Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

2024_CBS_01806 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moststraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 22/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 22/02/2024 - 11:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_01806 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moststraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_01806 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moststraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De maatregel die met dit besluit getroffen wordt, kadert in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
     De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 30 januari 2020 werd als nieuwe maatregel getroffen, het verwijderen van de gele onderbroken belijning ter hoogte van huisnummer 4 in het kader van de heraanleg van het kruispunt (insnoering straatmond).
  • Bij collegebesluit van 16 mei 2019 werd het invoeren van gele onderbroken belijning ter hoogte van huisnummer 4 goedgekeurd, in afwachting van een heraanleg van het kruispunt, dit om ongewenst parkeren ter hoogte van het kruispunt met de Bredestraat tegen te gaan.
  • Bij collegebesluit van 22 maart 2018 werd beperkt éénrichtingsverkeer in het gedeelte Moststraat gelegen tussen huisnummer 5 in de Moststraat en huisnummer 172 in de Bredestraat goedgekeurd. De maatregel wordt genomen ingevolge de beperkte zichtbaarheid ter hoogte van het kruispunt met de Bredestraat.
  • Bij collegebesluit van 1 december 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en er werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Moststraat, goedgekeurd in zitting van 30 januari 2020, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Moststraat.