Terug
Gepubliceerd op 08/03/2024

2024_CBS_02330 - OMV_2022155475 - aanvraag omgevingsvergunning voor het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag van al dan niet gevaarlijke producten bij een transportbedrijf - met openbaar onderzoek - Kuhlmannkaai en Kuhlmannlaan, 9042 Gent - Advies

college van burgemeester en schepenen
do 07/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 07/03/2024 - 09:54
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Tine Heyse

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02330 - OMV_2022155475 - aanvraag omgevingsvergunning voor het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag van al dan niet gevaarlijke producten bij een transportbedrijf - met openbaar onderzoek - Kuhlmannkaai en Kuhlmannlaan, 9042 Gent - Advies 2024_CBS_02330 - OMV_2022155475 - aanvraag omgevingsvergunning voor het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag van al dan niet gevaarlijke producten bij een transportbedrijf - met openbaar onderzoek - Kuhlmannkaai en Kuhlmannlaan, 9042 Gent - Advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijk gunstig advies.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

MERVIELDE VASTGOED EN INVESTERINGEN NV met als contactadres Monumentstraat 13, 9940 Evergem en Transport Mervielde NV met als contactadres Monumentstraat 13, 9940 Evergem hebben een aanvraag (OMV_2022155475) ingediend bij de deputatie op 20 december 2023.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:

Onderwerp: het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag van al dan niet gevaarlijke producten bij een transportbedrijf

• Adres: Kuhlmannkaai 1 en Kuhlmannlaan 36, 9042 Gent

Kadastrale gegevens:  sectie A nrs. 902A, afdeling 14 sectie X nrs. 64R, 662F, 662C, 662H en 662K

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 17 januari 2024.

De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 17 januari 2024.

De aanvraag volgde de gewone procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 26 februari 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

De aanvraag betreft een gecombineerde omgevingsvergunningsaanvraag met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Het bedrijf situeert zich voornamelijk op Gents grondgebied en deels op het grondgebied van de gemeente Evergem.

 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag omvat het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag van al dan niet gevaarlijke producten bij een transportbedrijf.

 

De volgende stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd:

-          Nieuw tankenpark

In het noorden van de site ligt braakliggend terrein waarop oa. een nieuw tankpark zal gebouwd worden. Er worden 6 ronde tanks gebouwd met een diameter van 13,70m en 17m hoog. Deze tanks worden in een inkuiping geplaatst met een oppervlakte van 2335m² en een opstaande wand rondom van 1m80 hoog.

Voor de bediening van het tanks worden 2 gebouwen naast het tankpark voorzien: 

1 prefab LS-cabine van 18m², plat dak, en dakrand op 2,55m hoogte

1 afdak met pompinstallatie van 140m², plat dak en dakrand op 3,01m hoogte.

 

-          Betonverharding rondom nieuw tankpark.

Rondom het nieuwe tankpark wordt een nieuwe betonverharding voorzien. Op 3 laad- en losplaatsen wordt een vloeistofdichte betonverharding aangelegd, waarvan de afwatering wordt aangesloten op het bestaande decanteerbekken. De overige betonverharding heeft enkel een regenwaterafvoer, waarvoor een aangepast buffersysteem wordt aangelegd. Uiteindelijk wordt de nieuwe buffer gekoppeld met de bestaande en vertraagd afgevoerd naar het kanaal.

 

-          Valbeveiliging op 2 laad- en losplaatsen.

Over 2 laad- en losplaatsen wordt een open staalconstructie gebouwd met in totaal 7st. valbeveiligingslijnen. De bovenzijde van de constructies bevindt zich op niveau +7,71m.

 

-          Piperack tussen terreinen MVI nv en Fuji Oil

Via een nieuw piperack wordt een connectie gemaakt tussen het terrein van MVI nv en dat van Fuji Oil. Het betreft een open staalconstructie voor verschillende leidingen en kabelgoten. Aan de zuidelijke kant van het piperack wordt een looppad voorzien. Het piperack is in totaal  ±83m lang en de onderzijde bevindt zich 6m boven de as.

 

Beschrijving van de aangevraagde inrichtingen of activiteiten

Het betreft het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag van al dan niet gevaarlijke producten bij een transportbedrijf.

 

Inleiding

Transport Mervielde NV is een onderneming gespecialiseerd in het transport van als gevaarlijke  ingedeelde producten en niet als gevaarlijke ingedeelde producten in tankwagens en tankcontainers.

De lopende vergunning dateert van 24/01/2019 en werd verleend voor onbepaalde duur.

De aard en hoeveelheden aan opgeslagen gevaarlijke producten maakt dat de inrichting van Transport Mervielde NV te Gent onder de toepassing van de Seveso III richtlijn valt. Het betreft een hogedrempelinrichting. 

 

Voorwerp van de aanvraag

Voorliggende aanvraag heeft o.a. de verhoging van de hoeveelheden gevaarlijke producten als gevolg. De aanvraag omvat de bouw van een nieuw tankpark met 6 tanks van elk 2.500 m³.

 

Het beoogde project betreft de extra opslag van 15.000 ton producten die geclassificeerd kunnen worden als dierlijke bijproducten en tevens gevaarlijke en/of brandbare producten. Meer specifiek heeft de aanvraag betrekking op de volgende rubrieken:

- rubriek 6.4.3 wordt verhoogd voor de opslag van brandbare vloeistoffen;

- rubriek 17.3.4.3 wordt verhoogd voor de opslag van bijtende stoffen (GHS05);

- rubriek 17.3.4.6 wordt verhoogd voor de opslag van schadelijke stoffen (GHS07);

- rubriek 17.3.4.7 wordt verhoogd voor de opslag van gezondheidsgevaarlijke stoffen (GHS08);

- rubriek 45.18.1 wordt verhoogd voor de opslag van dierlijke bijproducten;

- rubriek 48.1.1.1.b) wordt verhoogd voor de opslag van IMDG-goederen;

- rubriek 48.1.2 wordt verhoogd voor de opslag van andere dan IMGD-goederen.

 

De aanvraag omvat ook een pomplokaal met 5 pompen en 5 lospompen. Deze pompen vallen niet onder een indelingsplichtige Vlarem-rubriek.

 

Met voorliggende aanvraag worden er 8 nieuwe stalplaatsen voor bedrijfsvoertuigen voorzien (rubriek 15.1.2):

- 3 stalplaatsen ter hoogte van de nieuwe losplaats van 238 m²;

- 4 stalplaatsen te hoogte van de nieuwe laadplaats van 369 m² ten noordwesten van het nieuwe tankpark;

- 1 stalplaats ter hoogte van de nieuwe laadplaats (sokkel) van 226,1 m² ten noordoosten van het nieuwe tankpark.

 

Verder wordt er ook een zone voorzien om filters te reinigen. Deze zone wordt uitgerust met een vloeistofdichte vloer en gepaste afvoer.

 

Volgende wijzigingen t.o.v. de vergunde toestand worden ook aangevraagd:

- Uitbreiding met rubriek 23.3.1.a) voor de opslag van kunststoffen met een maximale opslagcapaciteit van 50 ton in het magazijn waar afvulactiviteiten plaatsvinden. De activiteiten en het gebouw werden vergund via het besluit met kenmerk OMV_201140119 dd. 30/06/2022. Dit betreft aldus een actualisatie van de vergunde toestand.

- Het schrappen van de rubrieken 12.2.1 en 12.3.2 gelet op de Vlrem-trein 2019 die stelt dat deze activiteiten niet langer indelingsplichtig zijn.

- Het schrappen van de bronbemaling, vergund onder de rubriek 53.22b)1, aangezien de bouwkundige werken waarvoor deze nodig was, uitgevoerd zijn. Bijgevolg kan ook de rubriek 3.6.3.2. voor het lozen van het bemalingswater geschrapt worden en kan ook de tijdelijke opslag van 25 liter flocculant, vergund onder de rubriek 17.4, worden geschrapt.

 

Volgende rubrieken worden aangevraagd:

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

6.4.3°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van meer 5.000.000 l | De uitbreiding van de opslag van 15.000.000 liter brandbare vloeistoffen. | klasse 1 | Verandering

15000000 liter

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte waarin de volgende voertuigen gestald worden: meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of voertuigen zijn | De uitbreiding met 8 stalplaatsen voor bedrijfsvoertuigen. | klasse 2 | Verandering

8 voertuigen

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen, opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton | De uitbreiding met de opslag van 15.000 ton bijtende stoffen | klasse 1 | Verandering

15000 ton

17.3.6.3°

schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering met gevarenpictogram GHS07 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton | De uitbreiding met de opslag van 15.000 ton schadelijke stoffen | klasse 1 | Verandering

15000 ton

17.3.7.3°

op lange termijn gezondheidsgevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS08 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton | De uitbreiding met de opslag van 15.000 ton van op lange termijn gezondheidsgevaarlijke stoffen | klasse 1 | Verandering

15000 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van de opslagplaatsen, vermeld in rubriek 48, en producten, gekenmerkt door gevarenpictogram GHS01, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 l en 5000 kg of 5000 l | Schrappen van de opslag van 25 liter tijdelijke opslag van flocculant i.k.v. de tijdelijke bemaling. | klasse 3 | Verandering

-25 liter

23.3.1°a)

opslag van kunststoffen en van voorwerpen uit kunststoffen, volledig gelegen in een industriegebied (meer dan 10 ton tot en met 200 ton in een lokaal) | De opslag van kunststoffen in het magazijn met een maximale opslagcapaciteit van 50 ton. | klasse 3 | Nieuw

50 ton

45.18.1°

op- en overslag van dierlijke bijproducten | De uitbreiding met de opslag van 15.000 ton dierlijke bijproducten (cat. 1-, 2- en 3-materiaal) | klasse 3 | Verandering

15000 ton

48.1.1.1°b)

in hoeveelheden gelijk aan of groter dan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 3, bij dit besluit, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2

noot: hogedrempelinrichting | De uitbreiding met de opslag van 15.000 ton IMDG-goederen. | klasse 1 | Verandering

15000 ton

48.1.2.

opslagplaatsen voor andere goederen dan IMDG-goederen | De uitbreiding met de opslag van 15.000 ton andere dan IMDG-goederen. | klasse 3 | Verandering

15000 ton

 

Volgende rubrieken zijn ongewijzigd:

1.2. | De opslag van 500 ton pek, teer, bitumen en afgeleiden daarvan in tankwagens en tankcontainers | 500000 kg

2.1.1.a)2° | De opslag van 500 ton niet-gevaarlijke afvalstoffen in tankcontainers en tankwagens | 500 ton

2.1.1.b) | De opslag van 50 ton gevaarlijke afvalstoffen in tankcontainers en tankwagens | 50 ton

2.2.4.1° | De op- en overslag van 1.000 ton dierlijke bijproducten (cat. 1-, 2- en 3-materiaal) | 1000 ton

6.5.1° | Een brandstofverdeelinstallatie met 1 verdeelslang | 1 verdeelslang

7.1.3° | Het fysisch mengen van producten met een jaarcapaciteit van 40.000 ton/jaar | 40000 ton/jaar

16.3.2°a) | 2 compressoren (2 x 7,5 kW) en 3 warmtepompen van resp. 2 x 2 kW en 1 x 1 kW | 20 kW

17.1.2.1.2° | De opslag van 2.400 liter stikstof in glasflessenbatterijen. | 2400 liter

17.2.2. | Hoge drempel Seveso-inrichting met de opslag/aanwezigheid van maximaal:

- 11.800 ton E1 producten

- 11.800 ton E2 producten

- 60 ton P8 producten

- 8,3 ton aardolieproducten | 0 /

17.3.2.1.1.1°b) | De opslag van 8,3 ton diesel in een bovengrondse tank van 10.000 I en van 4,2 ton stookolie in een bovengrondse houder van 5.000 I | 12,5 ton

17.3.3.3° | De opslag van 60 ton oxiderende stoffen in containers | 60 ton

17.3.8.3° | De opslag van 11.800 ton stoffen die gevaarlijk zijn voor het aquatisch milieu in containers. | 11800 ton

24.4. | Labo voor interne controle waar geen afvalwater, eigen aan de laboratoriumtechnieken, gegenereerd wordt | 1 labo

39.1.3° | 2 stoomketels met een waterinhoud van 2 x 8.250 liter | 16500 liter

43.1.3° | 3 stookinstallaties met een thermisch ingangsvermogen van 2 x 2.604 kWth en 1 x 380 kWth (totaal 5.588 kWth) | 5588 kW

 

Volgende rubrieken zijn niet meer van toepassing:

3.6.3.2° | Het lozen van maximaal 30 m3/uur — 720 m3/dag - 41.700 m3/jaar bedrijfsafvalwater (bemalingswater fase 2) via een waterzuiveringsinstallatie in een oppervlaktewater (kanaal Gent-Terneuzen) | 30 m³/uur

12.2.1° | 2 tranformatoren met een individueel nominaal vermogen van 250 kVA en 630 kVA | 880 KVA

12.3.2° | Batterijladers met een totale drijfkracht van 42 kW | 42 kW

53.2.2.b).1 | Een bronbemaling voor de aanleg van bedrijfsterrein (fase 2) met een maximaal debiet van

41.700 m3/jaar | 41700 m³/jaar

 

2.       HISTORIEK

Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

 

Omgevingsvergunningen

* Op 24/01/2019 werd door de deputatie een vergunning voorwaardelijk afgeleverd voor het exploiteren van een inrichting voor het transporteren en de open overslag van vloeibare producten + bouwen van een nieuwbouw bedrijfsgebouw. (OMV_2018021381)

* Op 28/11/2019 werd door de deputatie een vergunning voorwaardelijk afgeleverd voor het wijzigen van een lozingsnorm opgelegd aan een inrichting voor de op- en overslag van vloeibare producten bij een transportbedrijf. (OMV_2019097335)

* Op 30/06/2022 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag bij een transportbedrijf (iioa + sh) + bijstelling (OMV_2021140119).

 

Stedenbouwkundige vergunningen

* Op 24/11/1975 werd een vergunning afgeleverd voor het slopen van 9 vervallen woonhuizen binnen het complex. (KW K-65-75)

* Op 03/10/1996 werd een vergunning afgeleverd voor het verbouwen van een bedrijfsgebouw en het plaatsen van een tank. (1996/90067)

* Op 02/09/1999 werd een vergunning afgeleverd voor plaatsen van 2 tanks, regularisatie 2 tanks en voorzien van een inkuiping. (1999/40038)

* Op 19/10/2000 werd een vergunning afgeleverd voor oprichting van een stoomketellokaal, de afbraak van bestaand stoomketellokaal, afbraak stockageruimt. (2000/40125)

* Op 18/01/2001 werd een vergunning afgeleverd voor rooiing van 3 bomen binnen de voorbehouden zone van 10 meter van een aardgasvervoerinstallatie. (2000/40345)

* Op 21/02/2002 werd een vergunning afgeleverd voor de oprichting van een drukreduceerstation voor stikstof. (2001/40269)

* Op 14/11/2002 werd een vergunning afgeleverd voor de regularisatie van een open opslagplaats voor gasflessen. (2002/40245)

* Op 25/09/2003 werd een vergunning afgeleverd voor de inkuiping van het laurish tankpark  en het bouwen van opstaande randen. (2003/40173)

* Op 01/04/2004 werd een vergunning afgeleverd voor de uitbreiding van een leidingbrug, de afbraak van tank nr. #5670 en tank nr. #5671. (2004/40023)

* Op 04/05/2005 werd een vergunning afgeleverd voor de afbraak van een stockage smeltoven. (2005/40007)

* Op 27/11/2008 werd een vergunning afgeleverd voor de afbraak van tanks nr. 5513 en 5514, het plaatsen van nieuwe tanks nr.5513 en 5514, de afbraak van een smeltoven en de afbraak van tanks nr. 5570 en 5571 (vettanks). (2008/40344)

* Op 29/10/2009 werd een vergunning afgeleverd voor de afbraak van vier tanks (5511, 5512, 5515, 5516), het plaatsen van vier nieuwe tanks (5511, 5512, 5515, 5516). (2009/40351)

* Op 10/05/2012 werd een vergunning afgeleverd voor het slopen van een silo en het plaatsen van een nieuwe silo bleekaarde. (2012/40062)

* Op 06/02/2014 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een nieuwe tank #5597. (2013/40323)

* Op 25/09/2014 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van tanks #5521, #5522, #5523, #5524 en het plaatsen van een nieuwe leidingbrug. (2014/40208)

* Op 30/10/2014 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een nieuwe tank 5517. (2014/40283)

 

BEOORDELING AANVRAAG

 

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.

 

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

 

Het bouwperceel ligt in het gewestelijk RUP 'Afbakening Zeehavengebied Gent - Inrichting R4-Oost En R4-West' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 15 juli 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.

 

Het project ligt in gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 28 oktober 1998).

Dit gebied is uitsluitend bestemd voor zeehaven- en watergebonden bedrijven, distributiebedrijven, logistieke bedrijven en opslag- en overslaginrichtingen evenals toeleveringsbedrijven en synergiebedrijven van de watergebonden bedrijven en de bestaande gevestigde productiebedrijven. In dit gebied worden ook de volgende dienstverlenende bedrijven toegelaten, voor zover zij complementair zijn met de voornoemde bedrijven: bankagentschappen, benzinestations en collectieve restaurants ten behoeve van de in de zone gevestigde bedrijven.

Er wordt een bufferzone aangelegd aan de grens met de omliggende gebieden. In deze bufferzone worden geen handelingen en werken toegelaten die afbreuk doen aan de bufferfunctie, of aan de bestemming en/of de ruimtelijke kwaliteiten van het aangrenzend gebied. Het gebied en de bufferzone die het omvat, kunnen slechts worden gerealiseerd en beheerd door de overheid.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

4.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.

 

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023) Zie waterparagraaf.

 

4.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gewestweg.

 

4.5.   Archeologienota

Op 18/12/2018 werd reeds een archeologienota ingediend dat bekrachtigd werd op 3 januari 2019 door Agentschap Onroerend Erfgoed, gekend onder ID 9644. Deze archeologienota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

 

5.       WATERPARAGRAAF

De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:

 

Het betreft het bouwen van een nieuw tankpark van 6 tanks, betonverharding rondom het nieuwe tankpark en de bouw van een piperack tussen terrein van Miervelde en van Fuji Oil.

 

Hemelwater

 

Toetsing gewestelijke verordening (GSV) en algemeen bouwreglement stad Gent (ABR) inzake hemelwater

 

Het hemelwater dat op een deel van de verharde oppervlaktes valt is potentieel vervuild en dient conform het Vlarem aanzien te worden als afvalwater

- nieuw tankpark 2 : 2335 m²

- laadplaats 2 bij tankpark 2 + sokkel: 226,10 m²

- laadplaats 1 bij tankpark 2: 369,23 m²

- laadplaats bij tankpark 1: 238 m²

 

Het hemelwater dat terecht komt op de nieuwe laadplaatsen en dat zich binnen de inkuiping van het nieuwe tankpark 2 bevindt wordt aangesloten op het bestaande bedrijfsafvalwatercircuit. Het hemelwater loopt af naar de decanteerput (85 m³). De overloop van dit decanteerbekken komt terecht in twee citernes van elk 20 m³. Deze citernes worden periodiek geledigd en afgevoerd naar de waterzuiveringsinstallatie van de site tankcleaning te Rieme van Transport Mervielde.

 

Overige delen van de verharde oppervlaktes die als regenwater gebufferd worden

- nieuwe betonverharding, excl. opslagzones/laadplaatsen: 2.930 m²

- nieuwe dakoppervlakte afdak pompen: 140 m²

- nieuwe dakoppervlakte LS-cabine: 18 m²

 

Het hemelwater dat terecht komt op de verharde wegenis wordt naar de ondergrondse (betonnen) bufferbuis afgeleid. Ter hoogte van de aansluiting van deze (betonnen) bufferbuis op oppervlaktewater is een koolwaterstofafscheider, uitgerust met een coalescentiefilter en een automatische afsluiter (vlotter), aanwezig. Een manuele afsluiter is voorzien tussen de KWS-afscheider en het kanaal om in geval van calamiteit de afvoer naar het kanaal af te kunnen sluiten. Na de afsluiter is er voorzien in een controleput die het mogelijk maakt om zich te kunnen vergewissen van het afgesloten zijn van de bedrijfsriolering.

 

Voor het afdak van het pomplokaal en het dak van de LS-cabine wordt een hemelwaterput voorzien van 20.000 liter. Dit hemelwater zal gebruikt worden in het pomplokaal voor het reinigen van de filters en voor een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput is aangesloten op de RWA-bufferbuizen.

 

Er wordt geen infiltratievoorziening aangelegd maar wel een nieuwe buffervoorziening, zijnde een bufferbuis met een volume van ca. 134 m³. Deze wordt aangesloten op de reeds bestaande hemelwaterafvoer binnen de bedrijfssite.

De buffervoorziening is correct gedimensioneerd volgens de GSV.

 

Er kan voldaan worden aan de GSV en ABR indien bovenstaande maatregelen worden toegepast.

 

6.       OPENBAAR ONDERZOEK

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 26 januari 2024 tot 24 februari 2024.

 

7.       OMGEVINGSTOETS

 

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is ruimtelijk en stedenbouwkundig te verantwoorden binnen de industriële context van de Kanaalzone. Deze aanvraag tot omgevingsvergunning geeft geen aanleiding tot stedenbouwkundige bezwaren. Het betreft werken met een beperkte ruimtelijke impact die worden uitgevoerd aansluitend op gevormde industriële kavels met een vergelijkbare industriële aanleg. De gebouwen en aanleg zijn qua uitvoering en materiaalgebruik vergelijkbaar aan de omgeving, en ruimtelijk en stedenbouwkundig te verantwoorden binnen het industriële landschap van de Gentse zeehaven.

 

MOBILITEIT

Het project omvat wat stedenbouwkundige handelingen betreft het bouwen van een nieuw tankpark van 6 tanks, betonverharding rondom het nieuwe tankpark en de bouw van een piperack tussen terrein van Miervelde en van Fuji Oil.

Wat mobiliteit betreft worden er 8 nieuwe stalplaatsen voor bedrijfsvoertuigen voorzien: 3 ter hoogte van de nieuwe losplaats, 4 ter hoogte van de nieuwe laadplaats (ten noordwesten van het nieuwe tankpark) en 1 ter hoogte van de nieuwe stalplaats (ten noordoosten van het nieuwe tankpark).

In de toekomst zal er net ten westen van de bedrijfssite de nieuw aan te leggen havenweg worden voorzien. De bestaande ontsluiting in het zuiden van de site kan echter behouden blijven.

In totaal zijn er op de site al 53 parkeerplaatsen voor opleggers aanwezig.

De site is zeer goed ontsloten voor gemotoriseerd verkeer met vlakbij de R4 en de E34. De site zal in de toekomst ook voor fietsverkeer beter ontsloten worden dankzij de nieuw aan te leggen havenweg met afgescheiden fietspad.

Het totaal aantal bijkomende transportbewegingen ten gevolge van voorliggende aanvraag wordt ingeschat op maximum 30 à 40 transportbewegingen per dag (enkel overdag: 7 tot 19u). In een voorgaande aanvraag voor de uitbreiding van de site fase 2 (OMV 2021140119) is uitgegaan van gemiddeld 280 transportbewegingen per dag. Gelet op de ligging van het bedrijf in het havengebied en vlakbij het hogere weggennet, de omvang van de bijkomende transportactiviteiten en de extra stalplaatsen kunnen we akkoord gaan dat de impact hiervan eerder beperkt zal zijn. Het is hierbij wel belangrijk dat al het parkeren, en alle vrachtwagenbewegingen inclusief het wachten, laden en lossen en manoeuvreren op eigen terrein dient te gebeuren. De openbare weg mag hier niet door gehinderd worden. Voor het wachten dient er qua voorzieningen minimaal toegang tot sanitair aanwezig te zijn.

We hebben geen informatie of door dit project bijkomende medewerkers zullen tewerk gesteld worden maar afgaande op de aangevraagde activiteiten lijkt het alsof het voornamelijk om extra vrachtbewegingen zal gaan. Indien dit wel het geval zou zijn, dient er bekeken te worden of het noodzakelijk is om het aantal fiets-en autoparkeerplaatsen eventueel uit te breiden.

 

Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten

Er worden geen opmerkingen gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.

 

CONCLUSIE

De gevraagde omgevingsvergunning is mits voorwaarden stedenbouwkundig en planologisch verenigbaar met de onmiddellijke omgeving, bijgevolg is het verslag voorwaardelijk gunstig.

 

Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.

 

De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

Niet van toepassing.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen brengt voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het veranderen van een inrichting voor de op- en overslag van al dan niet gevaarlijke producten bij een transportbedrijf van MERVIELDE VASTGOED EN INVESTERINGEN nv en Transport Mervielde nv, gelegen te Kuhlmannkaai 1 en Kuhlmannlaan 36, 9042 Gent.


Artikel 2

Verzoekt de deputatie om volgende voorwaarden voor de geplande werken op te nemen:

Vrachtwagens

Al het parkeren, en alle vrachtwagenbewegingen inclusief het wachten, laden en lossen en manoeuvreren dient op eigen terrein te gebeuren.

 

Artikel 3

Er worden geen aandachtspunten meegegeven.