Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_01942 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Baarleveldestraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:06
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01942 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Baarleveldestraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01942 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Baarleveldestraat - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden in het kader van de heraanleg 'Kloosterstraat' volgende nieuwe maatregelen getroffen voor de noordelijke tak (dit is het deel ten noorden van de nieuwe verkeersfilter op het kruispunt met de Halewijnstationstraat) en de zuidelijke tak (dit is het deel ten zuiden van deze verkeersfilter) in het belang van de veiligheid van fietsers en bestuurders van speed pedelecs:

    In de noordelijke tak:

    - ten eerste het toevoegen van een wegversmalling (via 2 verdrijvingsvlakken) en een beurtelingse doorgang (via de bebording B19 en B21) ter hoogte van huisnummer 33 (ten oosten van dit perceel), dus buiten de zone van de heraanleg, als snelheidsremmer ten voordele van de veiligheid van fietsers en gebruikers van speed pedelecs die de rijbaan wensen over te steken in de bocht ter hoogte van het kruispunt met de Halewijnstationstraat;

    - en ten tweede het verwijderen van de bestaande naderingsmarkering vanaf deze snelheidsremmer tot aan de grens van de heraanleg over een lengte van ca. 5 meter richting het kruispunt met de Halewijnstationstraat en het voorzien van een nieuwe naderingsmarkering van ca. 35 meter en dit vanaf 12,75 meter van de snelheidsremmer tot het kruispunt met de Halewijnstationstraat.

    In de zuidelijke tak:

    - ten eerste het verwijderen van de bestaande naderingsmarkering over ca. 11 meter tot aan de grens van de heraanleg en het voorzien van een nieuwe naderingsmarkering van ca. 7,5 m vanaf de grens van de heraanleg tot halverwege huisnummer 125 (Halewijnstationstraat);

    - ten tweede het voorzien van een doorlopende streep vanaf halverwege huisnummer 125 (Halewijnstationstraat) tot het kruispunt met Industriepark-Drongen, over een afstand van ca. 22 meter;

    - en ten derde de bebording van de verkeersfilter ter hoogte van het kruispunt met Industriepark-Drongen via het D7-bord om duidelijk te maken aan het gemotoriseerd verkeer in de Baarleveldestraat (zuidelijke tak) en Industriepark-Drongen dat daar geen doorgang meer is richting kruispunt Baarleveldestraat (noordelijke tak) en de Halewijnstationstraat, maar een fietspad is geworden.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 9 mei 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden er 2 nieuwe maatregelen ingevoerd. Het deel van de Baarleveldestraat tussen de Deinsesteenweg en de Kloosterstraat wordt een voorrangsweg. Daarnaast werden de verkeersborden met betrekking tot de snelheidsbeperking tot 70 km/u verwijderd, aangezien de snelheid buiten de bebouwde kom beperkt werd tot 70 km/u.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Baarleveldestraat, goedgekeurd in zitting van 9 mei 2018, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Baarleveldestraat.