De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, betreffen, in het kader van een nieuwe toplaag in de Maria-Theresiastraat, namelijk vanaf het kruispunt met de Victor Frisstraat tot aan het kruispunt met de Wondelgemstraat:
(1) het versmallen van de rijbaan in het westelijke deel van de Maria-Theresiastraat door middel van een denkbeeldige rand waarbij het gedeelte bestemd voor parkeren meer naar het midden van de rijbaan wordt ingericht en een deel van de rijbaan wordt geschrapt. Daarbij wordt ook gewisseld van kant waardoor asverschuivingen met snelheidsremmend effect worden gecreëerd. Om deze asverschuivingen een permanent karakter te geven en tegelijkertijd de bestuurders voldoende te geleiden worden verdrijvingsvlakken toegevoegd op de koppen van de stroken voorzien voor parkeren.
(2) het verplaatsen van de fietsenstallingen voor de optimalisatie van de parkeervakken en voor de veiligheid van de overstekende voetgangers in het westelijke deel van de Maria-Theresiastraat.
(3) ter hoogte van huisnummer 20 tot en met huisnummer 24 wordt parkeren over een lengte van 13m verboden in functie van de bochtstraal van de brandweer om de steeg van de Maria-Theresiastraat te kunnen bereiken.
(4) het voorzien van een aantal anti-parkeermaatregelen zodat het foutparkeren aan oversteekplaatsen niet meer mogelijk is.
(5) het wijzigen van de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen klasse A en B verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
(6) Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 9 december 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd na het plaatsen van de signalisatieborden bij de fietsenstalling.
Bij collegebesluit van 29 april 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 40 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016. De parkeerplaats ter hoogte van huisnummer 44 wordt geschrapt, ze is ter plaatse ook nooit ingericht omdat er een fietsenstalling lag.
Bij het collegebesluit van 27 februari 2020 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 44 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij het collegebesluit van 8 maart 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en er werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.
Het advies wordt gevolgd.
Het advies wordt gevolgd.
Het advies wordt gevolgd.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Maria-Theresiastraat, goedgekeurd in zitting van 9 december 2021, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.
Stelt vast de volgende verkeersmaatregelen die ingevoerd worden, zijn het verplaatsen van de fietsenstallingen ter hoogte van huisnummer 44 en huisnummer 59 naar het begin van de parkeerstrook en van huisnummer 14-14D naar huisnummer 2-4 (einde van de parkeerstrook)