Bij dit collegebesluit worden in het kader van de heraanleg 'Kloosterstraat' volgende nieuwe maatregelen getroffen voor de noordelijke tak (dit is het deel ten noorden van de nieuwe verkeersfilter op het kruispunt met de Halewijnstationstraat) en de zuidelijke tak (dit is het deel ten zuiden van deze verkeersfilter) in het belang van de veiligheid van fietsers en bestuurders van speed pedelecs:
In de noordelijke tak:
- ten eerste het toevoegen van een wegversmalling (via 2 verdrijvingsvlakken) en een beurtelingse doorgang (via de bebording B19 en B21) ter hoogte van huisnummer 33 (ten oosten van dit perceel), dus buiten de zone van de heraanleg, als snelheidsremmer ten voordele van de veiligheid van fietsers en gebruikers van speed pedelecs die de rijbaan wensen over te steken in de bocht ter hoogte van het kruispunt met de Halewijnstationstraat;
- en ten tweede het verwijderen van de bestaande naderingsmarkering vanaf deze snelheidsremmer tot aan de grens van de heraanleg over een lengte van ca. 5 meter richting het kruispunt met de Halewijnstationstraat en het voorzien van een nieuwe naderingsmarkering van ca. 35 meter en dit vanaf 12,75 meter van de snelheidsremmer tot het kruispunt met de Halewijnstationstraat.
In de zuidelijke tak:
- ten eerste het verwijderen van de bestaande naderingsmarkering over ca. 11 meter tot aan de grens van de heraanleg en het voorzien van een nieuwe naderingsmarkering van ca. 7,5 m vanaf de grens van de heraanleg tot halverwege huisnummer 125 (Halewijnstationstraat);
- ten tweede het voorzien van een doorlopende streep vanaf halverwege huisnummer 125 (Halewijnstationstraat) tot het kruispunt met Industriepark-Drongen, over een afstand van ca. 22 meter;
- en ten derde de bebording van de verkeersfilter ter hoogte van het kruispunt met Industriepark-Drongen via het D7-bord om duidelijk te maken aan het gemotoriseerd verkeer in de Baarleveldestraat (zuidelijke tak) en Industriepark-Drongen dat daar geen doorgang meer is richting kruispunt Baarleveldestraat (noordelijke tak) en de Halewijnstationstraat, maar een fietspad is geworden.
Bij collegebesluit van 9 mei 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden er 2 nieuwe maatregelen ingevoerd. Het deel van de Baarleveldestraat tussen de Deinsesteenweg en de Kloosterstraat wordt een voorrangsweg. Daarnaast werden de verkeersborden met betrekking tot de snelheidsbeperking tot 70 km/u verwijderd, aangezien de snelheid buiten de bebouwde kom beperkt werd tot 70 km/u.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Baarleveldestraat, goedgekeurd in zitting van 9 mei 2018, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.