Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01113 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Joachim Schayckstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01113 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Joachim Schayckstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_01113 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Joachim Schayckstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De onderstaande verkeersmaatregelen in de Joachim Schayckstraat vereisen een optimalisatie. Daarbij wordt het parkeerverbod gewijzigd zodat er parkeerplaatsen zijn aan de kant van het dorp ter hoogte van de verkeersfilter. Een bijkomend parkeerverbod wordt ingevoerd ten behoeve van de draaibeweging nodig voor de huisvuilophaling. Verder gelden de maatregelen zoals goedgekeurd in het college van 30 maart 2023.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 9 november 2023 werden de parkeerplaatsen aan de laadpaal van de Joachim Schayckstraat verplaatst naar de Laurierstraat door de nieuwe vergunde inritsituatie, waardoor de laadpaal in de Joachim Schayckstraat niet meer bruikbaar zal zijn.

  • Bij dit collegebesluit van 30 maart 2023 werden volgende verkeersmaatregelen ingevoerd in het kader van het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde: er wordt een verkeersfilter voorzien ter hoogte van het kerkhof. Het kruispunt met de Adolphe della Faillelaan wordt ingesnoerd door aan de westelijke kant van het kruispunt een verdrijvingsvlak te voorzien.

  • Bij collegebesluit van 9 februari 2023 werden volgende maatregelen getroffen, zijn: ten eerste de wijziging van een bestaande voorbehouden autodeelplaats naar een voorbehouden  parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 1 van de Zandvoordestraat. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Ten tweede worden 2 voorbehouden haakse parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van de zijgevel van huisnummer 13, schuin tegenover de bushalte, gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.  Ten derde worden 2 voorbehouden haakse parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van de zijgevel van huisnummer 13, schuin tegenover de bushalte, gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Ten vierde worden de onderborden met venstertijden ("vrijdag van 8u00 tot 19u00") verwijderd bij het parkeerverbod aangeduid door de verkeersborden E1, dit op vraag van Dienst Feesten en Ambulante Handel van de Stad Gent  Deze verkeersborden staan opgesteld net voorbij huisnummer 13 in de richting van de ingang van het kerkhof. De venstertijden worden verwijderd, zodat de zone kan gebruikt worden op meerdere tijdstippen in de week in functie van ambulante handel.

  • Bij collegebesluit van 19 augustus 2021 werden volgende maatregelen ingericht: een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummer 1 van de Zandvoordestraat gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Daarnaast werden een aantal artikels gecorrigeerd in dit reglement. De maatregelen zijn uitgevoerd op het terrein, maar nog niet aangepast in dit aanvullend reglement. Er werden in kader van de zone 30 een aantal overbodige verkeersborden met betrekking tot het stilstaan en het parkeren gesupprimeerd. Bovendien werd het onderbord bij één bord betreffende het stilstaan en het parkeren aangepast, omdat dit foutief was.

  • Bij collegebesluit van 21 december 2017 werd het bestaande parkeerverbod ter hoogte van nummer 13 aangepast naar "op vrijdag van 8.00u tot 19.00u".

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Joachim Schayckstraat, goedgekeurd in zitting van 9 november 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Joachim Schayckstraat.