Terug
Gepubliceerd op 08/03/2024

2024_CBS_02233 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Visitatiestraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 07/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 07/03/2024 - 09:31
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02233 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Visitatiestraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_02233 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Visitatiestraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is het voorzien van een verdrijvingsvlak ter hoogte van huisnummer 59 zodat de toegang tot de inrit van huisnummer 59 gevrijwaard blijft van fout geparkeerde wagens.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 30 november 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 162-168 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
  • Bij collegebesluit van 20 april 2023 werden is 2 extra oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht in de schoolomgeving van 'Basisschool Visitatie'. Verder wordt een parkeer- en stilstaanverbodsbord verplaatst zodat er een hiaat weggewerkt wordt, en wordt een ontbrekend parkeer- en stilstaanverbodsbord toegevoegd.
  • Bij collegebesluit van 30 maart 2023 werd beslist om in de Spijkstraat een fietsstraat in te voeren. Deze straat is deel van de fietsas Spijkstraat -Halvemaanstraat en Visitatiestraat en verbindt zo het noorden van Gent met station Gent Dampoort en verder het centrum. Een toplaagvernieuwing in een deel van de Spijkstraat is de uitgelezen kans om hier een volwaardige fietsstraat van te maken. De Spijkstraat en bij uitbreiding de volledige as Spijkstraat - Visitatiestraat  maakt als primaire stedelijke fietsroute deel uit van het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De Spijkstraat maakt geen deel uit van het subsidieerbare Lokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (LFF-netwerk) of Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF-netwerk), maar op de projectstuurgroep van 19 april 2023 werd het ontwerp wel goedgekeurd zodat er een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het zogenaamde Kopenhagenplan.

De Stad wenst hier een fietsstraat te maken. De as voldoet aan volgende fietsstraatcriteria:

    • Meer dan 125 fietsers per uur 
    • Geen openbare vervoersassen in de straat
    • Tussen de 250 en 300 pae (personen auto equivalent)
    • De straat ligt op het primaire stedelijke fietsroutenetwerk.

Omdat er de afgelopen jaren heel wat klachten uit de Visitatie- en Halvemaanstraat kwamen over het inhalen van fietsers door automobilisten (wat in een fietsstraat verboden is) en het niet respecteren van de snelheid besliste de Stad Gent om een aantal maatregelen in te voeren die dit euvel moeten verhelpen:

    • Ingrepen om het profiel te vernauwen: middengeleiders aanbrengen en parkeerstroken herinrichten
    • Overbreedte van de straat wegstrepen door markering
    • Parkeerkant wisselen om de snelheid lager te houden

 De fietsstraat op de as Spijkstraat, Halvemaanstraat en Visitatiestraat wordt met zonale borden gesignaleerd.

 De maatregelen komen de leesbaarheid van de fietsstraat over de volledige as ten goede.

    • De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten
    • Oversteekplaatsen voor voetgangers worden voorzien
    • Parkeermaatregelen worden genomen, nl herinrichten van parkeerstroken om het wegprofiel te vernauwen en de parkeerkant van straatzijde wisselen om de snelheid van voertuigen lager te houden (Halvemaan en Visitatiestraat)
    • Fietsparkeersignalisatie wordt voorzien

Bijkomend wordt als maatregel getroffen, het wijzigen van de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere masse een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

Het artikel over het verkeersplateau wordt verwijderd uit dit reglement omdat dit niet langer AR-plichtig is.

  • Bij collegebesluit van 24 maart 2022 wordt als nieuwe maatregel getroffen, de invoering van vierkant groen op het kruispunt met de Grondwetlaan. Als gevolg hiervan verdwijnt de OFOS. De bestaande voorrangsregeling wordt afgeschaft (in geval van het uitvallen van de verkeerslichten wordt overgegaan op de voorrang van rechts). Er wordt een klein deel vrijliggend fietspad gecreëerd middels een verdrijvingsvlak. Er geldt een afslagverbod naar de Grondwetlaan voor vrachtwagens van +3.5t, uitgezonderd gemeentelijke afvalophaling.
  • Bij collegebesluit van 10 maart 2022 werden goedgekeurd, enerzijds het op vraag van de burger voorzien van een verdrijvingsvlak om vlotter in- en uit de inrij te rijden ter hoogte van huisnummer 31. Anderzijds wordt het artikel geschrapt uit dit reglement met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten (verkeersborden F111 en F113). In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en zou de fietsstraat in de Visitatiestraat met zonale borden moeten worden gesignaleerd. Er werd geen overgangsperiode voorzien voor de steden en gemeenten om deze aanpassing door te voeren, daarom kunnen de bestaande verkeersborden met betrekking tot de fietsstraat niet meteen verwijderd en aangepast worden. Om een aanpassing te kunnen doen aan het bestaande aanvullend reglement van de Visitatiestraat is het noodzakelijk om dit artikel te verwijderen.
  • Bij collegebesluit van 18 juli 2019 werden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen en twee voor autodelen en elektrische voertuigen ingevoerd ter hoogte van het plein aan de Sint-Amanduskapel. Verder werd één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen duidelijker gesignaleerd en één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen en elektrische voertuigen omgevormd tot één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen. En de wijziging van beperkt éénrichtingsverkeer met uitzondering voor fiets, brommers A-klasse en speedpedelecs tussen het Campo-Santoplein en de parking aan de Sint-Amanduskerk conform de signalisatie op de fietsstraat.
  • Bij collegebesluit van 6 september 2018 werd beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd met uitzondering voor fiets, brommers A-klasse en speedpedelecs tussen het Campo-Santoplein en de parking aan de Sint-Amanduskerk conform de signalisatie op de fietsstraat.
  • Bij collegebesluit van 31 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van het plein aan de Sint-Amanduskapel, aan de zuid-oostelijke zijde van het plein, duidelijker gesignaleerd.
  • Bij collegebesluit van 6 september 2018 werd in het gedeelte tussen het Campo-Santoplein en de Hogeweg een fietsstraat ingevoerd. Aanvullend worden parkeerhaken aangebracht ter hoogte van huisnummers 39, 91, 114-116 om het in-en uitrijden veiliger te maken met betrekking tot de fietsers.
  • Bij collegebesluit van 14 juni 2018 werden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van het plein aan de Sint-Amanduskapel, aan de zuid-oostelijke zijde van het plein, waarvan één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen.
  • Bij collegebesluit van 14 december 2017 werd een bijkomende parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 1, aan de overzijde van de weg.
  • Bij collegebesluit van 23 november 2017 werden volgende maatregel getroffen:
    - het plaatsen van een verkeersbord C3 met onderbord M3, om de toegankelijkheid tot de doorsteek van de Antwerspesteenweg naar de Sint-Amanduskerk te verduidelijken
    - de as Grondwetlaan-Hogeweg wordt een voorrangsweg, de signalisatie op de Visitatiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Grondwetlaan en de Hogeweg ondersteunt deze maatregel
    - het invoeren van een parkeerverbod ingevoerd tijdens bepaalde uren op schooldagen ter hoogte van de schoolgebouwen
     - het schilderen van een parkeerhaak ter hoogte van huisnummer 48 om de toegang tot de inrij van de eigendom te vrijwaren
  • Bij collegebesluit van 17 november 2016, werd rekening houdend met het advies van de politie, voor de veiligheid van de schoolgaande jeugd een stilstaan -en parkeerverbod ingevoerd vanaf de Antwerpsesteenweg tot aan de overzijde van huisnummer 9; de gele belijning wordt uitgebreid van aan de versmalling ter hoogte van huisnummer 124 tot aan huisnummer 136 zodat bewoners ten allen tijde hun pand kunnen verlaten; de gele belijning ter hoogte van huisnummer 38-40 wordt verwijderd omdat er geen reden meer toe is (verouderd); op de parking voor de kerk wordt een plaats gereserveerd voor de ceremoniewagens en er wordt een plaats voor invalide personen bij gecreëerd op vraag van de kerkverantwoordelijke. Op vraag van de autodeelorganisaties komen er twee extra plaatsen bij op de parkeerzone voor de kerk.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Visitatiestraat, goedgekeurd in zitting van 30 november 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Visitatiestraat.