De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen in de Gaston Crommenlaan tegenover Bellevuestraat zijgevel nummer 2 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Bij collegebesluit van 5 januari 2023 werden volgende maatregelen getroffen in het kader van de verkeersveiligheid. Het kruispunt Gaston Crommenlaan x Bellevuestraat staat in de top 50 van de lijst “gevaarlijke punten op gemeentewegen (versie 2021)”. De ongevalsoorzaken bleken niet enkel of allemaal gelinkt te zijn aan het kruispunt, maar ook aan het wegsegment. Daarom richten de maatregelen zich op de delen van de straat waarlangs geparkeerd wordt. De voorgestelde maatregelen vanuit de problematieken zijn :
Problematiek ‘opengaande portieren en vallende fietsers’
- Maatregel : parkeerstrook afbakenen en schrikstrook voorzien over de gehele lengte van de straat tussen langsparkeerstrook en fietspaden. Zo sturen we de bestuurders zodat ze hun wagen aan de boordsteen parkeren, zo ver mogelijk van het fietspad.
Problematiek ‘te smalle fietspaden’
-Maatregel : rijweg herbelijnen naar nieuwe context. De bus van De Lijn is verdwenen uit de straat. De Zuiderpoort wordt bedient door Keolis (schuttle voertuigen). Daarom stellen we 6m met fietspaden voor waarbij we de fietspaden breder kunnen belijnen, met een randlijn aan de rijweg en de fietspad markering. Referentie voorbeeld is de belijning van de Kasteellaan. De middenmarkering wordt weggenomen om het verkeerskundig beeld van de straat meer op een zone 30-straat te laten lijken.
Problematiek ‘kruispunt Bellevue’
-Maatregel 1 : Rood markeren van het fietspad thv de kruising met de Bellevuestraat ifv attentie verhogen en conflictpresentatie van de fietser, conform de Vlaamse richtlijnen.
-Maatregel 2 : Insnoeren kruispunt ifv verlagen rijsnelheid en verhogen zichtbaarheid. De verdrijfvlakken met paaltjes bakenen de parkeerstroken in de Bellevuestraat af, verhinderen foutparkeren en geven een nieuwe bochtstralen aan het kruispunt.
-Maatregel 3 : Afstrepen parkeerplaatsen naast voetgangersoversteek ifv zichtbaarheid (-2 parkeerplaatsen). De geparkeerde wagen fungeert als obstakel om de overstekende voetganger in beeld te brengen vanop een voldoende afstand om veilig te kunnen stoppen zonder aanrijden van de voetganger.
Bij collegebesluit van 8 juli 2021 werden diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd en geen nieuwe verkeersmaatregelen getroffen.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gaston Crommenlaan, goedgekeurd in zitting van 5 januari 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.