Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01108 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Ottergemsesteenweg - correcties - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01108 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Ottergemsesteenweg - correcties - Vaststelling 2024_CBS_01108 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Ottergemsesteenweg - correcties - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, betreffen uitsluitend correcties van dit reglement. Ten eerste wordt de parkeerbelijning ter hoogte van huisnummer 252 verwijderd uit dit reglement. Op het terrein is deze belijning niet aanwezig, aangezien hier een bushalte is. Ten tweede worden de gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummer 304, huisnummer 69, huisnummer 78 en huisnummers 415-417 verwijderd uit dit reglement, aangezien deze belijning niet aanwezig is op terrein. Ten derde worden de verdrijvingsvlakken ter hoogte van huisnummers 415-417 verwijderd uit dit reglement, aangezien ook deze belijning niet aanwezig is op terrein. Op deze manier stemt het reglement overeen met de bestaande toestand op terrein.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 25 januari 2024 werd de rijweg afgebakend door middel van een randlijn aangevuld met plooibakens. De ruime asfaltvlakte werd zo ingesnoerd. De Stropstraat sluit haakser aan op de Ottergemsesteenweg om het wegbeeld te corrigeren en de voorrang-van-rechtsregeling leesbaar te maken. De randlijn en de plooibakens bakenen de parkeerstroken af en verhinderen fysiek het foutparkeren om zo de zichtbaarheid op de voetgangersoversteken te garanderen. De vrijgemaakte ruimte werd ingevuld met fietsparkeren (2 modules van type Gent), verkort de voetgangersoversteek en geeft meer ruimte aan de voetganger. Er is in de wijk nood aan extra fietsparkeren. Er verdwijnen geen reguliere parkeerplaatsen, enkel foutparkeren wordt fysiek verhinderd. Het aantal plooibakens is minimaal gehouden en met voldoende schrikafstanden van de verkeersdeelnemers voorzien.

  • Bij collegebesluit van 24 augustus 2023 werd de signalisatie aangepast aan het nieuw ontwerp van de fietspaden tussen de Burggravenlaan en het rondpunt met de Achilles Musschestraat. Dit deel van de Ottergemsesteenweg maakt deel uit van het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De typologie is fietssnelweg. Aangezien de fietspaden hier heel smal waren en de nodige rijbaanbreedte aanwezig opteerden we ervoor twee enkelrichtingsfietspaden te creëren van 2 meter (vademecum conform) zodat de fietsers hier meer comfort krijgen. Tevens werd de bestaande toestand geregulariseerd.

  • Bij collegebesluit van 11 mei 2023 werd de bestaande toestand geregulariseerd na het plaatsen van de signalisatieborden bij de fietsenstalling, goedgekeurd door College van burgemeester en schepenen op 23 december 2021.

  • Bij collegebesluit van 16 maart 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, het aanbrengen van 2 verdrijvingsvlakken ter hoogte van de zebrapaden aan het kruispunt met de Winterstraat en de Stropstraat om het foutparkeren te verhinderen. Zo wordt de zichtbaarheid verhoogd van de overstekende voetganger op het wegverkeer op deze drukke verkeersas.

  • Bij collegebesluit van 25 augustus 2022 werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummer 92 tot en met huisnummer 96 gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

  • Bij collegebesluit van 17 maart 2022 werden in het kader van de invoering van een fietsstraat over de as Lentestraat, Herfststraat, Sint-Coletastraat en Lucas De Heerestraat die aansluit op de reeds bestaande fietsstraat Stropkaai-Toemaattragel getroffen. Deze 4 straten zijn als primaire stedelijke fietsroute die Ledeberg verbindt met Gent-Sint-Pieters opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De route maakt eveneens deel uit van het Lokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (LFF-netwerk). Op de projectstuurgroep van 27 januari 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het zogenaamde Kopenhagenplan. Daarnaast zullen er voor dit project ook subsidies worden aangevraagd bij de Provincie Oost-Vlaanderen via het LFF-netwerk.
    De Stad wenst hier een fietsstraat te maken. De as voldoet aan volgende fietsstraatcriteria:
    -Meer dan 125 fietsers per uur
    -Geen openbare vervoersassen in de straat
    -Tussen de 250 en 300 pae (personen auto equivalent)
    -De straat ligt op het Stedelijk Fietsroutenetwerk
    De maatregelen komen de leesbaarheid van de fietsstraat over de volledige as ten goede.
    De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten behalve wanneer ze de Zwijnaardsesteenweg kruist.
    In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt o.a. het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Toemaattragel, Stropkaai, Lentestraat, Herfststraat, Sint-Coletastraat en Lucas De Heerestraat met zonale borden gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 20 januari 2022 werden volgende nieuwe verkeersmaatregelen getroffen: het plaatsen van een parkeerverbod aan de noordzijde van de rijbaan ter hoogte van huisnummer 460 en een betere plaatsing van het parkeerverbod aan de zuidzijde zodat er kan worden opgetreden bij foutparkeren wat vaak voorkomt bij wedstrijden in het nabijgelegen voetbalstadion. Tegelijkertijd wordt ook het stilstand- en parkeerverbod aan de overzijde van de Zuiderbegraafplaats omgevormd tot een parkeerverbod teneinde dat de bus er reglementair kan halteren om reizigers te laten in- en en uitstappen. De signalisatie voor de rotonde wordt op de aankomende tak geplaatst waar mogelijk omdat dit duidelijker is voor de weggebruiker.

  • Bij collegebesluit van 7 oktober 2021 werd diverse signalisatie betreffende de rotondes, parkeerverboden en toegelaten parkeerregels samen met markeringen voor parkeerverboden en parkeervakken geregulariseerd en volgende nieuwe verkeersmaatregelen getroffen in het kader van de heraanleg van de Burggravenlaan en kruispunten met aanliggende fietspaden: het gebod om het fietspad te gebruiken en aslijnen om de rijrichtingen te scheiden. Als nazorg van de heraanleg van het doodlopende deel naar de Zuiderbegraafplaats in woonerftypologie werd het woonerf gepast afgebakend.

  • Bij collegebesluit van 25 juni 2020 werd als nieuwe maatregel 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen in kader van het Autodeelplan 2020 goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. Eén parkeerplaats ter hoogte van huisnummers 243-245 en één parkeerplaats ter hoogte van huisnummers 367-379. Daarnaast werd ook het deel tussen de Burggravenlaan en de Winterstraat geregulariseerd in dit reglement.

  • Bij collegebesluit van 30 januari 2020 werd het betalend karakter voor de voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen opgeheven.

  • Bij collegebesluit van van 31 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 383 duidelijker gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 31 mei 2018 werden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen aangelegd, waarvan één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen, ter hoogte van huisnummer 383.

  • Bij collegebesluit van 1 maart 2018 werden 5 parkeerplaatsen gesupprimeerd voor de aanleg van een bushalte ter hoogte van Campus Heymans. Bovendien wordt aan de uitrit van deze campus een anti-parkeermaatregel getroffen om in- en uitrijden veiliger te maken.

  • Bij collegebesluit van 17 augustus 2017 werden de volgende maatregelen getroffen: Op vraag van 2 bedrijven (Rode Kruis en Wyckaert), die een oprit hebben waar regelmatig groot en zwaar vervoer op - en af moet rijden, worden er anti-parkeermaatregelen genomen met oog op het toegankelijk maken van de inrit. Op vraag van de persoon die destijds de parkeerplaats voor mindervaliden had aangevraagd ter hoogte van huisnummer 364, mag deze nu verwijderd worden. Op vraag van een burger wordt een anti-parkeermaatregel ingevoerd t.h.v. de rotonde met de Moutstraat. Daar is er een verminderde zichtbaarheid van het zebrapad bij het parkeren op de laatste parkeerplaats.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Ottergemsesteenweg, goedgekeurd in zitting van 25 januari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Ottergemsesteenweg.