Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

2024_CBS_01559 - Delegatie van de beslissingsbevoegdheid inzake het toekennen van een gift aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden - Rapportering 2023 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
do 22/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 22/02/2024 - 09:00
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Isabelle Heyndrickx

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01559 - Delegatie van de beslissingsbevoegdheid inzake het toekennen van een gift aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden - Rapportering 2023 - Kennisneming 2024_CBS_01559 - Delegatie van de beslissingsbevoegdheid inzake het toekennen van een gift aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden - Rapportering 2023 - Kennisneming

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Besluit van 24 maart 2022 van het college van burgemeester en schepenen houdende de delegatie bij reglement van de bevoegdheid inzake het toekennen van een gift aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden aan de algemeen directeur.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Besluit van 24 maart 2022 van het college van burgemeester en schepenen houdende de delegatie bij reglement van de bevoegdheid inzake het toekennen van een gift aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden aan de algemeen directeur, artikel 1, § 4.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2022 werd beslist de bevoegdheid inzake het toekennen van een gift aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden, onder bepaalde voorwaarden te delegeren aan de algemeen directeur. Er werd aan de algemeen directeur een mogelijkheid gelaten tot subdelegatie aan andere, door haar te bepalen, personeelsleden.

Volgende voorwaarden werden vastgesteld: 

§1. Het college van burgemeester en schepenen delegeert de bevoegdheid inzake het toekennen van een gift aan een doel doel naar aanleiding van overlijden aan de algemeen directeur.

§2. Bij het uitoefenen van deze bevoegdheid wordt rekening gehouden met volgende voorwaarden:

  1. Er is een expliciet verzoek van de nabestaanden van de overledene om, in de plaats van bloemen, een bedrag te storten aan een goed doel om op die manier  respect te betuigen aan de overledene en de ideeën waarvoor hij/zij stond. 

      2. Het door de nabestaanden gekozen goede doel behoort tot één van de volgende organisaties of rechtspersonen:

  • Een vereniging zonder winstoogmerk, stichting van openbaar nut of private stichting;
  • Een ziekenfonds of landsbond van ziekenfondsen;
  • Een gewestelijk Woningfonds of een erkende woonmaatschappij;
  • Een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
  • De federale overheid, een Gemeenschap, Gewest of lokale overheid of hun openbare instellingen;
  • Dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen voor intergemeentelijke samenwerking

    3. Het bedrag van de gift is gelijkwaardig aan het bedrag dat de Stad Gent in casu zou besteden aan de aankoop van bloemen.

    4. De gift wordt rechtstreeks overgemaakt aan het goede doel.

§3. De aan de algemeen directeur gedelegeerde bevoegdheid kan het voorwerp uitmaken van een subdelegatie aan andere door haar te bepalen personeelsleden.

§4. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen over de uitvoering van deze bevoegdheid.


De subdelegatie werd gegeven bij besluit algemeen directeur van 24 maart 2022. Daarbij werd de bevoegdheid doorgedelegeerd aan de directeur van de Dienst Protocol, en plaatsvervanger, onder de volgende voorwaarden:

§ 1. Bij het uitoefenen van deze bevoegdheid wordt rekening gehouden met de voorwaarden §2 punt 1 t.e.m. 4 zoals vermeld in het voornoemd besluit van 24 maart 2022. 

§ 2. De directeur van de Dienst Protocol, of diens plaatsvervanger, rapporteren jaarlijks aan de algemeen directeur over de uitoefening van deze bevoegdheid.

De subdelegatie trad in werking op 1 april 2022.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

In de delegatie van college naar de algemeen directeur werd een rapportering over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid voorzien.

Gedurende 2023 werden geen giften toegekend aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van het feit dat in 2023 geen giften werden toegekend aan een goed doel naar aanleiding van een overlijden.