Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01097 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Amand Casier de ter Bekenlaan - diverse maatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:07
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01097 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Amand Casier de ter Bekenlaan - diverse maatregelen - Vaststelling 2024_CBS_01097 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Amand Casier de ter Bekenlaan - diverse maatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn een aantal kostenbesparende maatregelen en een aantal correcties van dit reglement. Ten eerste wordt het bestaande parkeerverbod op een andere manier gesignaleerd, aangezien het om een langere afstand gaat. De gele onderbroken strepen worden vervangen door verkeersborden E1 met onderborden Xa/Xb/Xd. Dit is op de Amand Casier de ter Bekenlaan van het kruispunt met het Mariakerkeplein tot huisnummer 24 aan de kant van de pare huisnummers en van huisnummer 26 tot huisnummer 42 aan de kant van de pare huisnummers. Daarnaast worden ter hoogte van het kruispunt met de Alfons Minoodtlaan de foutieve gele onderbroken strepen verwijderd. Het stilstaan en parkeren is reeds verboden door de Wegcode in de nabijheid van een kruispunt en dit mag niet dubbel gesignaleerd worden. Ten derde wordt het parkeerverbod aangeduid met verkeersborden E1 en onderborden Xa/Xb ter hoogte van huisnummer 21 tot huisnummer 25 aan de kant van de onpare huisnummers verwijderd. Deze foutieve signalisatie wordt weggehaald, omdat het stilstaan en parkeren reeds verboden is door de Wegcode op een verhoogde inrichting en dit niet dubbel gesignaleerd mag worden. Ten vierde wordt het parkeerverbod, aangeduid met het verkeersbord E1 en Xc 20 meter, toegevoegd aan dit reglement. Dit parkeerverbod is aanwezig op terrein, maar ontbreekt in dit reglement. Tenslotte wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 25 oktober 2018 werd voorrangssignalisatie voorzien ter hoogte van het kruispunt met de Beekstraat en de Verschansingsstraat. De Beekstraat wordt de voorrangsweg tot net voorbij de Amand Casier de ter Bekenlaan.

  • Bij collegebesluit van 26 mei 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Amand Casier de ter Bekenlaan, goedgekeurd in zitting van 25 oktober 2018, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Amand Casier de ter Bekenlaan.