Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01089 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Balenmagazijnstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01089 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Balenmagazijnstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01089 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Balenmagazijnstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit wordt de bestaande toestand geregulariseerd en worden volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste wordt het rechtsafslagverbod (C31b met onderbord M2) verwijderd omdat deze bebording, overbodig is door voldoende zicht, komende uit de Balenmagazijnstraat, op de C1-opstelling in de Getouwstraat . Ten tweede wordt op ditzelfde kruispunt met de Getouwstraat de voorrangsregeling vervolledigd met het B15f-bord waardoor de bestuurders op de Balenmagazijnstraat voorrang krijgen op die komende uit de Getouwstraat. In de Getouwstraat was op dit kruispunt reeds een B1 en haaientanden aanwezig.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Balenmagazijnstraat.