Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_01941 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Halewijnstationstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:04
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01941 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Halewijnstationstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01941 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Halewijnstationstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden in het kader van de heraanleg 'Kloosterstraat' volgende nieuwe maatregelen getroffen in het belang van de veiligheid van fietsers en bestuurders van speed pedelecs:

    - ten eerste het toevoegen van een wegversmalling (via 2 verdrijvingsvlakken) en een beurtelingse doorgang (via de bebording B19 en B21) ter hoogte van huisnummer 123 (centraal van dit perceel), dus buiten de zone van de heraanleg, als snelheidsremmer ten voordele van de veiligheid van fietsers en gebruikers van speed pedelecs die de rijbaan wensen over te steken ter hoogte van huisnummer 125;

    - ten tweede het verwijderen van de bestaande onderbroken streep ter hoogte van de zone van deze snelheidsremmer, over een afstand van ca. 40 meter, en het voorzien van twee naderingsmarkeringen, namelijk één van ca. 13,5 meter op 15 meter ten noorden van de snelheidsremmer, en één van ca. 15 meter ter hoogte van huisnummer 125 (in de zone waar fietsers en gebruikers van speed pedelecs de rijbaan kunnen oversteken);

    - ten derde het voorzien van een doorlopende streep vanaf het kruispunt met de Baarleveldestraat (noordelijke tak) tot de hierboven beschreven nieuwe naderingsmarkering (ter hoogte van huisnummer 125)

    - ten vierde het aanbrengen van een denkbeeldige rand van de rijbaan ter hoogte van huisnummer 125, ten zuiden van de weg als scheiding met het tweerichtingsfietspad;

    - ten vijfde het voorzien van een dubbelrichtingsfietspad ten zuiden van de weg tussen het kruispunt met de Baarleveldestraat (noordelijke tak) en huisnummer 123, als verlengde van het dubbelrichtingsfietspad langs Industriepark-Drongen;

    - en ten zesde wordt een voorrangsregeling ingevoerd zodat fietsers en bestuurders van speed pedelecs, komende vanuit Industriepark-Drongen of de zuidelijke tak van de Baarleveldestraat, die het kruispunt van de Baarleveldestraat (noordelijke tak) met de Halewijnstationstraat willen oversteken, voorrang dienen te verlenen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 21 september 2023 werd de bestaande toestand van het noordelijk deel van de Halewijnstationstraat, namelijk ter hoogte van de intussen heraangelegde spoorwegbrug, meer bepaald vanaf huisnummer 5 tot de Luchterenstraat en ook de zijstraat Halewijnstationstraat tot de gemeentegrens met Landegem (Deinze), geregulariseerd. Er worden geen nieuwe maatregelen getroffen.

  • Bij het collegebesluit van 6 juli 2017 werden de verkeersborden A1 beter aangepast aan de plaatsgesteldheid. Daarnaast werden ook de verkeersborden C43 verwijderd in navolging van de aanpassing van de maximum snelheid buiten de bebouwde kom in het algemeen. Verder werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Halewijnstationstraat, goedgekeurd in zitting van 21 september 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Halewijnstationstraat.