Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.
Het college van burgemeester en schepenen geeft ongunstig advies.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
Air Products NV met als contactadres Leonardo da Vincilaan 19C bus 4, 1831 Machelen en Milence Infrastructure Belgium 1 BV met als contactadres de Meeûssquare 37, 1000 Brussel hebben een aanvraag (OMV_2023166972) ingediend bij de deputatie op 18 maart 2024.
De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:
• Onderwerp: het exploiteren van een verdeelstation voor H2 en een elektrisch laadstation voor vrachtwagens (IIOA + SH)
• Adres: Smalleheerweg 29 en 31, 9041 Gent
• Kadastrale gegevens: afdeling 17 sectie B nrs. 853Y, 853X, 853C2, 853D2, 891C, 895D, 961S en 1730A
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 4 april 2024.
De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 6 juni 2024.
De aanvraag volgde de gewone procedure.
Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 26 juni 2024.
OMSCHRIJVING AANVRAAG
1. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT
De aanvraag betreft een gecombineerde omgevingsvergunningsaanvraag met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit.
Het doel van de aanvraag is het bouwen en exploiteren van een energiehub op de bedrijfssite van ‘VOLVO trucks’ aan de Smalleheerweg in Oostakker. Dit is een industriële site waar vrachtwagens geassembleerd worden. Deze grootschalige industriële site ligt net ten noorden van de Dwight Eisenhowerlaan (R4). Het terrein wordt gehuurd van Volvo Group.
Naar aanleiding van een nieuwe ingediende projectinhoudversie wordt een bijkomend advies gegeven.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De Hub bestaat uit twee onafhankelijke exploitaties met twee verschillende exploitanten op één terrein.
Het waterstofgedeelte bestaat uit een opslagtank met 5 ton H² vloeibare waterstof in cryogene toestand , de nodige compressor/pompskids en verdampers en de bovengrondse opslag van gecomprimeerd waterstof. Er is voorzien in 1 opstelplaats voor de leverende vrachtwagen en 4 opstelplaatsen onder een luifel voor verladende vrachtwagens. Het waterstofstation is vrij toegankelijk voor verladende vrachtwagens.
Het elektrisch verlaadstation bestaat uit 7 opstelplaatsen, voorzien van snelladers voor vrachtwagens onder een luifel, op een niet vrij toegankelijk deel van het terrein.
Het elektrisch gedeelte voorziet eveneens in een sanitaire unit, enkel ten behoeve van de chauffeurs tijdens de verlaadbeurten. Er wordt niet voorzien in verblijfs- of rustfaciliteiten op het terrein. Er zijn geen retail activiteiten voorzien op het terrein.
Beschrijving van de aangevraagde inrichtingen of activiteiten
Het betreft het exploiteren van een verdeelstation voor H2 en een elektrisch laadstation voor vrachtwagens.
Volgende rubrieken worden aangevraagd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA | 3 transformatoren met elk een individueel nominaal vermogen van 2.100 kVA (MI) | klasse 2 | Nieuw | 6300 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioningsinstallaties (van 5 kW tot en met 200 kW) | 1 luchtcompressor met een geïnstalleerd vermogen van 10 kW (AP) (19 compressor) 2 koelunits met een geïnstalleerd vermogen van 50 kW elk(AP) (17a en 17b refrigeration) 1 airco met een geïnstalleerd vermogen van 7 kW in de controlekamer (AP) (16 switch&control) 1 airco met een geïnstalleerd vermogen van 5 kW in het sanitair gebouw (MI) (6 sanitair unit)) | klasse 3 | Nieuw | 122 kW |
16.4.1° | inrichtingen voor het niet-huishoudelijk vullen van verplaatsbare recipiënten en voor de bevoorrading van motorvoertuigen, met: gevaarlijke gassen | 1 waterstofverdeelsinstallatie voor de bevoorrading van voertuigen (AP) | klasse 1 | Nieuw | 1 waterstof-verdeelinstal-latie |
17.1.2.2.3° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 10000 liter | bovengrondse opslagtank waterstof (AP) | klasse 1 | Nieuw | 74000 liter |
17.2.1. | inrichting waar gevaarlijke producten aanwezig zijn in hoeveelheden die gelijk zijn aan of groter zijn dan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 2, bij dit besluit - lagedrempelinrichting | opslag van 5 ton waterstof (AP) | klasse 1 | Nieuw | 5 ton |
2. HISTORIEK
De vergunningverlenende overheid staat in voor de historiek van de inrichting.
BEOORDELING AANVRAAG
3. EXTERNE ADVIEZEN
Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.
4. TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN
4.1. Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg
Het project ligt in industriegebied volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).
Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de ander industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.
Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening grootstedelijk gebied Gent' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 16 december 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.
4.2. Vergunde verkavelingen
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
4.3. Verordeningen
Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.
Het ontwerp is niet in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement, het wijkt af op volgende punten:
Artikel 2.9 – Maximale breedte van de oprit en aantal opritten buiten het zeehavengebied
Voor sites waarbij het afhandelen van het vrachtverkeer op eigen terrein of toegang met landbouwvoertuigen noodzakelijk is, kan een bredere oprit toegestaan worden. In dit geval mag de oprit maximum 12 meter breed zijn, of 2 opritten van 6 meter als er een groene tussenruimte is van minimaal 6 meter.
Op gemotiveerd verzoek van de aanvrager kan de vergunningverlenende overheid een afwijking toestaan.
Afwijking:
Er wordt een afwijking gevraagd voor het aanpassen naar de breedte van de in- en uitritten naar 7 m op openbaar domein. Dit teneinde vlot in- en uitrijden toe te laten zonder de bermen te beschadigen.
Toetsing:
Zoals besproken in het voortraject krijgen bedrijven in industriegebied krijgen op openbaar domein maximum 2 opritten met een breedte van 6m of één oprit met een breedte van 12m. De opritten op de plannen zijn veel te groot ingetekend en dienen beperkt te worden tot elk 6 meter breedte met een maximum van één inrit en één uitrit. Hierop kunnen we geen uitzonderingen toestaan. De plannen dienen in die zin aangepast te worden. Voor de aanleg van de opritten dient de bouwheer een technisch dossier in te dienen.
Gewestelijke verordening hemelwater
De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)
Zie waterparagraaf.
Gewestelijke verordening toegankelijkheid
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.
Gewestelijke verordening voetgangersverkeer
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.
4.4. Uitgeruste weg
Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gewestweg en gemeenteweg.
4.5. Archeologienota
Het dossier bevat een archeologienota (ID https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/28596 ). De archeologienota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
5. WATERPARAGRAAF
De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:
De totale horizontale dakoppervlakte van de luifels bedraagt 532,60 m². Er wordt een hemelwaterput met een volume van 53260 l geplaatst. Het water wordt gebruikt voor de toiletten in de sanitaire unit. Het hemelwater dat terecht komt op de overige constructies infiltreert op eigen terrein.
De totale oppervlaktebeton verharding op het terrein bedraagt 4717 m². Er wordt een infiltratievoorziening geplaatst met een volume van 155.680 l en een oppervlakte van 377 m².
De aanvraag is in overeenstemming met de hemelwaterverordening.
6. OPENBAAR ONDERZOEK
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 15 april 2024 tot en met 14 mei 2024.
Gedurende dit openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend.
Dit bezwaarschrift is een advies van Elia.
7. OMGEVINGSTOETS
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Naar aanleiding van een nieuwe ingediende projectinhoudversie wordt een bijkomend advies gegeven.
Het voorgaande advies vanuit de Stad Gent blijft behouden m.b.t. breedte van de opritten:
Zoals besproken in het voortraject krijgen bedrijven in industriegebied krijgen op openbaar domein maximum 2 opritten met een breedte van 6m of één oprit met een breedte van 12m. De opritten op de plannen zijn veel te groot ingetekend en dienen beperkt te worden tot elk 6 meter breedte met een maximum van één inrit en één uitrit. Hierop kunnen we geen uitzonderingen toestaan. De plannen dienen in die zin aangepast te worden. Voor de aanleg van de opritten dient de bouwheer een technisch dossier in te dienen.
CONCLUSIE
De gevraagde wijziging (zie projectinhoudversie V3, 6/6/2024) m.b.t. mobiliteit wordt ongunstig geadviseerd.
De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).
WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?
Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.
Niet van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen brengt ongunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het exploiteren van een verdeelstation voor H2 en een elektrisch laadstation voor vrachtwagens (IIOA + SH) van Air Products nv en Milence Infrastructure Belgium 1 bv, gelegen te Smalleheerweg 29 en 31, 9041 Gent.
Er worden geen aandachtspunten meegegeven.