Terug
Gepubliceerd op 05/07/2024

2024_CBS_06844 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Notenstraat - toplaagvernieuwing - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 04/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 04/07/2024 - 08:55
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter
2024_CBS_06844 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Notenstraat - toplaagvernieuwing - Vaststelling 2024_CBS_06844 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Notenstraat - toplaagvernieuwing - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden in het kader van de toplaagvernieuwing volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste het signaleren van een vaste zijde voor parkeren, wisselend van kant volgens een stramien van 75-100m conform het beleidskader snelheidsremmers waardoor asverschuivingen met snelheidsremmend effect worden gecreëerd. Hierbij worden de gele onderbroken strepen vervangen door verkeersborden E1. Om deze asverschuivingen een permanent karakter te geven en tegelijkertijd de bestuurders voldoende te geleiden worden verdrijvingsvlakken met paaltjes toegevoegd op de koppen van de stroken voorzien voor parkeren. Ten tweede wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangelegd ter hoogte van huisnummer 19, in functie van kinderen die te voet naar school gaan.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 26 november 2020 werden de onderborden aangepast bij het verkeersbord C3. De onderborden M12 Type IV werden geplaatst, zodat het voor schoolbussen en speed pedelecs mogelijk werd om tot aan de schoolpoort van basisschool De Wijze Eik te rijden. Hiervoor werd ook het verkeersbord D1 vervangen door C31b M12 Type IV met zelfde uitzondering als de opstelling C3.

  • Bij collegebesluit van 7 juli 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd. De Notenstraat is een doorlopende straat voor fietsers en voetgangers. Dit werd gesignaleerd doormiddel van het verkeersbord F45b. Aan het einde van de Notenstraat bevindt zich een parking, deze werd gesignaleerd met een F59b verkeersbord. Op de parking werden pijlmarkeringen voorzien op de grond. Om de uitgang van de parking goed zichtbaar te maken werden gele betonblokken op een parkeerplaats aan de uitrit van de parking geplaatst. Op de parking liggen twee zebrapaden en deze werden gesignaleerd met de verkeersborden F49. Deze zebrapaden werden hier ingericht om de oversteek beweging van de kinderen te concentreren op een punt. Op deze manier lopen zij niet overal over de parking.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Notenstraat, goedgekeurd in zitting van 26 november 2020, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Notenstraat.