Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_01943 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Industriepark-Drongen - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:04
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01943 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Industriepark-Drongen - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01943 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Industriepark-Drongen - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden in het kader van de heraanleg 'Kloosterstraat' volgende nieuwe maatregelen getroffen in het belang van de veiligheid van fietsers en bestuurders van speed pedelecs:

    - ten eerste het voorzien van een dubbelrichtingsfietspad vanaf het kruispunt met de Baarleveldestraat (zuidelijke tak) tot de fietsoversteekplaats bij huisnummer 1-1B;

    - ten tweede wordt een voorrangsregeling ingevoerd op beide uiteinden van dit dubbelrichtingsfietspad;

    - ten derde het zo veilig mogelijk inrichten van de zuidelijke kant van die fietsoversteekplaats bij huisnummer 1-1B via het invoeren van een voorrangsregeling bij het oversteken, en het invoeren van een verbod C9-C11 voor fietsers en bestuurders van bromfietsen op de rijbaan ten oosten deze fietsoversteekplaats (zo moet het fietsverkeer komende van het westen hier wel oversteken en het dubbelrichtingsfietspad nemen);

    - en ten vierde worden er naderingsmarkeringen en doorlopende strepen aangebracht in de drie scherpe bochten, namelijk de bocht naar het kruispunt met de Baarleveldestraat (zuidelijke tak) en de 2 bochten van de brug over de E40. Op de brug tussen de markeringen van de 2 bochten wordt een onderbroken streep aangebracht.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 23 februari 2017 werd Industriepark-Drongen, vanaf het kruispunt met Booiebos, een doorlopende straat. Ter hoogte van het kruispunt met Booiebos werd een doorgang voor fietsers voorzien. De verkeerssignalisatie wordt regelmatig genegeerd door het gemotoriseerd verkeer. Om de veiligheid van de fietsers te verzekeren, werden aan beide zijden paaltjes geplaatst. Ter hoogte van de bestaande oversteekplaats voor fietsers werd een ontbrekend verkeersbord F50 bijgeplaatst.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Industriepark-Drongen, goedgekeurd in zitting van 23 februari 2017, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Industriepark-Drongen.