Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

2024_CBS_01206 - 10837/PRMER/1 - aanmelding Project-MER zonder vraag tot scopingsadvies voor de hervergunning met uitbreiding van een bestaand cementbedrijf, incl. opslag - gunstig advies

college van burgemeester en schepenen
do 08/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 08/02/2024 - 10:16
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Tine Heyse

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01206 - 10837/PRMER/1 - aanmelding Project-MER zonder vraag tot scopingsadvies voor de hervergunning met uitbreiding van een bestaand cementbedrijf, incl. opslag - gunstig advies 2024_CBS_01206 - 10837/PRMER/1 - aanmelding Project-MER zonder vraag tot scopingsadvies voor de hervergunning met uitbreiding van een bestaand cementbedrijf, incl. opslag - gunstig advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

*Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

*Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) met een titel betreffende milieueffect- en veiligheidsrapportage van 18 december 2002.
*Besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectrapportage, en de wijzigingen van 29 april 2013.
*Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Op 10/01/2024 werd er een adviesvraag gesteld aan het college van burgemeester en schepenen door het Departement Omgeving, Team Milieueffectrapportage met volgend onderwerp:

 

Aanvrager

V.V.M. NV

 

Omschrijving

aanmelding Project-MER zonder vraag tot scopingsadvies voor de hervergunning met uitbreiding van een bestaand cementbedrijf, incl. opslag

 

Referentienummer van de aanvraag

PR3614

Adres van het project

Christoffel Columbuslaan 11

9042 Sint-Kruis-Winkel

Kadastrale gegevens

Sint-Kruis-Winkel (afd. 14) sectie G 80 A en (afd. 14) sectie G 130 B


De Dienst Milieu en Klimaat vroeg verschillende stadsdiensten om advies. Volgend gecoördineerd advies werd uitgebracht door de Dienst Milieu en Klimaat op:

1. Overzicht

1.1 Aanvraag

Datum adviesvraag

15 januari 2024

Voorwerp

MER

Omschrijving

aanmelding Project-MER zonder vraag tot scopingsadvies voor de hervergunning met uitbreiding van een bestaand cementbedrijf, incl. opslag

 

Kadastrale gegevens

Sint-Kruis-Winkel (afd. 14) sectie G 80 A en (afd. 14) sectie G 130 B 

 

 

1.2 Omschrijving

Het bedrijf betreft de exploitatie van een maalfabriek voor bouwproducten, met een maal- en mengproductielijn.
De goed omsloten bedrijfssite bevindt zich langs de Christoffel Columbuslaan te Gent.


2. Motivering

Mobiliteit

Het aantal voertuigbewegingen voor logistiek schommelt in de bestaande situatie gemiddeld tussen 70 en 85 bewegingen per dag. Deze af- en aanvoerbewegingen zijn verspreid over de dag en kennen geen echte piekmomenten. De meeste bewegingen gebeuren per vrachtwagen richting R4 of per schip via de waterwegen verbonden aan de haven van Gent/ het kanaal Gent-Terneuzen. Gezien de R4 via het industriegebied op ongeveer 2 km van de site te bereiken is, en de onmiddellijke nabijheid van de E34, is er geen hinder in de woongebieden vanwege de op- en afrijdende vrachtwagens. V.V.M. nv wil inspelen op de tendens om gebruik te maken van grotere vrachtschepen voor het vervoer van klinker. Door deze grotere schepen (tot 35 kton) zal het totaal aantal schepen dalen. De meest courant gebruikte vrachtwagens zijn bulkwagens met een volume van 39 m.

V.V.M. Rieme stelt momenteel ca. 20 werknemers te werk. Hiervan komen er momenteel ca. 2 met de (elektrische) fiets. Niemand neemt het openbaar vervoer. Het bedrijf genereert dus 36 autobewegingen verspreid over de dag.

 

Qua parkeerinfrastructuur is er momenteel al een ruime parking met 40 plaatsen voorzien voor de werknemers en bezoekers vooraan op het terrein waarvan 2 plaatsen voorbehouden voor mensen met een beperking en 4 plaatsen met elektrische oplaadmogelijkheid. Er werd onlangs een nieuwe fietsenstalling geplaatst met aan elke zijde een fietsrek voor 8 gewone fietsen m.a.w. er is ook voldoende ruimte beschikbaar voor o.a. elektrische (bak)fietsen, steps of een brommer. Een camera en badgesysteem dienen nog te worden geïnstalleerd.

Er zijn ook een 10-tal wachtparkeerplaatsen aanwezig voor de logistieke vrachtbewegingen. De fietsers (en gemotoriseerde verkeer) zijn goed gescheiden van vrachtverkeer via een aparte fietsstrook in groen. 

 

De capaciteitsuitbreiding van ca. 15 % - 20 % zal logischerwijs voor meer transport zorgen, zowel voor de aanvoer als de afvoer. In de toekomst zal er sowieso meer gebruik gemaakt worden van schepen (bij het integreren van de nieuwe laadlijn). De laadcapaciteit van een schip ligt veel hoger dan bij een bulkwagen maar een echte voorspelling qua aantal transporten schip versus bulkwagens is nog onmogelijk op te geven aangezien dit afhankelijk is van de afnemer. Vandaar wordt er uitgegaan van een worst-case scenario dat de transportbewegingen (zowel over de weg als over het water) ook met maximaal 20 % zullen stijgen. Betreffende de vrachtwagenbewegingen kan er worst-case worden van uitgegaan dat er 20% extra vrachtverkeer zal zijn bij het realiseren van de capaciteitsuitbreiding, d.w.z. ca. 1,4 extra transporten of ca. 3 extra vrachtwagenbewegingen (6 pae) per uur die vanaf de R4 via de N474 Christoffel Colombuslaan naar de site zullen rijden of de omgekeerde beweging maken.

Er zal geen extra personeel in dienst genomen worden. De effecten van de exploitatiefase op het woon-werkverkeer zijn ook verwaarloosbaar aangezien er geen extra personeel bijkomt. Er wijzigt niets met de huidige situatie. 


Er kan akkoord gegaan worden met de vermelde intensiteiten van transportbewegingen. Het is ook toe te juichen dat transport over water in stijgende lijn zit en dat men hier verder op wil inzetten.

 

Aangezien het vanuit de MER onduidelijk is waar de nieuwe fietsenstalling precies komt op het parkeerterrein, vragen we om erover te blijven waken dat de fietsers nog altijd veilig en zo veel mogelijk afgescheiden van vracht/gemotoriseerd verkeer de nieuwe fietsenstalling kunnen bereiken ( via de al bestaande aparte fietsstrook).
 

3. Besluit

Het MER wordt gunstig beoordeeld.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het college van burgemeester en schepenen moet over het ingediende scopingsadvies een advies uitbrengen. Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand gecoördineerd advies van de Dienst Milieu en Klimaat en neemt het tot haar eigen motivatie.

Activiteit

AC34245 Adviseren en afleveren van omgevingsvergunningen en MER's

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft een gunstig advies voor het aanmelding Project-MER zonder vraag tot scopingsadvies voor de hervergunning met uitbreiding van een bestaand cementbedrijf, incl. opslag ingediend door V.V.M. NV, gevestigd in de Christoffel Columbuslaan 11 te 9042 Sint-Kruis-Winkel, kadastraal bekend als Sint-Kruis-Winkel (afd. 14) sectie G 80 A en (afd. 14) sectie G 130 B