De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, kadert in het RUP 163 Park Halfweg, goedgekeurd op 30 mei 2013, met name het loskoppelen van het gemotoriseerd verkeer in Halfweg van dat in de Drongensesteenweg via 2 verkeersfilters in de vorm van een rij IPODIII flex-paaltjes ten noorden en ten zuiden van het noordelijke wegdeel Halfweg. Daardoor moet ook de signalisatie in de Drongensesteenweg worden aangepast, met name: het voorzien van het rechtafslagverbod c31b+M12 op de op 150 m ten westen van het kruispunt met Halfweg. En in Halfweg ter hoogte van het kruispunt met de Drongensesteenweg wordt de signalisatie als volgt gewijzigd voor enkel fietsverkeer: het wijzigen van groot naar klein formaat van het verplicht rechtsaf D1f, het B1-bord en de haaientanden. Op 15 maart 2024 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, district Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit 11 januari 2024 werden de verkeersborden E9b met onderborden Xa en Xb verwijderd vanaf het kruispunt met het Jenny Montignypad tot huisnummer 2 van de Lilly Boeykensstraat. Naar aanleiding van de uitbreiding van het betalend gebied in de wijk Brugse Poort wordt het parkeren betalend op dit deel van de Drongensesteenweg. Het parkeren is daarbij voorbehouden voor voertuigen 3.5t max. Bijgevolg kunnen de verkeersborden E9b, waarbij parkeren voorbehouden is voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, verwijderd worden. Op 22/12/2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 2 september 2021 werd enerzijds signalisatie geregulariseerd gelegen op de op- en afrit naar de R4 en anderzijds werd een parkeerverbod ingevoerd op de op- en afrit aan de zuidelijke zijde van de weg. Dit parkeerverbod werd ingevoerd op vraag van AWV, omdat geparkeerde voertuigen ervoor zorgen dat er vuil en modder op het fietspad terechtkomt en hierdoor de veiligheid van de fietsers in het gedrang komt. Op 19/08/2021 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregel.
Bij collegebesluit van 6 mei 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd voor wat betreft het gedeelte begrepen tussen de Rooigemlaan en de Halfweg en werden volgende nieuwe maatregelen getroffen in kader van de aanleg van de ongelijkgrondse fietskruising ter hoogte van de Bunderweg: het voorzien van haaientanden op 5 plaatsen ter hoogte van de aansluiting van de fietspaden de Bunderweg, het Alice Béviairepad en een zijtak van dit pad met de Drongensesteenweg. Daarnaast werden een B1-, een D1f-bord en een D7-bord voorzien ter hoogte van de aansluiting van die zijtak van het Alice Béviairepad met de Drongensesteenweg. Deze maatregelen zijn nodig om een veilig en vlot verloop van het verkeer te verzekeren. Op 23/04/2021 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gewestweg Drongensesteenweg.