor om de fietser voorrang te geven conform andere primaire fietsassen in Gent. Dit betekent dat er haaientanden en een B1 worden voorzien aan beide uiteinden van de onderdoorgang voor het autoverkeer dat vanaf de R40 komt. Het parkeerverbod op de Leiekaai aangeduid met gele onderbroken belijning werd vervangen door een verkeersbord E1. Gele belijning wordt enkel nog gebruikt voor kortere afstanden. Daarnaast werden de onderborden gewijzigd bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere masse een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. Eveneens werden maatregelen genomen in kader van een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes. De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal. DWBW heeft aangegeven dat een paal niet nodig is. De onderdoorgang is berekend voor een dienstvoertuig.
Bij collegebesluit van 2 maart 2023 werd een nieuwe maatregel getroffen kaderend binnen de voorrangswijziging op de Drongensesteenweg. Bestuurders komende uit de Kaarderijstraat dienen hier voorrang te verlenen.
Bij collegebesluit van 25 oktober 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Kaarderijstraat, goedgekeurd in zitting van 25 mei 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.