Terug
Gepubliceerd op 08/03/2024

2024_CBS_02225 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Brusselsesteenweg - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 07/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 07/03/2024 - 09:30
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02225 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Brusselsesteenweg - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling 2024_CBS_02225 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Brusselsesteenweg - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 362 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 15 februari 2024 werd een actieplan opgenomen in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
    De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

    Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

    op 24 oktober 2023 werd hiervoor goedkeuring verkregen door Agentschap Wegen en Verkeer voor aanpassing op het kruispunt met de Posthoornstraat, de Jules de Saint-Genoisstraat en de Frederik Burvenichstraat.

  • Bij collegebesluit van 7 december 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, de wijziging van de twee noordelijke, bestaande voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen naar twee voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van de parking Arsenaal. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Op 22 januari 2024 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, district Gent voor deze verkeersmaatregelen.

  • Bij collegebesluit van 7 december 2023 werden als nieuwe maatregelen getroffen: enerzijds het inrichten van 2 parkeerplaatsen met parkeersensoren door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc ter hoogte van huisnummers 491-487 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de ‘shop & go zone’ wordt een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen worden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd. De Stad zal starten met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven.

    Anderzijds wordt het verkeersbord E9a met daarop de parkeerschijf herhaald na parkeerplaatsen met parkeersensoren.

    Op 30/06/2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, district Gent voor deze verkeersmaatregelen.

  • Bij collegebesluit van 26 oktober 2023 werden in het kader van de realisatie van de ontwikkeling Keizerspoort op de hoek Fransevaart - Brusselsesteenweg (N9) volgende verkeersmaatregelen getroffen: het signaleren van de voorrangsregeling in de Fransevaart en Doorgang der Hallegasten ten opzichte van de Brusselsesteenweg alsook een doorgangsverbod in beide richtingen komende van de Brusselsesteenweg richting Fransevaart behalve voor stadsdiensten, prioritaire voertuigen, fietsers en broimfietsers klasse A en P.

  • Bij collegebesluit van 9 maart 2023 werden er twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ter hoogte van huisnummer 8 tot en met huisnummer 10 ingericht in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats wordt gebruikt door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 30 juni 2022 werden 4 voorbehouden parkeerplaatsen ingericht voor elektrische voertuigen ter hoogte van de parking Arsenaal gezien hier twee publieke laadpalen vergund werden en geplaatst zullen worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Daarnaast worden vier voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van de parking Arsenaal in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

    Ten derde wordt een parkeerplaats voor personen met een handicap toegevoegd aan dit reglement, aangezien er 5 voorbehouden parkeerplaatsen zijn op terrein op de parking Arsenaal in plaats van 4.

    Ten vierde wordt de belijning van de parkeervakken op de parking Arsenaal toegevoegd in dit reglement. Deze belijning is reeds aanwezig op het terrein.

    Tenslotte worden ook de verdrijvingsvlakken op de parking Arsenaal toegevoegd in dit reglement. Er zijn op terrein verschillende verdrijvingsvlakken aanwezig. Er wordt 1 nieuw verdrijvingsvlak voorzien naast een parkeerplaats voor personen met een handicap, omdat deze zone te smal is om te parkeren na het verbreden van deze parkeerplaats.

    Op 16/06/2022 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen

  • Bij collegebesluit van 27 januari 2022 werd het stilstaan- en parkeerverbod (verkeersborden E3) verwijderd ter hoogte van huisnummer 749 tot 737-747 op vraag van de politie. Deze signalisatie bleek overbodig te zijn en geen functie meer te hebben, omdat het bedrijf voor wie ze destijds aangebracht waren niet meer gevestigd is op deze locatie. Op 11/01/2022 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, district Gent voor deze verkeersmaatregel.

  • Bij collegebesluit van 18 november 2021 werd beslist tot de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 712-720A en 722-722E gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Op 28 oktober 2021 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.

  • Bij collegebesluit van 15 juli 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd voor de volledige Brusselsesteenweg en werden volgende nieuwe maatregelen getroffen: (1) de snelheid tussen de Land Van Rodelaan en de grens met Melle werd teruggebracht van 70km/u naar 50km/u gezien het hier om een gebied gaat binnen de bebouwde kom met diverse niet door verkeerslichten geregelde oversteekplaatsen. Sedert 20 mei 2021 zitten bovendien alle aanliggende straten (met uitzondering van de Land Van Rodelaan) in zone 30 en vormt de verlaging op deze doorgaande as een logische schakel in het Gentse snelheidsplan. Op 22 april 2021 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel. (2)Ter hoogte van het kruispunt met de August Van Lokerenstraat, Jules de Saint Genoisstraat, Jean Jauréslaan en Vogelhoekstraat werd de uitzonderingsregel op het afslagverbod naar rechts aangepast zodat ook bromfietsen klasse A en P kunnen afslaan. Speedpedelecs en bromfietsen klasse A werden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M12 en M18, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse B werden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers. Op 7 oktober 2020 werd er van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen een positief advies ontvangen. (3) Dit besluit integreerde de aparte aanvullende reglementen telkens opgemaakt voor een onderdeel van de Brusselsesteenweg. De historiek uit de oorspronkelijke besluiten werd hier overgenomen. Meer specifiek worden de verkeersmaatregelen tussen de Keizersvest (R40) en Louis De Smetstraat uit de beslissingen van 3 oktober 2019, 1 oktober 2020 en de verkeersmaatregel van 18 maart 2021 in dit besluit gevat. Diverse verkeersmaatregelen tussen Keizersvest (R40) en de Louis De Smetstraat werden toen geregulariseerd.

  • Bij collegebesluit van 18 maart 2021 werd een Rechtsaf door Rood ingevoerd voor fietsers ter hoogte van het kruispunt Jules de Saint Genoisstraat, vanuit de Driesstraat en Frederik Burvenichstraat na overleg en akkoord met Agentschap Wegen en Verkeer. Dit op basis van de beslissing in 2020 van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, mevrouw Lydia Peeters, om rechtsaf/rechtdoor door rood te regelen door middel van verkeersborden B22/B23 en niet door middel van verkeerslichten.

  • Bij collegebesluit van 1 oktober 2020 werd de bestaande toestand geregulariseerd in het gedeelte tussen de Edward Pynaertkaai en het Keizerpark en werd de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van het Keizerpark ingesteld aangezien daar een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Op 14 september 2020 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.

  • Bij collegebesluit van 13 augustus 2020 werd de bestaande toestand geregulariseerd in het gedeelte tussen de Scheldekaai en het Keizerpark en werd als nieuwe maatregel het B1-bord en bijhorende haaietanden in klein formaat ingevoerd in de Scheldekaai opdat fietsers en de bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs, die komen uit de Scheldekaai en die de Brusselsesteenweg willen inrijden, voorrang verlenen aan het verkeer in de Brusselsesteenweg.

  • Bij collegebesluit van 3 oktober 2019 werd er een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 603 ingesteld, vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 31 oktober 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werd het stilstaan- en parkeerverbod van huisnummer 354 tot huisnummer 360 duidelijker gesignaleerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Brusselsesteenweg, goedgekeurd in zitting van 15 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gewestweg Brusselsesteenweg.