Bij dit collegebesluit worden in het kader van de heraanleg 'Kloosterstraat' volgende nieuwe maatregelen getroffen in het belang van de veiligheid van fietsers en bestuurders van speed pedelecs:
- ten eerste het toevoegen van een wegversmalling (via 2 verdrijvingsvlakken) en een beurtelingse doorgang (via de bebording B19 en B21) ter hoogte van huisnummer 123 (centraal van dit perceel), dus buiten de zone van de heraanleg, als snelheidsremmer ten voordele van de veiligheid van fietsers en gebruikers van speed pedelecs die de rijbaan wensen over te steken ter hoogte van huisnummer 125;
- ten tweede het verwijderen van de bestaande onderbroken streep ter hoogte van de zone van deze snelheidsremmer, over een afstand van ca. 40 meter, en het voorzien van twee naderingsmarkeringen, namelijk één van ca. 13,5 meter op 15 meter ten noorden van de snelheidsremmer, en één van ca. 15 meter ter hoogte van huisnummer 125 (in de zone waar fietsers en gebruikers van speed pedelecs de rijbaan kunnen oversteken);
- ten derde het voorzien van een doorlopende streep vanaf het kruispunt met de Baarleveldestraat (noordelijke tak) tot de hierboven beschreven nieuwe naderingsmarkering (ter hoogte van huisnummer 125)
- ten vierde het aanbrengen van een denkbeeldige rand van de rijbaan ter hoogte van huisnummer 125, ten zuiden van de weg als scheiding met het tweerichtingsfietspad;
- ten vijfde het voorzien van een dubbelrichtingsfietspad ten zuiden van de weg tussen het kruispunt met de Baarleveldestraat (noordelijke tak) en huisnummer 123, als verlengde van het dubbelrichtingsfietspad langs Industriepark-Drongen;
- en ten zesde wordt een voorrangsregeling ingevoerd zodat fietsers en bestuurders van speed pedelecs, komende vanuit Industriepark-Drongen of de zuidelijke tak van de Baarleveldestraat, die het kruispunt van de Baarleveldestraat (noordelijke tak) met de Halewijnstationstraat willen oversteken, voorrang dienen te verlenen.
Bij collegebesluit van 21 september 2023 werd de bestaande toestand van het noordelijk deel van de Halewijnstationstraat, namelijk ter hoogte van de intussen heraangelegde spoorwegbrug, meer bepaald vanaf huisnummer 5 tot de Luchterenstraat en ook de zijstraat Halewijnstationstraat tot de gemeentegrens met Landegem (Deinze), geregulariseerd. Er worden geen nieuwe maatregelen getroffen.
Bij het collegebesluit van 6 juli 2017 werden de verkeersborden A1 beter aangepast aan de plaatsgesteldheid. Daarnaast werden ook de verkeersborden C43 verwijderd in navolging van de aanpassing van de maximum snelheid buiten de bebouwde kom in het algemeen. Verder werd de bestaande toestand geregulariseerd.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Halewijnstationstraat, goedgekeurd in zitting van 21 september 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.