Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

2024_CBS_01782 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Lusthoflaan - parkeermaatregel en periodieke verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 22/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 22/02/2024 - 11:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_01782 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Lusthoflaan - parkeermaatregel en periodieke verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01782 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Lusthoflaan - parkeermaatregel en periodieke verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt enerzijds de periodieke maatregel goedgekeurd, waarbij de Lusthoflaan ter hoogte van de Botestraat door middel van paaltjes jaarlijks binnen de periode van 15 januari tot en met 15 april wordt afgesloten voor het doorgaand verkeer, ten gevolge de jaarlijkse paddentrek. Het enkelrichtingsverkeer geldend tussen de Botestraat en de Olmstraat wordt dan tijdelijk opgeheven zodat alle panden bereikbaar blijven. Anderzijds wordt een parkeerverbod toegewezen aan de kant van de onpare huisnummers tussen de kruispunten met de Damstraat en de Molenwalstraat in functie van de draaicirkel van de ladderwagens van de brandweer.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 1 februari 2024 werd een wijziging goedgekeurd binnen de integrale heraanleg ten opzichte van het goedgekeurde besluit van 21 december 2023. Om technische redenen is het plaatsen van een laadpaal zoals oorspronkelijk bedoeld, niet mogelijk. Het artikel betreffende de twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van het kruispunt met de Botestraat wordt bij deze verwijderd uit het aanvullend reglement.
  • Bij collegebesluit van 21 december 2023 werden de maatregel in het kader van een integrale heraanleg van de Lusthoflaan, tussen de Botestraat en de Damstraat goedgekeurd. De nieuwe maatregelen ten opzichte van de huidige toestand, is enerzijds de invoer van het statuut woonerf tussen de Botestraat en de Amandelboomstraat, en anderzijds de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van het kruispunt met de Botestraat, gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst wordt in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
  • Bij collegebesluit van 3 mei 2018 werd de voorrangssignalisatie aangepast in de Lusthoflaan ter hoogte van de Groenestaakstraat. Na de heraanleg werd de Groenestaakstraat een voorrangsweg.
  • Bij collegebesluit van 16 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Lusthoflaan, goedgekeurd in zitting van 1 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Lusthoflaan.