De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn ten eerste het invoerden van een lengteverbod (C25-bebording) voor voertuigen langer dan 13m ingevoerd vanaf het kruispunt met de Gaardeniersweg en tot het kruispunt met de Balenmagazijnstraat omdat de bocht ter hoogte van het Balenmagazijn niet is ontworpen voor langere voertuigen en deze er vast komen te zitten wat onveilig is voor actieve weggebruikers zoals fietsers en gebruikers van speedpedelecs. De locatie waar dit verbod ingaat, is bepaald doordat de inrit naar het gebouw van het Dienstenbedrijf (DBSE) op termijn een laad- en loszone zal worden voor de voertuigen van DBSE en van hun leveranciers. Het lengteverbod wordt aangekondigd bij het bereiken van de U-Connectsite op het T-kruispunt van de Gaardeniersweg en de Balenmagazijnstraat.
Ten tweede wordt de signalisatie van het beperkt eenrichtingsverkeer die geldig is in de gehele Getouwstraat gecorrigeerd (2 opstellingen ontbreken: zie verder hieronder) en ten derde worden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 gewijzigd van M2/M4 naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden namelijk zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. Beide maatregelen resulteren in volgende specifieke aanpassingen van de bestaande bebording:
Ten noorden van de Getouwstraat, namelijk tussen het kruispunt met de Gaardeniersweg en dat met het Indigopad, zijn fietsers verplicht om het afgescheiden dubbelrichtingsfietspad te volgen. De M-onderborden, zoals onder de F19, worden aangepast zodat ook speedpedelecs toegelaten zijn om op het dubbelrichtingsfietspad te rijden.
Ter hoogte van het kruispunt met het Indigopad, ter hoogte van de bocht bij het Balenmagazijn, ontbreekt de bebording van beperkt eenrichtingverkeer, nl. de C1- en F19-opstellingen. Die C1 wordt voorzien van een M11 onderbord omdat een C1 betrekking heeft over de volledige rijweg. In dit geval is het dubbelrichtingsfietspad aangeduid met een D7 waardoor de fietsers verplicht het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen en niet op de rijweg mogen rijden. Om de bestuurders van speedpedelecs ook te verplichten om gebruik te maken van het dubbelrichtingsfietspad wordt deze D7 aangevuld met een onderbord M13.
De F19 ter hoogte van het Balenmagazijn wordt voorzien van een M17 en de M2 bij de C1 op het kruispunt met de Balenmagazijnstraat wordt gewijzigd naar een M11 om ook bestuurders van speedpedelecs toe te laten in de beperkte enkelrichtingsstraat.
Bij collegebesluit van 14 maart 2019 werd de bestaande toestand geregulariseerd, waarbij een aantal nieuwe maatregelen werden ingevoerd. Er werd een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van huisnummer 10, de onderborden M4 bij het fietspad werden verwijderd, ter hoogte van de parking werd een onderbord M2 voorzien bij het verkeersbord D1, het fietspad richting Maïsstraat werd gesignaleerd door verkeersborden D7, het verkeersbord E9 en opgaande pijl aan het begin van de straat werd vervangen door een herhalingsbord 'betalend parkeren' en het verkeersbord B1 diende dichter tegen het kruispunt aan de Balenmagazijnstraat geplaatst te worden waar ook haaientanden werden aangebracht.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Getouwstraat, goedgekeurd in zitting van 14 mart 2019, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.