Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01090 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Maïsstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01090 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Maïsstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01090 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Maïsstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, is het creeren van een toegangsweg tussen de Bloemekeswijk en het parkeergebouw Het Getouw. Het wegdeel tussen de maisstraat en de bestaande uitloper van de Gaardeniersweg wordt hiervoor een nieuw stukje weg die ook 'Gaardeniersweg' als straatnaam zal krijgen zodat de gevraagde toegang langs deze weg mogelijk wordt. Omdat de hulpdiensten waaronder de brandweer vanuit de beide kanten van de Maissstraat deze toegangsweg moet kunnen inrijden om de U-Connectsite ten allen tijde te kunnen bereiken, werd op basis van draaicirkelsimulaties van de ladderwagen bepaald dat volgende bijkomende parkeerverboden nodig zijn:

    - een verdrijvingsvlak ten zuidwesten van het nieuwe kruispunt Maïsstraat-Gaardeniersweg

    - E1-bebording ten oosten van het nieuwe kruispunt, meer specifiek vanaf huisnummer 215 tot 223 aan de overkant van de weg,

    - een gele onderbroken streep van 11 meter ter hoogte van de huisnummers 217 en 219.

    Ze vormen tevens snelheidsremmende asverschuivingen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 21 december 2023 werd het bestaand parkeerverbod uitgebreid in de vorm van een gele onderbroken streep op het kruispunt met de Klaverstraat tot en met de garagepoort van huisnummer 138 om vrachtwagens en trekker-opleggers de noodzakelijke ruimte te geven om vanuit de Klaverstraat rechtsaf in de Maïsstraat te kunnen inslaan. Dit is nu heel erg moeilijk waardoor deze zware voertuigen die op dit kruispunt frequent passeren, schade veroorzaken aan geparkeerde wagens en zelfs vast komen te zitten in de bocht. Daarbij zijn ook reeds ongelukken gebeurd met andere weggebruikers en is er overlast voor de buurtbewoners. De verlenging van deze gele onderbroken streep werd bepaald op basis van bochtstraalsimulaties van vrachtwagen en trekker-oplegger. Hierdoor dienen 2 parkeerplaatsen te worden geschrapt en kan er niet meer geparkeerd worden door de bewoners van huisnummer 138 en 140 voor hun garagepoort.

  • Bij collegebesluit van 24 augustus 2023 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 117 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 22 juni 2023 werd de bestaande toestand geregulariseerd na het plaatsen van de signalisatieborden bij de fietsenstalling, goedgekeurd door College van burgemeester en schepenen op 28 januari 2021.

  • Bij collegebesluit van 5 mei 2022 wordt de volgende maatregel getroffen: de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 62 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

  • Bij collegebesluit van 15 juli 2021 werden in kader van de heraanleg van de Hakkeneistraat volgende nieuwe maatregelen getroffen: het invoeren van verkeersborden C3-M11 en het toevoegen van toeleidende markeringen en paaltjes plaatsen met een tussenafstand van hart-op-hart 1m80 ter hoogte van het kruispunt met de Hakkeneistraat Hierdoor werd het verkeer niet meer toegelaten op de Hakkeneistraat. Enkel in functie van de doorgang van de brandweer werden overrijdbare palen voorzien. Dit zorgt voor een veilig en vlot verloop van het verkeer op de Hakkeneistraat.

  • Bij collegebesluit van 28 januari 2021 werden de verkeersmaatregelen die gelegen zijn in de Anjelierstraat rechtgezet, maar opgenomen werden in het aanvullend reglement van de Maïsstraat. Deze maatregelen werden eerder goedgekeurd onder de Maïsstraat, maar behoren tot de Anjelierstraat en worden bijgevolg geschrapt uit dit aanvullend reglement: 3 voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ter hoogte van Anjelierstraat huisnummer 9, 1 voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van Anjelierstraat huisnummer 9 en gele onderbroken strepen op de Anjelierstraat ter hoogte van huisnummer 1 tot huisnummer 7.

  • Bij collegebesluit van 17 september 2020 werd de knip ter hoogte van de overweg (Buitensingel - Hakkeneistraat) gesignaleerd met de verkeersborden C3 en onderbord M3, zodat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wel toegang hebben.

  • Bij collegebesluit van 31 oktober 2019 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap verwijderd ter hoogte van huisnummer 98 wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap. Verder werd één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen ingevoerd ter hoogte van huisnummer 9.

  • Bij collegebesluit van 21 februari 2019 werd een fietspad ingericht tussen de Hakkeneistraat en de Buitensingel en het voorzien van verkeersborden D1.

  • Bij collegebesluit van 17 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 9 duidelijker gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 7 juni 2018 werden drie parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 9 van de Anjelierstraat.

  • Bij collegebesluit van 25 januari 2018 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte de overkant van huisnummer 84 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 24 augustus 2017 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte de overkant van huisnummer 23-25 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 3 maart 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Maïsstraat, goedgekeurd in zitting van 21 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Maïsstraat.