Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_CBS_02977 - Indienen van 2 projectvoorstellen in kader van een subsidieoproep rond leerecoystemen van Europa WSE - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 28/03/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 28/03/2024 - 10:03
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Mathias De Clercq

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02977 - Indienen van 2 projectvoorstellen in kader van een subsidieoproep rond leerecoystemen van Europa WSE - Goedkeuring 2024_CBS_02977 - Indienen van 2 projectvoorstellen in kader van een subsidieoproep rond leerecoystemen van Europa WSE - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 § 1.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De afdeling 'Europese programma's' (of kortweg 'Europa WSE') maakt deel uit van het Departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse overheid lanceert projectoproepen om de leercultuur in Vlaanderen te bevorderen en de overgang te stimuleren naar een lerende samenleving. Leerecosystemen fungeren als hefboom, door jong en oud echte leerervaringen te bieden, waardoor ze hun talenten al doende kunnen ontdekken en ontwikkelen. Hieruit ontstaat een persoonlijk leerpad dat diverse leermogelijkheden integreert, gericht op persoonlijke groei, een betere arbeidsmarktintegratie en maatschappelijke impact.

Waarom lanceert Europa WSE dergelijke oproep? Vlaanderen kent een lage participatiegraad aan levenslang leren. Men meent dus dat er nog veel stappen gezet moeten worden in het versterken van de leercultuur in Vlaanderen. Het ontbreken van leergoesting en de lage participatiegraad aan levenslang leren is voor een deel te wijten aan het feit dat we leren nog te vaak uitsluitend koppelen aan of associëren met formele leercontexten (het leren dat plaatsvindt in klas- en leslokalen). Naast in formele leercontexten, leren we ook in levensechte contexten, contexten die aansluiten bij zaken waarmee we dagelijks in aanraking komen of die we willen oplossen. Leren gebeurt hier vaak spontaan door ervaringen op te doen in het echte leven en daaraan betekenis te geven, samen met anderen. 

Onder de projectoproep 'Leerecosystemen (fase 1), oproep 66worden organisaties  ondersteund om samen een organisatienetwerk op te zetten dat potentieel toont om (een) lokale of regionale maatschappelijke uitdaging(en) aan te pakken. Binnen dergelijk project krijgt men tijd en ruimte om de context en de uitdaging te verkennen, elkaar te leren kennen, te bekijken wat ze samen kunnen verwezenlijken en zich te organiseren als een organisatienetwerk. De subsidie voor deze oproep bedraagt 1.800.000 euro, de indiener kan een maximale subsidie van 80.000 euro aanvragen. Je moet met minimum 3 partners zijn. Er is geen cofinanciering nodig. 

Projecten onder de “Fase 1 projectoproep” (oproep 66) leveren als output op het einde van de projectperiode een projectaanvraag op voor oproep 65 ‘Leerecosystemen (fase 2).  Dan krijgen organisatienetwerken de kans om een leerecosysteem in de praktijk te brengen via het aanbieden van een diversiteit aan toegankelijke en levensechte contexten waarbinnen jong en oud hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Dan kan er tot 680.000 euro worden aangevraagd. Dan is er wel een publieke cofinanciering van 20% is vereist.

Beide oproepen hebben als doel:

  • Toename en versterking van toegankelijke leercontexten voor talentontwikkeling.
  • Bevordering van leergoesting en deelname aan levenslang leren, met speciale aandacht voor minder bereikte groepen.

De deadline van deze oproep fase 1 (oproep 66) is 31/3/2024, om te starten op 1/6/2024. Eind mei worden we geïnformeerd of de projecten worden goedgekeurd. De projectperiode duurt 9 maanden. Er komen ook nog volgende oproeprondes.          


Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het team Strategische Subsidies (dienst Internationale netwerken en subsidies) heeft deze oproep eind januari stadsbreed verspreid. Verschillende diensten toonde interesse om hier op in te tekenen. Sommige diensten besloten om op een volgende deadline in te tekenen, maar 2 diensten willen intekenen tijdens deze eerste ronde, met als deadline 31 maart 2024. 

Leerecosystemen en bijbehorende netwerken zouden worden opgezet rond volgende projectideeën: 

Project 1: Vonk, vanuit de Jeugddienst 

  • Korte inhoud: Er wordt vertrokken vanuit de brede interesses en talenten van de jongeren zelf, om hen de tools en begeleiding  te geven om zelf aan de slag te gaan om HUN idee of om hun project te ontwikkelen. Men gaat onderzoeken in deze fase hoe men dit gaan verwezenlijken, welke profielen er nodig zijn als coach en op welke locaties ze dit laten doorgaan. Er wordt ook geëxperimenteerd met een proeftraject. Daarin wordt sterk ingezet  op diversiteit en jongeren opnieuw zin geven om te leren, in een informele context.  

  • De Jeugddienst dient in, samen met volgende partners: Averroes, Gentrepreneur, Nerdlab, Minus One en Kinky Star.  

 

Project 2: Gents leerecosysteem groene transitie, vanuit Dienst Werk en Activering 

  • Korte inhoud: Opdat Gentse burgers mee zouden kunnen genieten van de groene transitie is er een grote nood aan upskilling en reskilling. Met andere lokale organisaties wil men in dit project verkennen wat de noden zijn bij de Gentse burgers op beroepsactieve leeftijd als het gaat over groene transitie en hoe men er een leerecosysteem rond kan bouwen. 

  • De Dienst Werk en Activering dient in, samen met volgende partners zijn: Reset Vlaanderen, Gents Klimaatforum,  Hogent, Arteveldehogeschool, Odisee en Vzw Samen Leven Oost-Vlaanderen (VDAB) 

 Rond deze 2 ideeën worden dus 2 verschillende dossiers ingediend, telkens voor 80.000 euro. 

De subsidie zou telkens gebruikt worden om tijdelijk de personeelsbehoefte te verhogen bij de lead partner en partnerorganisaties, voor specifieke nieuwe taken, gelinkt aan dit project. Het budget van 80.000 euro, wordt telkens verdeeld over de verschillende deelnemende partners. 

          

         

Activiteit

AC34485 Het ondersteunen van de stadsregionale en internationale werking van stadsdiensten met het oog op het realiseren van hun doelstellingen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt goed de indiening van de projectvoorstellen "Vonk" van de Jeugddienst en "Gents leerecosysteem groene transitie" van Dienst Werk en Activering, bij oproep 66 (fase 1) van Europa WSE rond leerecoystemen.