Terug
Gepubliceerd op 08/03/2024

2024_CBS_02243 - OMV_2024009938 K - aanvraag omgevingsvergunning voor het plaatsen van nieuwe publiciteitsinrichtingen - zonder openbaar onderzoek - Driesstraat en Lededries, 9050 Gent - Weigering

college van burgemeester en schepenen
do 07/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 07/03/2024 - 09:34
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02243 - OMV_2024009938 K - aanvraag omgevingsvergunning voor het plaatsen van nieuwe publiciteitsinrichtingen - zonder openbaar onderzoek - Driesstraat en Lededries, 9050 Gent - Weigering 2024_CBS_02243 - OMV_2024009938 K - aanvraag omgevingsvergunning voor het plaatsen van nieuwe publiciteitsinrichtingen - zonder openbaar onderzoek - Driesstraat en Lededries, 9050 Gent - Weigering

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 15.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen weigert de aanvraag.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

Delhaize Le Lion/De Leeuw NV met als contactadres Brusselsesteenweg 347, 1730 Asse heeft een aanvraag (OMV_2024009938) ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 24 januari 2024.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen handelt over:

Onderwerp: het plaatsen van nieuwe publiciteitsinrichtingen

• Adres: Driesstraat 96 en Lededries 61, 9050 Gent

Kadastrale gegevens: afdeling 20 sectie A nrs. 145M3, 150D2 en 154F

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 30 januari 2024.

De aanvraag volgde de vereenvoudigde procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 27 februari 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

Het pand van de aanvraag, Delhaize, is gelegen langsheen de Brusselsesteenweg, Lededries en de Driesstraat in Ledeberg. De omgeving langsheen de Brusselsesteenweg wordt gekenmerkt door diverse functies: wonen, handel, reca,.. In de twee andere straten wordt de omgeving gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing met grondgebonden eengezinswoningen.

 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

Voorliggende aanvraag betreft het vernieuwen en uitbreiden van publiciteit voor de Delhaize. Het vernieuwen van de publiciteit is het gevolg van een logoverandering.

 

Kenteken 01 – totem langsheen de Brusselsesteenweg

Deze totem is bestaand. Het wijst aan waar de parking gelegen en geeft het logo weer. De totem in de nieuwe toestand zal een hoogte hebben van 8,0m. Op 5,50m hoogte wordt de publiciteit bevestigd. Het lichtgevend bord heeft een hoogte van 2,50m, een breedte van 2,0m en een dikte van 20cm. De totem zal de rooilijn overschrijden met 1,50m.

 

Kenteken 02 – logo op de gevel zijde Brusselsesteenweg

Betreft de vervanging van bestaande publiciteitsinrichting. De lichtbak wordt vernieuwd en voorzien van het nieuwe logo. De lichtbak wordt met dezelfde afmetingen teruggeplaatst. 2mx2m en een dikte van 6cm. De publiciteit wordt inwendig verlicht.

 

Kenteken 03 – Naam winkel op de gevel zijde Driesstraat

Dit betreft een nieuwe publiciteitsinrichting. De naam van de winkel ‘Delhaize Open 7/7’ wordt in doosletters voorzien. Het gaat om een inrichting van 8,3m op 1,60m. De letters worden aangelicht met 2 spots.

 

Kenteken 04 – logo op gevel zijde Driesstraat

Op deze plaats is een bestaande lichtbak met het logo van Delhaize. Dit wordt aangepast. Over een oppervlakte van 15,32m²  (5,76mx2,66m) wordt de gevel rood geschilderd. Binnen deze rode contour wordt een lichtbak voorzien in de vorm van de leeuw van de Delhaize. Deze meet 2,15m op 1,77m . De lichtbak van de leeuw wordt inwendig verlicht. De dikte van de lichtbak bedraagt 6cm.

 

Kenteken 05 – totem zijde Lededries

Deze totem is bestaand. Het wijst aan waar de parking gelegen en geeft het logo weer. De totem in de nieuwe toestand zal een hoogte hebben van 7,30m. Op 5,00m hoogte wordt de publiciteit bevestigd. Het lichtgevend bord heeft een hoogte van 2,30m, een breedte van 1,40m. De totem zal de rooilijn overschrijden met 40cm.

Alle publiciteit zal enkel licht geven tijdens de openingsuren van de winkel. Tussen 21u en 8u ’s morgens gaat de publiciteitsverlichting uit.

2.       HISTORIEK

Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

Omgevingsvergunningen

* Op 19/03/2020 werd een aktename afgeleverd voor het verder exploiteren en het veranderen (door wijziging) van een bestaande supermarkt - regularisatie (OMV_2020015121).

* Op 13/10/2023 werd een melding wegens ongegrond/niet rechtsgeldig niet afgeleverd voor de exploitatie van een supermarkt (delhaize ledeberg) (OMV_2023135856).

* Op 20/12/2023 werd een melding wegens ongegrond/niet rechtsgeldig niet afgeleverd voor het veranderen (door wijziging) van de exploitatie van een supermarkt (delhaize ledeberg) (OMV_2023166765).

 

Stedenbouwkundige vergunningen

* Op 28/02/1963 werd een vergunning afgeleverd voor het herbouwen v/e stalling in de oorspronkelijke toestand, zonder wijziging. (1963 LE 2804)

* Op 28/01/1964 werd een vergunning afgeleverd voor de veranderingswerken aan  de voorgevel. (1964 LE 2941)

* Op 08/06/1964 werd een weigering afgeleverd voor het verbouwen van het gelijkvloers van 3 woningen tot een benzinestation.. (1964 LE 3038)

* Op 16/12/1969 werd een vergunning afgeleverd voor het verbouwen van een woonhuis tot autotoonzaal. (1969 LE 3890)

* Op 18/02/1975 werd een vergunning afgeleverd voor het verbouwen van een woning. (1975 LE 4681)

* Op 15/10/1979 werd een vergunning afgeleverd voor het slopen van een opslagruimte. (KW B-10-79 (5051LE))

* Op 15/10/1979 werd een vergunning afgeleverd voor slopen van 8 krotwoningen tot aanleg parking en bouwen van een winkelruimte. (Litt. C-7-78 (5044 LE))

* Op 16/03/1981 werd een weigering afgeleverd voor slopen van een oude textielfabriek en het bouwen van een handelszaak. (Litt. C-10-80 (1980/5191))

* Op 21/12/1981 werd een vergunning afgeleverd voor het bouwen van een handelszaak na slopen van woning (regularisatie). (1981/999 (5232 LE))

* Op 04/01/1982 werd een vergunning afgeleverd voor het bouwen van een handelszaak. (1981/1014 (5230 LE))

* Op 13/09/1982 werd een weigering afgeleverd voor het plaatsen van 5 reclamepanelen : 2 panelen op het dak : 1 paneel de in -en uitrit. (1982/1504 (5329LE))

* Op 20/09/1984 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een frituurwagen. (1984/498)

* Op 13/02/1986 werd een vergunning afgeleverd voor het bouwen van een supermarkt met dakparking. (1984/966)

* Op 20/06/1989 werd een vergunning afgeleverd voor verbouwen van de supermarkt. (1989/194)

* Op 19/11/1998 werd een vergunning afgeleverd voor slopen van 5 eengezinswoningen en het uitbreiden van een grootwarenhuis met een parkeergebouw. (1998/20096)

* Op 20/01/2000 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een schotelantenne. (1999/20285)

* Op 27/11/2003 werd een weigering afgeleverd voor de verbouwing en de uitbreiding van een winkel. (2003/20061)

* Op 15/12/2005 werd een vergunning afgeleverd voor de verbouwing en uitbreiding van een bestaande supermarkt. (2005/20182)

* Op 30/11/2006 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen en vervangen van kentekens. (2006/20207)

* Op 06/09/2007 werd een weigering afgeleverd voor het verbouwen en uitbreiden van een bestaande supermarkt. (2007/20158)

* Op 22/05/2008 werd een vergunning afgeleverd voor het verbouwen en uitbreiden van een bestaande supermarkt. (2008/20105)

* Op 12/12/2013 werd een vergunning afgeleverd voor de plaatsing van een pakketautomaat "bpack 24/7" tegen de voorgevel van de winkel delhaize. (2013/20262)

* Op 04/02/2014 werd een vergunning afgeleverd voor de inrichting van de groene sproet, een ontmoetingspleintje met spelprikkel, straatmeubilair en groenvoorziening. (2013/20245)

 

BEOORDELING AANVRAAG

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Volgend extern advies is gegeven:  

 

Ongunstig advies van Agentschap Wegen en Verkeer afgeleverd op 21 februari 2024 onder ref. AV/411/2024/00175: ONGUNSTIG ADVIES

 1. Schending direct werkende normen

Conform artikel 4.3.3. VCRO moet de vergunning worden geweigerd of moeten er voorwaarden opgelegd worden in de vergunning indien uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen de beleidsvelden waarvoor het Agentschap bevoegd is.

 

“Indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening, of indien dergelijke strijdigheid manifest reeds uit het aanvraagdossier blijkt, wordt de vergunning geweigerd of worden in de aan de vergunning verbonden voorwaarden waarborgen opgenomen met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving.”

In casu moet de vergunningsaanvraag worden geweigerd, aangezien volgende direct werkende normen geschonden worden:

 

a) Schending van het BVR van 23 mei 2023 betreffende de vaststelling van een

gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen

Zaakgebonden publiciteitsinrichtingen en publiciteitsboodschappen die voldoen aan de algemene voorwaarden, vermeld in hoofdstuk 2, kunnen worden toegelaten als al de voorwaarden, vermeld in hoofdstuk 3, vervuld zijn. Dit is echter niet het geval.

 

In overeenstemming met het artikel 10 kunnen in de volgende gevallen vrijstaande zaakgebonden publiciteitsinrichtingen worden toegelaten:

* 1° bij plaatsing in de eerste vier meter vanaf de grens met de openbare weg, als al de volgende voorwaarden zijn vervuld:

* a) de totale oppervlakte van de publiciteitsinrichtingen bedraagt maximaal vier vierkante meter per zaak en maximaal tien vierkante meter per gebouwencomplex;

* b) de publiciteitsinrichting wordt niet in de zijtuinstrook geplaatst;

* bij plaatsing vanaf de vierde meter vanaf de grens met de openbare weg, als al de volgende voorwaarden zijn vervuld:

* a) de totale oppervlakte van de publiciteitsinrichtingen bedraagt maximaal tien vierkante meter per zaak en maximaal veertig vierkante meter per gebouwencomplex;

* b) de publiciteitsinrichting wordt niet in de zijtuinstrook geplaatst.

De aangevraagde publiciteitsinrichting wordt aanzien als een vrijstaande zaakgebonden publiciteitsinrichting.

Ze wordt geplaatst in de eerste vier meter vanaf de grens met de openbare weg.

Er wordt niet voldaan aan de specifieke voorwaarden van hoofdstuk 3 van de verordening :

* De totale oppervlakte van de publiciteitsinrichtingen bedraagt meer dan vier vierkante meter per zaak en/of bedraagt meer dan tien vierkante meter per gebouwencomplex. (indien plaatsing in de eerste vier meter). De oppervlakte van de vrijstaande publiciteitstotem bedraagt 5 m2. Er wordt slechts 4 m2 toegestaan.

Gelet op de schending van de publiciteitsverordening, kan het aangevraagde niet worden vergund.

 

b) Schending van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (wegcode)

Artikel 80.2 stelt dat het verboden is op de openbare weg reclameborden, uithangborden of andere inrichtingen aan te brengen die de bestuurders verblinden, die hen in dwaling brengen, die, zij het ook maar gedeeltelijk, verkeersborden voorstellen of nabootsen, die van verre met deze verkeersborden worden verward, of die op enige andere wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen.

Het is verboden een luminositeit met een rode of groene tint te geven aan alle reclameborden, uithangborden of inrichtingen die zich, binnen een afstand van 75 meter van een verkeerslicht, op minder dan 7 meter boven de grond bevinden.

De vergunningsaanvraag is strijdig met de bepalingen van het besluit gelet op volgende redenen: de verlichte publiciteit op de vrijstaande publiciteitstotem bevindt zich op een hoogte van 5,50 meter boven de grond.

 

c) Schending van het Besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2002  betreffende het toekennen van vergunningen, het vaststellen en innen van  retributies voor het private gebruik van het openbaar domein van de wegen, de waterwegen en hun aanhorigheden, de zeewering en de dijken

Art. 2 van dit besluit bepaalt dat voor ingebruiknemingen van het domeingoed vooraf een domeinvergunning verkregen moet worden van de domeinbeheerder. De aangevraagde constructie bevindt zich op het openbare domein van de gewestweg. Dit is niet toegelaten zonder een domeinvergunning ervoor te bekomen van het Agentschap. Er werd nog geen vergunning aangevraagd / verkregen voor de ingebruikneming van het openbaar domein.

De publiciteit van de vrijstaande publiciteitstotem komt over het openbaar domein. De uitstek van de publiciteitstotem mag zich niet boven openbaar domein bevinden.

 

Dergelijke domeinvergunning kan ook niet toegestaan worden omdat het gevraagde niet verenigbaar is met het beleid inzake het beheer van het domeingoed zodat het Agentschap Wegen en Verkeer de domeinvergunning zou moeten weigeren. Ook de omgevingsvergunning moet dus geweigerd worden.

 

Besluit:

Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer ONGUNSTIG betreffende voorliggende aanvraag. Om deze reden dient de aanvraag te worden geweigerd.

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

Het project ligt in woongebied volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening grootstedelijk gebied Gent' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 16 december 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.

De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

4.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.

 

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)

Zie waterparagraaf.

 

Gewestelijke verordening voetgangersverkeer

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

 

Gewestelijke verordening publiciteit

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 houdende vaststelling van gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake publiciteit.

 

Het ontwerp is niet in overeenstemming met deze verordening.

 

Zaakgebonden publiciteitsinrichtingen en publiciteitsboodschappen die voldoen aan de algemene voorwaarden, vermeld in hoofdstuk 2, kunnen worden toegelaten als al de voorwaarden, vermeld in hoofdstuk 3, vervuld zijn. Dit is echter niet het geval.

 

In overeenstemming met het artikel 10 kunnen in de volgende gevallen vrijstaande zaakgebonden publiciteitsinrichtingen worden toegelaten:

* 1° bij plaatsing in de eerste vier meter vanaf de grens met de openbare weg, als al de volgende voorwaarden zijn vervuld:

* a) de totale oppervlakte van de publiciteitsinrichtingen bedraagt maximaal vier vierkante meter per zaak en maximaal tien vierkante meter per gebouwencomplex;

* b) de publiciteitsinrichting wordt niet in de zijtuinstrook geplaatst;

 

Toetsing: De 2 totems worden beschouwd als een vrijstaande zaakgebonden publiciteitsinrichting. Ze worden beiden geplaatst in de eerste vier meter vanaf de grens met de openbare weg.

Er wordt niet voldaan aan de specifieke voorwaarden van hoofdstuk 3 van de verordening :

* De totale oppervlakte van beide totems samen bedraagt meer dan vier vierkante meter per zaak en/of bedraagt meer dan tien vierkante meter per gebouwencomplex. (indien plaatsing in de eerste vier meter). De oppervlakte van de vrijstaande publiciteitstotem bedraagt 8,2m². Conform de publiciteitsverordening wordt slechts 4m² toegestaan.

Gelet op de schending van de publiciteitsverordening, kan het aangevraagde niet worden vergund.

4.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg en gewestweg.

5.       WATERPARAGRAAF

5.1. Ligging project

Het project ligt in een afstroomgebied in beheer van De Vlaamse Waterweg nv - Afd Regio West en in een afstroomgebied in beheer van Stad Gent. Het project ligt niet in de nabije omgeving van de waterloop.

Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:

- niet gelegen in een overstromingsgevoelig gebied voor zeeoverstroming.

- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).

- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal).

- niet gelegen in een signaalgebied.

 

Het perceel is gedeeltelijk bebouwd en gedeeltelijk verhard.

 

5.2. Verenigbaarheid van het project met het watersysteem

Droogte

Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater getoetst.

De voorliggende aanvraag wijzigt noch de bebouwde noch de verharde oppervlakte. Het terrein ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied. Bijgevolg kan door het uitvoeren van de aangevraagde werken of handelingen geen schadelijk effect voor de waterhuishouding ontstaan.

 

Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

 

Overstromingen

Het projectgebied is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig. Er wordt geen effect op het overstromingsregime verwacht.

 

Waterkwaliteit

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

 

5.3. Conclusie

Er kan besloten worden dat voorliggende aanvraag de watertoets doorstaat.

6.       PROJECT-M.E.R.-SCREENING

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 (MER-besluit) en heeft geen betrekking op een activiteit die voorkomt op de lijst van bijlage III bij dit besluit. De opmaak van een milieueffectrapport of project-m.e.r.-screening is voor voorliggend project dan ook niet vereist.

7.       BEKENDMAKING

De aanvraag volgt de vereenvoudigde procedure en moest dus niet aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.

8.       OMGEVINGSTOETS

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Voorliggende aanvraag betreft het vernieuwen en uitbreiden van publiciteit voor de Delhaize voor in totaal 5 kentekens. Het vernieuwen van de publiciteit is het gevolg van een logoverandering.

Delhaize betreft een hoekpand, gelegen aan de straten Brusselsesteenweg, Lededries en Driesstraat. Het is aanneembaar dat er zichtbaarheid gewenst is via alle 3 de straten. In het voorliggende voorstel wordt er wel teveel publiciteit voorzien. Vanuit verschillende standpunten kan er rechtstreeks zicht genomen worden tot 3 à 4 publiciteitsinrichtingen vanuit een oogopslag. Dit duidt erop dat er een overdaad is aan publiciteit. Te veel publiciteit zorgt voor een verrommeling van het landschap en een verrommeling van het straatbeeld. De publiciteit zal te overheersend aanwezig zijn, dit is ruimtelijk niet gewenst.

 

Dit wordt ook bevestigd vanwege het feit dat de aanvraag in strijd is met de gewestelijke verordening inzake publiciteit. Conform de verordening kan slechts 4m² vrijstaande, zaakgebonden publiciteit worden toegestaan. In voorliggende aanvraag betreft de vrijstaande publiciteit 8,2m², wat meer dan het dubbele is (som van beide totems).

In totaal wordt ongeveer 30m² zaakgebonden publiciteit aangevraagd, dit is te veel in dergelijk dens, stedelijk gebied. Op de foto’s is ook zichtbaar dat er zaakgebonden publiciteit aanwezig is op de ramen. Deze werd niet meegetekend op de plannen.

 

Omwille van bovenstaande redenen, zal de aangevraagde publiciteit te overheersend zijn. Bijgevolg dient de aanvraag te worden geweigerd.

 

Omdat het moeilijk in te schatten is welke publiciteitsinrichtingen meer of minder belangrijk zijn voor de zaak, kan dit niet via voorwaarden opgelost worden.

In een nieuwe aanvraag moet ook de zaakgebonden publiciteit op de ramen meegenomen worden op de plannen. Er moet gezocht worden naar een voorstel met minder publiciteit. Waarbij de publiciteit beperkt wordt tot 1 opschrift of totem per gevel.

 

CONCLUSIE

Ongunstig stedenbouwkundig advies omwille van strijdigheid met de nieuwe gewestelijke verordening inzake publiciteit en strijdig met de goede ruimtelijke ordening.

 

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet over de ingediende omgevingsvergunningsaanvraag een beslissing nemen.

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

 

Bekendmaking
De beslissing wordt bekendgemaakt conform Titel 3, Hoofdstuk 9, Afdeling 3 van het Omgevingsvergunningsbesluit.

Beroepsmogelijkheden – uittreksel uit het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Artikel 52. De Vlaamse Regering is bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van de deputatie in eerste administratieve aanleg.

De deputatie is voor haar ambtsgebied bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van het college van burgemeester en schepenen in eerste administratieve aanleg.

Artikel 53. Het beroep kan worden ingesteld door:
1° de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant;
2° het betrokken publiek;
3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde als de adviesinstantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
5° de leidend ambtenaar van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde;
6° de leidend ambtenaar van het Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde.

Artikel 54. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

Artikel 55. Het beroep schorst de uitvoering van de bestreden beslissing tot de dag na de datum van de betekening van de beslissing in laatste administratieve aanleg.

In afwijking van het eerste lid werkt het beroep niet schorsend ten aanzien van:
1° de vergunning voor de verdere exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit waarvoor ten minste twaalf maanden voor de einddatum van de omgevingsvergunning een vergunningsaanvraag is ingediend;
2° de vergunning voor de exploitatie na een proefperiode als vermeld in artikel 69;
3° de vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit die vergunningsplichtig is geworden door aanvulling of wijziging van de indelingslijst.

Artikel 56. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending ingesteld bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52.

Degene die het beroep instelt, bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig en per beveiligde zending een afschrift van het beroepschrift aan:
1° de vergunningsaanvrager behalve als hij zelf het beroep instelt;
2° de deputatie als die in eerste administratieve aanleg de beslissing heeft genomen;
3° het college van burgemeester en schepenen behalve als het zelf het beroep instelt.

De Vlaamse Regering bepaalt de bewijsstukken die bij het beroep moeten worden gevoegd opdat het op ontvankelijke wijze wordt ingesteld.

Artikel 57. De bevoegde overheid, vermeld in artikel 52, of de door haar gemachtigde ambtenaar onderzoekt het beroep op zijn ontvankelijkheid en volledigheid.

Als niet alle stukken als vermeld in artikel 56, derde lid, bij het beroep zijn gevoegd, kan de bevoegde overheid of de door haar gemachtigde ambtenaar de beroepsindiener per beveiligde zending vragen om binnen een termijn van veertien dagen die ingaat de dag na de verzending van het vervolledigingsverzoek, de ontbrekende gegevens of documenten aan het beroep toe te voegen.

Als de beroepsindiener nalaat de ontbrekende gegevens of documenten binnen de termijn, vermeld in het tweede lid, aan het beroep toe te voegen, wordt het beroep als onvolledig beschouwd.

Beroepsmogelijkheden – regeling van het besluit van de Vlaamse Regering decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Het beroepschrift bevat op straffe van onontvankelijkheid:
1° de naam, de hoedanigheid en het adres van de beroepsindiener;
2° de identificatie van de bestreden beslissing en van het onroerend goed, de inrichting of exploitatie die het voorwerp uitmaakt van die beslissing;
3° als het beroep wordt ingesteld door een lid van het betrokken publiek:
een omschrijving van de gevolgen die hij ingevolge de bestreden beslissing ondervindt of waarschijnlijk ondervindt;
b) het belang dat hij heeft bij de besluitvorming over de afgifte of bijstelling van een omgevingsvergunning of van vergunningsvoorwaarden;
4° de redenen waarom het beroep wordt ingesteld.

Het beroepsdossier bevat de volgende bewijsstukken:
1° in voorkomend geval, een bewijs van betaling van de dossiertaks;
2° de overtuigingsstukken die de beroepsindiener nodig acht;
3° in voorkomend geval, een inventaris van de overtuigingsstukken, vermeld in punt 2°.

Als de bewijsstukken, vermeld in het tweede lid, ontbreken, kan hieraan verholpen worden overeenkomstig artikel 57, tweede lid, van het decreet van 25 april 2014.

Het beroepsdossier wordt ingediend met een analoge of een digitale zending.

Het bevoegde bestuur kan bij de beroepsindiener, de vergunningsaanvrager of de overheid die in eerste administratieve aanleg bevoegd is, alle beschikbare informatie en documenten opvragen die nuttig zijn voor het dossier.

De beroepsindiener geeft, op straffe van verval, uitdrukkelijk in zijn beroepschrift aan of hij gehoord wil worden.

Als de vergunningsaanvrager gehoord wil worden, brengt hij het bevoegde bestuur daarvan uitdrukkelijk op de hoogte met een beveiligde zending uiterlijk vijftien dagen nadat hij een afschrift van het beroepschrift als vermeld in artikel 56 van het decreet van 25 april 2014, heeft ontvangen, op voorwaarde dat hij niet de beroepsindiener is.

Mededeling
Deze gegevens kunnen worden opgeslagen in een of meer bestanden. Die bestanden kunnen zich bevinden bij de gemeente, waar u de aanvraag hebt ingediend, bij de provincie, en ook bij de Vlaamse administratie, bevoegd voor de omgevingsvergunning. Ze worden gebruikt voor de behandeling van uw dossier. Ze kunnen ook gebruikt worden voor het opmaken van statistieken en voor wetenschappelijke doeleinden. U hebt het recht om uw gegevens in deze bestanden in te kijken en zo nodig de verbetering ervan aan te vragen.

 

 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen weigert de omgevingsvergunning voor het plaatsen van nieuwe publiciteitsinrichtingen aan Delhaize Le Lion/De Leeuw nv (O.N.:0402206045) gelegen te Driesstraat 96 en Lededries 61, 9050 Gent.