Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_01945 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Kloosterstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:05
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01945 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Kloosterstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01945 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Kloosterstraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit wordt in het kader van de heraanleg 'Kloosterstraat' de nieuwe toestand van de resterende Kloosterstraat in het kader van de heraanleg 'Kloosterstraat' geregulariseerd. Als nieuwe maatregel wordt het tonnageverbod weggehaald ter hoogte van het verwijderde deel van de Kloosterstraat richting het kruispunt met de Baarledorpstraat, gezien deze locatie na heraanleg geen logische start meer is voor dit toegangsverbod. De tonnageverboden uit de omgeving dekken het gebied nog voldoende.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 16 februari 2023 werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen ingericht voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 6A tot en met huisnummer 6B gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst is in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen.

  • Bij collegebesluit van 31 maart 2022 werd een volle lijn aangebracht om de rijstroken in de bocht ter hoogte van nummer 25 te scheiden. Om dit voldoende effect mee te geven werd dit in ribbelmarkering aangebracht. De maatregel wil tegemoetkomen aan een vraag ten bate van de fietsveiligheid op dit punt dat door een bewonersgroep werd opgenomen in het 50-puntenplan voor Drongen. Bij collegebesluit van 4 oktober 2018 werd het inrichten van fietspaden in het deel tussen de rotonde en Industriepark-Drongen goedgekeurd, evenals het voorzien van fietssuggestiestroken in het deel tussen Industriepark-Drongen en huisnummer 25.

  • Bij collegebesluit van 4 oktober 2018 werd het inrichten van fietspaden in het deel tussen de rotonde en Industriepark-Drongen goedgekeurd, evenals het voorzien van fietssuggestiestroken in het deel tussen Industriepark-Drongen en huisnummer 25.

  • Bij collegebesluit van 19 februari 2018 werd het tonnageverbod in de Kloosterstraat uniform gemaakt en werd het opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en het toeleidend fietspad verwijderd, aangezien de straat te smal is en wachtende voertuigen zicht op het fietspad dienden op te stellen. De fietssuggestiestroken blijven wél doorlopen.

  • Bij collegebesluit van 17 augustus 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en het reglement werd opgesteld naar aanleiding van de heraanleg van Baarleveer en een gedeelte van de Kloosterstraat. Verder werd ook het snelheidsregime geüniformeerd en verduidelijkt.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Kloosterstraat, goedgekeurd in zitting van 16 februari 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Kloosterstraat.