Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

2024_CBS_01803 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gentstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 22/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 22/02/2024 - 11:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_01803 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gentstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_01803 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gentstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De maatregel die met dit besluit getroffen wordt, kadert in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
     De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 26 oktober 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, het voorzien van voetgangersoversteek ter hoogte van de Marie-Thérèse de Courtebournelaan. Deze oversteek wordt beveiligd door 2 verdrijvingsvlakken in de parkeerstrook om de zichtbaarheid te garanderen.
  • Bij collegebesluit van 15 juni 2023 een verdrijvingsvlak aangebracht ter hoogte van de inrit naar huisnummer 144 en dit om foutparkeren te vermijden en de bewoners steeds toe te laten hun inrit kunnen bereiken en verlaten.
  • Bij collegebesluit van 23 maart 2023 werden volgende maatregelen getroffen: (1) de inrichting van een veilige oversteekplaats voor fietsers, uit de voorrang, op het kruispunt met de Eikstraat aan de hand van de creatie van 2 middengeleiders; (2) het halteren van de bussen wordt naar de rijbaan gebracht conform aan de standaard binnen de bebouwde kom waardoor meer ruimte wordt gecreëerd voor busgebruikers om te wachten en het op-en afstappen niet langer vlak naast het fietspad dient te gebeuren; (3) het aanbrengen van een zebrapad om de 2 bushaltes te verbinden met een veilige oversteek, dit op 2 versmalde rijstroken afgescheiden door een middengeleider. Deze maatregelen met als oogpunt het verbeteren van de verkeersveiligheid en toegankelijkheid kaderen in de inrichting van het Oekraïnedorp in de Eikstraat.
  • Bij collegebesluit van 30 juni 2022 werd een verdrijvingsvlak ter verduidelijking van de inrit ter hoogte van huisnummers 405-407, aan de overzijde, goedgekeurd zodat foutparkeren vermeden kan worden en de bewoners van de achterliggende huizen steeds hun woning kunnen bereiken of verlaten.
  • Bij collegebesluit van 4 november 2021 werd in het kader van de heraanleg Oostakkerdorp volgende nieuwe maatregel getroffen: het gebruik van de parkeerschijf van huisnummer 427 tot en met huisnummer 403 als compensatie voor de verdwenen parkeerplaatsen in de Gentstraat, zoals overeengekomen met de buurtbewoners en de handelaars.
  • Bij collegebesluit van 10 juli 2019 werd één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen en één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen voorbehouden voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummers 349 en 353, aan de andere kant van de weg.
  • Bij collegebesluit van 7 maart 2019 werd een verdrijvingsvak ingevoerd ter hoogte van de inrit naar de huisnummers 240-250.
  • Bij collegebesluit van 24 januari 2019 werd een parkeerhaak ter hoogte van huisnummer 264 goedgekeurd.
  • Bij collegebesluit van 6 december 2018 werd een verdrijvingsvak ter hoogte van huisnummers 71-81, aangevuld met een verbod voor het parkeren van vrachtwagens tussen deze huisnummers en de bushalte ter hoogte van de Eikstraat goedgekeurd, dit om het zicht op het verkeer voor de voetgangers te verbeteren enerzijds en tegemoet te komen aan een vraag voor parkeergelegenheid voor gebruikers van de bushalte anderzijds.
  • Bij collegebesluit van 22 november 2018 werd beperkt éénrichtingsverkeer in de ventweg tussen huisnummers 121-141 goedgekeurd.
  • Bij collegebesluit van 24 mei 2017 werd de ontbrekende signalisatie in de rest van de Gentstraat aangezuiverd. Ook werd ter hoogte van de school De Letterdoos een plaats voor personen met een handicap voorzien.
  • Bij collegebesluit van 7 april 2016 werd dit reglement ingevoerd naar aanleiding van de heraanleg van de Gentstraat. Hierdoor werd nieuwe signalisatie geplaatst in de Gentstraat.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gentstraat, goedgekeurd in zitting van 26 oktober 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Gentstraat.