Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

2024_CBS_01802 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Goedlevenstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 22/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 22/02/2024 - 11:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_01802 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Goedlevenstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_01802 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Goedlevenstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De maatregel die met dit besluit getroffen wordt, kadert in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
     De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 25 januari 2024 werden als nieuwe maatregelen getroffen: enerzijds het instellen van parkeerverboden om het kruisen van bussen mogelijk te maken. De noodzakelijke parkeerverboden werden bepaald op basis van onderzoek parkeerbezetting (= laag), advies van het Mobiliteitsbedrijf en advies van De Lijn. Anderzijds wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht ter hoogte van het kruispunt met de Achtenkouterstraat.
  • Bij collegebesluit van 9 november 2023 werden twee oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht ter hoogte van nieuwe bushaltes die operationeel zijn vanaf 6 januari 2024.
  • Bij collegebesluit van 23 februari 2023 werd enerzijds een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 99 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Anderzijds werd het artikel betreffende het plateau verwijderd uit het reglement omdat dit niet langer AR plichtig is en werd de belijning ter hoogte van huisnummer 74 en 78-78b toegevoegd omdat deze ontbrak in het reglement.
  • Bij collegebesluit van 25 mei 2022 werd als nieuwe maatregel getroffen, het invoeren van fietssuggestiestroken, gecombineerd met eenzijdig parkeren. Na de heraanleg van de Goedlevenstraat werd duidelijk dat de fietsers in de Goedlevenstraat, tussen Groenstraat en Waterstraat, hierbij gebaat zijn.
  • Bij collegebesluit van 4 april 2019 werd als nieuwe maatregel getroffen, (1) het aanbrengen van een gele onderbroken streep ter hoogte van huisnummer 33, aan de overzijde, om de toegang tot de inrij van de eigendom te vrijwaren, (2) het voorzien van een stilstaan-en parkeerverbod ter hoogte van huisnummers 2-6, om de vlotte doorgang van het verkeer in 2 richtingen te vrijwaren.
  • Bij collegebesluit van 22 juni 2017 werd een gele onderbroken streep ter hoogte van huisnummer 159 goedgekeurd, om de de toegang tot de inrij van de eigendom te vrijwaren.
  • Bij collegebesluit d.d. 23 februari 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en de nieuwe maatregel die bij dit besluit werd getroffen is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 74 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit d.d. 07 april 2016 werd dit reglement ingevoerd naar aanleiding van de heraanleg van de Goedlevenstraat. Hierdoor werd nieuwe signalisatie geplaatst in de straat.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Goedlevenstraat, goedgekeurd in zitting van 25 januari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Goedlevenstraat.