Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01099 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Biekorfstraat - diverse maatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:07
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01099 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Biekorfstraat - diverse maatregelen - Vaststelling 2024_CBS_01099 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Biekorfstraat - diverse maatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn ten eerste de wijziging van een bestaande voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische deelwagens naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 1 en 1A, aan de andere kant van de weg. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

    Ten tweede wordt de overbodige herhalingsopstelling van C1 met onderbord M2 verwijderd in de Biekorfstraat op het kruispunt met de Pilorijnstraat.

    En ten derde worden de onderborden gewijzigd bij het eenrichtingsverkeer tussen het kruispunt met de Zeemstraat en de Pilorijnstraat bij de C1- en F19-opstellingen van M2/M4 naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 21 november 2019 werd ter hoogte van huisnummers 1 en 1A, aan de andere kant van de weg, één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen ingericht en werd de bestaande parkeerplaats voorbehouden voor autodelen gewijzigd naar een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische autodeelwagens.

  • Bij collegebesluit van 18 oktober 2018 werd een parkeerverbod met tijdsvenster ingevoerd ter hoogte van huisnummers 20-26 om de doorgang van Ivago vanuit de Zeemstraat te vrijwaren.

  • Bij collegebesluit van 1 maart 2018 werd het verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 12-14 goedgekeurd, wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.

  • Bij collegebesluit van 19 oktober 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en als nieuwe maatregel wordt een parkeerplaats voorbehouden voor autodelen en een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummer 1-1A, aan de andere kant van de weg.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Biekorfstraat, goedgekeurd in zitting van 21 november 2019, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Biekorfstraat.