Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

2024_CBS_01791 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Brugsevaart - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 22/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 22/02/2024 - 11:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_01791 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Brugsevaart - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01791 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Brugsevaart - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is het aanbrengen van een verdrijvingsvlak ter hoogte van de noordzijde van het kruispunt met de Mazestraat. Dit nieuwe verdrijvingsvlak waarin een inrit zit ingewerkt wordt geplaatst om de oprijzichten aan de kruispunten te verbeteren en is gebaseerd op het kader van Stad Gent dat geinspireerd is op de richtlijn van AWV. Het kader van Stad Gent vertrekt vanuit het uitgangspunt van de vergevingsgezinde wegen; "wanneer weggebruikers op de voorrangsweg belanden door een inschattingsfout, moet het aanrijdende verkeer tijdig tot stilstand kunnen komen om aan ongeval preventie te doen". Op 12 januari 2024 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze maatregel.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 2 maart 2023 zijn verdrijvingsvlakken goedgekeurd aan de volgende kruispunten: Vaartstraat (N), zijstraat Brugsevaart (huisnummer 8-10A) (N en Z), Mazestraat (Z), Paul Van Tieghemlaan (N en Z), Groenestaakstraat (N) en Broekstraat (N). Daarnaast wordt er een verdrijvingsvlak geplaatst aan de inrit van het woonzorgcentrum ter hoogte van huisnummer 4. Deze nieuwe verdrijvingsvlakken worden geplaatst om de oprijzichten aan de kruispunten te verbeteren. Dit is gebaseerd op het kader van Stad Gent dat geïnspireerd is op de richtlijn van AWV. Het kader van Stad Gent vertrekt vanuit het uitgangspunt van de vergevingsgezinde wegen; "wanneer weggebruikers op de voorrangsweg belandt door een inschattingsfout, moet het aanrijdende verkeer tijdig tot stilstand kunnen komen om aan ongeval preventie te doen". Op 7 februari 2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze maatregel.

  • Bij collegebesluit van 7 oktober 2019 werd het bestaande verdrijvingsvlak verlengd ter hoogte van de Mazestraat en werd er een verdrijvingsvlak ter hoogte van de Broekstraat toegevoegd. Dit in functie van de zichtbaarheid en de verkeersveiligheid.

  • Bij collegebesluit van 7 maart 2019 werd het parkeerverbod voor lichte vrachtauto's en vrachtauto's ter hoogte van de Mazestraat vervangen door een verdrijvingsvlak en werden de verkeersborden C43 (70 km/u) verwijderd buiten de bebouwde kom.

  • Bij collegebesluit van 6 september 2018 werd een parkeerverbod voor lichte vrachtauto’s en vrachtauto’s ingevoerd ter hoogte van het kruispunt met de Mazestraat in functie van de zichtbaarheid.

  • Bij collegebesluit van 28 juni 2018 werd signalisatie voorzien naar aanleiding van het nieuwe fiets- en wandelpad Ter Durmenpark dat aansluit op de Brugsevaart. Hierbij werd voorrangssignalisatie en een verplichte rijrichting (rechtsaf) voorzien ter hoogte van de Brugsevaart.

  • Bij collegebesluit van 23 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en er werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Brugsevaart, goedgekeurd in zitting van 2 maart 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gewestweg Brugsevaart.