Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01091 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gaardeniersweg - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:07
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01091 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gaardeniersweg - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01091 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gaardeniersweg - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, kaderen in de vraag van het kabinet om een directe, voorwaardelijke toegang te creëren tussen de Bloemekeswijk en het parkeergebouw Het Getouw. Het wegdeel tussen de Maïsstraat en de bestaande uitloper van de Gaardeniersweg wordt hiervoor een nieuw stukje weg die ook 'Gaardeniersweg' als straatnaam zal krijgen zodat de gevraagde toegang langs deze weg mogelijk wordt. Enkel bewoners in de Bloemekeswijk die een bewonersabonnement hebben in het parkeergebouw Het Getouw mogen in één richting (naar het Getouw) gebruik maken van deze weg, die tevens 1 van de 2 ontsluitingswegen is voor de brandweer (en de andere hulpdiensten) tot de U-Connectsite, om hun voertuig te stallen in het parkeergebouw. Dit strookt met het circulatieplan om geen doorgaand (economisch) verkeer te genereren door de Bloemekeswijk richting de U-Connectsite. De handhaving zal gebeuren aan de hand van 2 ANPR-camera’s, ondersteund door bijkomende maatregelen, om te vermijden dat voertuigen de camera’s ontwijken. Op 27 januari 2024, dus na na het aflopen van de beroepsperiode, werd de definitieve beslissing van de provincie Oost-Vlaanderen over de betreffende omgevingsvergunning hierover bekomen.

    De nodige signalisatie voor deze toegangsweg bestaat uit:

    - het regelen van de toegang via C3-bebording met onderborden M11 waarbij enkel ter hoogte van het kruispunt met de Maïsstraat, dus enkel in de richting van het parkeergebouw, via een onderbord 'uitgezonderd vergunninghouders bewonersabonnement Het Getouw' de voorwaardelijke toegang wordt duidelijk gemaakt. De locaties van deze opstellingen zijn bepaald in functie van de leesbaarheid van de ANPR-camera's. Omdat de toekomstige laad- en loszone bij de inrit tot het DBSE-gebouw bereikbaar moet blijven, kon geen C3-opstelling geplaatst worden na de kruising met het dubbelrichtingsfietspad, maar maakt F45b duidelijk dat dit wegdeel dood loopt voor het gemotoriseerd verkeer (de brandweer moet wel door kunnen rijden tot aan de Maïsstraat)

    - het invoeren van een stilstaan- en parkeerverbod E3 om te zorgen dat deze doorgang vrij blijft (ook van belang voor de hulpdiensten)

    - het invoeren van een voorrangsregeling (B1 met M10 onderbord, haaientanden en B15a) op de kruising met het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van het kruispunt met de Getouwstraat. Daarnaast worden op dit dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de kruising met de Gaardeniersweg ook maatregelen getroffen die kaderen in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes. De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

    Daarnaast worden enkele artikelen over maatregelen en vermeldingen van hun beslissing in een collegebesluit die het Gaardenierspad betreffen en niet de Gaardeniersweg, in dit aanvullend reglement geschrapt.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 28 mei 2020 werd een doorlopende streep ingevoerd ter hoogte van het kruispunt met de Parallelweg die noodzakelijk is om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren.

  • Bij collegebesluit van 22 augustus 2019 werd het onderbord M10, dat is ingevoerd bij collegebesluit van 18 juli 2019, vervangen door het onderbord M9 zodat deze in overeenstemming is met de andere onderborden die de toegang regelen tot het Gaardenierspad.

  • Bij collegebesluit van 18 juli 2019 werd voorrangssignalisatie ingevoerd met name B1 met het onderbord M10 en haaientanden ter hoogte van het kruispunt met de Parallelweg.

  • Bij collegebesluit van 23 november 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gaardeniersweg, goedgekeurd in zitting van 28 mei 2020, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Gaardeniersweg.