Samenstelling
Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Filip Watteeuw
Aanwezig
Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter;
Filip Watteeuw, schepen;
Sofie Bracke, schepen;
Tine Heyse, schepen;
Astrid De Bruycker, schepen;
Bram Van Braeckevelt, schepen;
Isabelle Heyndrickx, schepen;
Hafsa El-Bazioui, schepen;
Evita Willaert, schepen;
Rudy Coddens, schepen;
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur;
Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur
Verontschuldigd
Sami Souguir, schepen
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02221 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Verkortingstraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor autodelen - Vaststelling
Motivering
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
- De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
- Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
- Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
- Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?
De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummer 30 tot en met huisnummer 32 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
Waarom wordt deze beslissing genomen?
Bij collegebesluit van 26 oktober 2023 werd een voetgangersoversteekplaats aangebracht ter hoogte van blindengeleiding.
Bij collegebesluit van 13 april 2023 werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummers 12-12B tot en met huisnummer 8B gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Bij collegebesluit van 23 februari 2023 werd enerzijds een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 34 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Anderzijds werd het artikel betreffende het verkeersplateau uit het reglement verwijderd, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 13 juni 2019 werd de nieuwe signalisatie voor de heraanleg van de volledige straat ingevoerd. Centraal werd een plateau voorzien en ter hoogte van huisnummer 51 kwam een laad -en loszone.
Bij collegebesluit van 6 april 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Verkortingstraat, goedgekeurd in zitting van 26 oktober 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.
Artikel 2
Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Verkortingstraat.